Zm.: decyzja w sprawie prowadzenia działalności kontrolnej w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej zgłoszonych do oceny w ramach systemów kontroli Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i Unii Europejskiej.
Dz.Urz.MON.2011.25.439
Akt jednorazowyDECYZJA Nr 514/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 30 grudnia 2011 r.
zmieniająca decyzję w sprawie prowadzenia działalności kontrolnej w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej zgłoszonych do oceny w ramach systemów kontroli Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i Unii Europejskiej
Na podstawie § 2 pkt 13 i 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), ustala się, co następuje:
"w sprawie prowadzenia działalności kontrolnej w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej zadeklarowanych do struktur wojskowych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz Unii Europejskiej i realizowanej w ramach ich systemów kontroli";
"1. Przepisy decyzji stosuje się do działalności kontrolnej wykonywanej przez uprawnione organy kontroli Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, zwanej dalej "NATO" i Unii Europejskiej, zwanej dalej "UE", a także narodowe zespoły kontrolujące w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej "SZ RP", zadeklarowanych do NATO oraz UE.";
"2) dokumenty normatywne NATO i UE, które dotyczą działalności kontrolnej oraz wymaganych standardów, jakie powinny spełniać dowództwa, jednostki i komponenty zadaniowe SZ RP zadeklarowane do NATO i UE - Standardy Sojuszniczego Dowództwa ds. Operacji, takie jak: Allied Command Operations Forces Standards Volume I - General, Allied Command Operations Forces Standards Volume II - Land Forces, Allied Command Operations Forces Standards Volume III - Air Force, Allied Command Operations Forces Standards Volume IV - Maritime Forces, Allied Command Operations Forces Standards Volume VI - Shape Tactical Evaluation Manual (STEM), Allied Command Operations Forces Standards Volume VII - Combat Readiness Evaluation of Land HQs § Units (CREVAL), Allied Command Operations Forces Standards Volume VII - Maritime Evaluation Manual (MAREVAL), Allied Command Operations Forces Standards Volume X - Special Operations Forces, Allied Command Operations Forces Standards Volume XI - Special Operations Forces Headquarters And Units Evaluation (SOFEVAL) oraz Koncepcja Grup Bojowych UE - European Union Battlegroup Concept;
3) dowództwa, jednostki i komponenty zadaniowe SZ RP zadeklarowane do NATO i UE - jednostki wojskowe, pododdziały, komórki organizacyjne i wewnętrzne (także pojedynczy żołnierze) oraz tworzone doraźnie do realizacji określonych zadań i misji wojskowe struktury organizacyjne w SZ RP, w tym zgłoszone do SON i GB UE;
4) punkty kontaktowe (POC) lub narodowi przedstawiciele (NATREP) - wewnętrzne komórki organizacyjne lub osoby funkcyjne poszczególnych instytucji resortu obrony narodowej, które na podstawie zakresów działań (swoich obowiązków) zajmują się problematyką kontroli dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do NATO i UE;";
"3. Działalność kontrolna w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO i UE, prowadzona w ramach systemów kontroli obowiązujących w tych strukturach, realizowana jest zgodnie z postanowieniami zawartymi w dokumentach normatywnych NATO oraz UE, które dotyczą działalności kontrolnej.";
"6. Za rozpowszechnianie dokumentów normatywnych NATO oraz UE, które dotyczą działalności kontrolnej, do szczebli podległych odpowiedzialni są: Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dyrektor Departamentu Kontroli, dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej i Dowódca Dowództwa Garnizonu Warszawa.
7. W przypadku wprowadzenia zmian dokumentów normatywnych NATO oraz UE, które dotyczą działalności kontrolnej, osoby funkcyjne odpowiedzialne za ich dystrybucję wymienione w pkt 6, dokonują wdrożenia tych dokumentów do podległych dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO i UE.
8. Tłumaczenie dokumentów standaryzacyjnych (Allied Command Operations Forces Standards) NATO oraz UE, które dotyczą działalności kontrolnej realizuje, za zgodą Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Wojskowe Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji, na wniosek Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, po wpłynięciu oryginałów, które są rozpowszechniane jednocześnie z tłumaczeniem na język polski.";
"10. Upoważnionymi organami dowodzenia (kierowania) do planowania i zarządzania kontroli w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do NATO i UE są:";
"11. Kontrolę w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do NATO oraz UE prowadzą uprawnione organy kontroli NATO i UE oraz narodowe zespoły kontrolujące (sprawdzające) samodzielnie lub przy współudziale przedstawicieli z NATO i UE.
12. Upoważnione organy do planowania i zarządzania kontroli w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do NATO i UE, a wymienione w pkt 10 ppkt 1-3 oraz wyznaczane przez nie narodowe zespoły kontrolujące (sprawdzające) zobowiązane są również do przestrzegania zasad organizacji, planowania i dokumentowania działalności kontrolnej, które zawarte są w narodowych przepisach właściwych w zakresie działalności kontrolnej w resorcie obrony narodowej;
"14. Kontrola w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do NATO oraz UE obejmuje:";
"17. Certyfikacja prowadzona jest podczas ćwiczeń sprawdzających na zakończenie etapu szkolenia narodowego i sojuszniczego, odpowiednio 12 i 6 miesięcy przed wejściem w fazę dyżuru tzw. Stand by.";
"18. Dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej, w terminie do dnia 10 października każdego roku, przedstawiają Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego propozycje dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych SZ RP, które powinny podlegać ocenie i certyfikacji w ramach systemów kontroli NATO i UE. Propozycje te obejmują okres 2 lat poprzedzających planowaną działalność kontrolną.";
"20. Uzgodnione z NATO i UE stanowisko w zakresie kontroli w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP, Dyrektor Departamentu Kontroli ujmuje w planie kontroli dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych SZ RP w ramach systemów kontroli NATO i UE. Plan ten Dyrektor Departamentu Kontroli uzgadnia z Szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, a następnie przedstawia go do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej. Wzór planu określa załącznik do decyzji.
21. Wyciągi z planu, o którym mowa w pkt 20, Dyrektor Departamentu Kontroli rozsyła zainteresowanym dowódcom (szefom, komendantom), którzy przedsięwzięcia ich dotyczące ujmują w swoich planach zasadniczych przedsięwzięć (planach kontroli) na kolejne lata. Ujęte w tych planach przedsięwzięcia stanowią podstawę do prowadzenia ocen i certyfikacji (sprawdzeń) poszczególnych dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych SZ RP w ramach systemów kontroli NATO i UE.";
"24. Dyrektor Departamentu Kontroli odpowiada za planowanie, koordynowanie i monitorowanie kontroli dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych SZ RP w ramach systemów kontroli NATO i UE.";
"29. Organy dowodzenia (kierowania) SZ RP odpowiedzialne za realizację danej kontroli odpowiadają za organizację przyjęcia zespołów kontrolujących w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP w ramach systemów kontroli NATO i UE.".
ZAŁĄCZNIK []
- WZÓR -
__________________MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ__________________
DEPARTAMENT KONTROLI
"ZATWIERDZAM"
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
..........................................................
(imię i nazwisko)
Dnia ........... ............... ...............r.
DYREKTOR SZEF
DEPARTAMENTU KONTROLI SZTABU GENERALNEGO WP
........................................................ ........................................................
(stopień, imię i nazwisko) (stopień, imię i nazwisko)
________________________________WARSZAWA_______________________________
...........................................
(miesiąc, rok wykonania)
I. ZASADNICZE CELE PROWADZENIA KONTROLI
II. KONTROLE W RAMACH CREVAL
III. KONTROLE W RAMACH TACEVAL
IV. KONTROLE W RAMACH MAREVAL
V. KONTROLE W RAMACH SOFEVAL
VI. KONTROLE W RAMACH TECHEVAL
VII. KONTROLE W RAMACH........
ROK..................
Lp. | Temat kontroli | Odpowiedzialny za realizację | Wykonawca | Kontrolowana jednostka | Miejsce dyslokacji jednostki | Termin realizacji | Planowany koszt realizacji w tys. zł | Adnotacje o realizacji | |||||||||||
I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | XII | ||||||||
ROK..................
Lp. | Temat kontroli | Odpowiedzialny za realizację | Wykonawca | Kontrolowana jednostka | Miejsce dyslokacji jednostki | Termin realizacji | Planowany koszt realizacji w tys. zł | Adnotacje o realizacji | ||||||||||||
I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | XII | |||||||||