Zm.: decyzja w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów-spottersów.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2013.49

Akt jednorazowy
Wersja od: 18 czerwca 2013 r.

DECYZJA Nr 265
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 18 czerwca 2013 r.
zmieniająca decyzję w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów-spottersów

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, z późn. zm.1)) postanawia się, co następuje:
§  1.
W decyzji nr 39 Komendanta Głównego Policji z dnia 3 lutego 2011 r. w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów-spottersów (Dz. Urz. KGP Nr 2, poz. 15) załącznik do decyzji otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszej decyzji.
§  2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 221, poz. 1644, z 2008 r. Nr 180, poz. 1116, z 2010 r. Nr 209, poz. 1381 oraz z 2012 r. poz. 899.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW-SPOTTERSÓW

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

2. Katalog zadań, do realizacji których kurs ma przygotować

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

9. Zespół autorski

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I.

 ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny dla policjantów-spottersów.

2. Katalog zadań, do realizacji których program ma przygotować

Absolwent kursu będzie przygotowany do wykonywania zadań służbowych, polegających na:

- stałym kontakcie z kibicami,

- identyfikacji i przeciwdziałaniu zagrożeniom związanym z imprezami sportowymi,

- współpracy z podmiotami zewnętrznymi odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo imprez sportowych,

- współpracy z policjantami innych komórek organizacyjnych.

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs

Na kurs kierowani są policjanci, którzy przeszli pozytywną kwalifikację przeprowadzoną wspólnie przez wojewódzkiego koordynatora do spraw spottersów i psychologa KWP (KSP).

Definicja spottersa - to policjant komórki realizującej zadania sztabowe, wykonujący zadania na rzecz bezpieczeństwa imprez o charakterze sportowym poprzez:

- stały kontakt z kibicami, klubem i podmiotami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo imprez sportowych,

- mediacje w spornych sytuacjach,

- prowadzenie działań prewencyjnych i profilaktycznych.

4. System prowadzenia kursu

Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.

5. Czas trwania kursu

Na realizację kursu składa się czas przeznaczony na:

PrzedsięwzięciaCzas realizacji w godz. lekcyjnych
Zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu (rozpoczęcie i organizacja kursu)1 godz.
Zajęcia programowe116 godz.
Egzamin końcowy i zakończenie kursu3 godz.
Ogółem120 godz.

Kurs trwa 15 dni roboczych. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45 minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.

Prowadzący reguluje czas zajęć w sposób zapewniający optymalne osiąganie celów. Słuchacze kursu mają obowiązek wykonywać ćwiczenia praktyczne w pełnym zakresie do realizacji założonego celu dydaktycznego.

6. Liczebność grupy szkoleniowej

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych nie powinna przekraczać 20 osób.

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

Słuchacze uczestniczą w zajęciach dydaktycznych w ubraniach cywilnych.

Zaleca się, aby zajęcia w grupie szkoleniowej, kształtujące umiejętności, prowadzone były przez nauczyciela przy współudziale przedstawiciela Komendy Głównej Policji lub komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji, którzy w ramach pełnionej służby, specjalizują się w tematyce objętej programem kursu.

Zajęcia mogą też prowadzić pracownicy instytucji pozaresortowych.

Wskazane w programie metody realizacji zajęć są wg autorów najbardziej optymalne do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia. Prowadzący zajęcia może wybrać inną metodę, gwarantującą osiągnięcie celów kształcenia.

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

Temat nrCzas realizacji w godz. lekcyjnych
Nr 1. Wprowadzenie do instytucji spottersa8
Nr 2. Uwarunkowania prawne i praktyczne pracy spottersa16
Nr 3. Praca spottersa43
Nr 4. Umiejętności społeczne22
Nr 5. Podmioty zewnętrzne a realizacja zadań spottersa9
Nr 6. Metody prewencji kryminalnej w pracy spottersa9
Nr 7. Zastosowanie policyjnych systemów informacyjnych w realizacji zadań spottersa9
Razem:116

Nabywane przez słuchaczy wiadomości i umiejętności podlegają bieżącej ocenie w skali 6-1 lub zal. - nzal.

Ocenie bieżącej podlegają wiadomości i umiejętności określone poprzez cele nauczania poszczególnych tematów zajęć.

Każda negatywna ocena bieżąca uzyskana w trakcie zajęć musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Każdy temat podlega zaliczeniu na okresową ocenę pozytywną z zastosowaną skalą ocen 6-1. Kurs kończy się egzaminem - testem wiedzy, z zastosowaną skalą ocen 6-1, do którego są dopuszczeni słuchacze, którzy uzyskali pozytywne wszystkie wymagane oceny okresowe.

Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu z wpisanym ogólnym wynikiem nauki oraz oceną z egzaminu końcowego.

9. Zespół autorski

podinsp. Leszek Dyduch - Zakład Prewencji Centrum Szkolenia Policji w Legionowie,

podinsp. Wioletta Przyborowska - Wydział Koordynacji Doboru i Szkolenia Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji,

podinsp. Mariola Wołoszyn-Siemion - Wydział Psychologów Policyjnych Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji,

kom. Mariusz Potaczek - Sztab Policji Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie,

asp. szt. Andrzej Matuszak - Wydział Operacyjny Głównego Sztabu Policji Komendy Głównej Policji,

Krzysztof Skarzyński - Wydział Psychologów Policyjnych Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji.

Zespół powołany decyzją nr 363 Komendanta Głównego Policji z dnia 27 listopada 2012 r. w sprawie powołania Zespołu do Opracowania Projektu Zmian Programu Nauczania na Kursie Specjalistycznym dla Policjantów-Spottersów

podinsp. Leszek Dyduch - Zakład Służby Prewencyjnej Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, podkom. Tomasz Organek - Zespół Operacji Policyjnych Sztabu Policji Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku,

Krzysztof Skarzyński - Wydział Psychologów Policyjnych Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji, podkom. Jarosław Kamiński - Zakład Zarządzania Kryzysowego Instytutu Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie.

II.

 TREŚCI KSZTAŁCENIA

TEMAT NR 1: Wprowadzenie do instytucji spottersa

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- przedstawić genezę chuligaństwa stadionowego oraz historię jego zwalczania na świecie i w Polsce,

- określić wpływ chuligaństwa stadionowego na organizację i bezpieczeństwo imprez sportowych,

- określić koszty społeczne i ekonomiczne jakie powoduje przyzwolenie na chuligaństwo stadionowe lub zaniechanie jego zwalczania,

- wytypować i ocenić obecnie istniejące zagrożenia na przykładzie krajów Unii Europejskiej, w tym Polski,

- rozróżnić zagrożenia wynikające z różnic kulturowych, religijnych i mentalnych wśród kibiców na płaszczyźnie europejskiej i krajowej,

- omówić specyfikę środowiska kibiców i panujących w nim uwarunkowań,

- zidentyfikować podziały i antagonizmy panujące w środowisku kibiców,

- zidentyfikować kibiców stwarzających zagrożenie dla bezpiecznego przebiegu masowych imprez sportowych,

- zidentyfikować zagrożenia mające wpływ na realizację zabezpieczeń masowych imprez sportowych,

- uzasadnić potrzebę powołania instytucji spottersa w Policji polskiej i własnej jednostce.

Lp.ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1.Geneza chuligaństwa stadionowego.3wykład, analiza przypadkuPrzedstaw uwarunkowania, przyczyny zaistnienia ekscesów i przestępczości stadionowej, rozwój oraz stan obecny. Zaprezentuj film dotyczący ekscesów i przestępczości stadionowej. W ramach dyskusji podkreśl uwarunkowania i przyczyny tego zjawiska.
2.Zwalczanie zjawiska chuligaństwa stadionowego w krajach Unii Europejskiej.1wykładOpierając się o posiadaną wiedzę przedstaw rozwiązania w zakresie zwalczania przestępczości i chuligaństwa stadionowego w przodujących w tym zakresie państwach Europy tj. Wielkiej Brytanii oraz Niemczech.
3.Współczesna Polska scena kibiców.2wykład, dyskusjaPrzedstaw obecną sytuację związaną z zagrożeniami chuligaństwem oraz przestępczością stadionową, obecne podziały i antagonizmy wśród kibiców. W miarę możliwości wykorzystaj materiały filmowe dotyczące tej tematyki.
4.Geneza instytucji spottersa.1wykład, dyskusjaOmów wprowadzenie i ukształtowanie się instytucji spottersa w wybranych państwach Europy i w Polsce.
5.Funkcjonowanie policjantów-spottersów w polskiej rzeczywistości - na wybranych przykładach.1wykład, dyskusjaOpierając się o posiadaną wiedzę przedstaw rozwiązania obowiązujące i funkcjonujące w Polsce.

TEMAT NR 2: Uwarunkowania prawne i praktyczne pracy spottersa

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- omówić obowiązujące regulacje prawne w Polsce i Europie w zakresie bezpieczeństwa masowych imprez sportowych,

- omówić taktykę i organizację zabezpieczenia masowych imprez sportowych, w tym meczów piłki nożnej,

- omówić unormowania organizacji i związków sportowych w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa imprez sportowych,

- wskazać rolę i zadania Policji w zakresie zabezpieczenia imprez sportowych, w tym meczów piłki nożnej,

- interpretować i stosować przepisy prawa polskiego oraz Unii Europejskiej dotyczące zabezpieczania imprez sportowych,

- analizować przedstawione akty prawne i konfrontować ich zapisy z prowadzonymi postępowaniami,

- omówić zasady prowadzenia postępowań karnych związanych z aktami przemocy i zakłóceniami porządku podczas masowych imprez sportowych.

Lp.ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1.Podstawowe regulacje prawne w zakresie bezpieczeństwa imprez sportowych.2wykład, dyskusjaPrzedstaw zapisy ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych w zakresie bezpieczeństwa imprez sportowych. Zaakcentuj rolę i zadania Policji oraz innych podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo imprez sportowych. Omów przepisy wykonawcze do ustawy w zakresie działalności podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo imprez sportowych.
2.Przepisy Unii Europejskiej w zakresie imprez sportowych.2wykład, dyskusjaOmów realizację i zadania związane z postanowieniami Rezolucji Rady Unii Europejskiej w sprawie zaktualizowanego podręcznika zaleceń w zakresie międzynarodowej współpracy policyjnej oraz w zakresie działań prewencyjnych i kontrolnych związanych z aktami przemocy i zakłóceniami porządku podczas międzynarodowych meczów piłki nożnej, które dotyczą co najmniej jednego państwa członkowskiego. Wskaż na relacje tych przepisów w stosunku do przepisów krajowych w zakresie bezpieczeństwa imprez sportowych.
3.Przepisy policyjne w zakresie przeciwdziałania ekscesom pseudokibiców.4wykład, dyskusjaPrzedstaw organizację zabezpieczeń masowych imprez sportowych ze strony Policji, a w szczególności:

- organizację dowodzenia i współdziałania w zakresie zabezpieczenia meczów piłki nożnej,

- przewidywane warianty działań - określenie sposobów postępowania zmierzających do uzyskania zakładanego celu działania.

Wykorzystaj regulacje prawne zarządzeń Komendanta Głównego Policji wraz z materiałami pomocniczymi mającymi zastosowanie do zabezpieczenia imprez sportowych.

Zleć słuchaczom opracowanie w grupach planu zabezpieczenia meczu piłki nożnej podwyższonego ryzyka. Dokonaj oceny i omówienia wykonanych prac.

Wskaż regulacje prawne zarządzeń Komendanta Głównego Policji wraz z materiałami pomocniczymi mającymi zastosowanie do zabezpieczenia imprez sportowych.

4.Regulacje prawne związane z wykonywaniem zadań spottersa.4wykład, dyskusjaPrzedstaw uwarunkowania oraz podstawy prawne obowiązku reagowania lub interweniowania w sytuacji ujawnienia zachowań naruszających obowiązujące przepisy prawne (kk, kw, i inne). Podkreśl sytuacje uprawniające do niepodejmowania lub odstąpienia od interweniowania. Zaakcentuj regulację ustawy o Policji oraz przepisów wykonawczych do niej w kwestii przestrzegania obowiązków policjanta (szczególnie rozporządzenie RM w sprawie realizacji niektórych uprawnień policjantów). Omów pojęcie i zasady prowadzenia mediacji w sytuacjach spornych, wykorzystując regulacje prawne zarządzeń Komendanta Głównego Policji wraz z materiałami pomocniczymi mającymi zastosowanie do zabezpieczenia imprez sportowych.
5.Realizacja postępowań i jej efekty w sprawach dotyczących naruszenia prawa w związku z organizacją, przebiegiem i zabezpieczeniem meczów piłki nożnej.4wykład, analiza przypadku, ćwiczeniaDokonaj analizy wybranych rzeczywistych postępowań w sprawach o ekscesy na stadionach z zaakcentowaniem roli i zadań poszczególnych pionów służbowych Policji. Zwróć uwagę na potrzebę współpracy spottersa w takich sytuacjach z innymi policjantami. Przypomnij wymogi związane z zabezpieczeniem miejsca zdarzenia. Zleć słuchaczom opracowanie w grupach analizy wybranego postępowania karnego w sprawach o ekscesy na stadionach w czasie zabezpieczenia meczu piłki nożnej. Nadzoruj prezentowanie efektów prac przez liderów grup. Dokonaj oceny i omówienia wykonanych prac.

TEMAT NR 3: Praca spottersa

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- efektywnie organizować pracę,

- określić zadania wykonywane w środowisku kibiców oraz taktykę i metody ich realizacji,

- określić warsztat pracy spottersa do współpracy z podmiotami organizującymi imprezy sportowe oraz z funkcjonariuszami Policji polskiej i zagranicznej,

- wykorzystać doświadczenie zdobyte przez Policje innych krajów,

- rozpoznać i zweryfikować zachowania, znaki, symbole oraz treści uznane za niedopuszczalne na polskich stadionach,

- zidentyfikować zagrożenia związane z realizacją zadań spottersa,

- omówić psychologiczne reguły rządzące zachowaniem tłumu,

- stosować profilaktykę w środowisku kibiców,

- bezpiecznie realizować czynności spottersa przed, w trakcie oraz po zakończeniu imprezy sportowej.

Lp.ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1.Przygotowanie do realizacji zadań.3wykład, ćwiczenia, dyskusjaOmów czynności jakie powinien wykonać spotters w związku z przygotowaniem się do realizacji oraz opracowaniem tygodniowego planu pracy, przed realizacją zabezpieczenia imprezy sportowej. Zleć słuchaczom indywidualne opracowanie tygodniowego planu pracy. Nadzoruj pracę słuchaczy, a po jej zakończeniu oceń i omów przedłożone prace.

Wskaż na znaczenie udziału w odprawie do służby w zapewnieniu efektywności służby spottersa.

2.Współpraca spottersa z podmiotami związanymi z realizacją imprez sportowych, w szczególności z kibicami.6wykład, dyskusjaPrzedstaw możliwości współpracy spottersa z podmiotami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo imprez sportowych. Omów sposoby nawiązania i prowadzenia stałego kontaktu z kibicami sportowymi, władzami klubów sportowych, stowarzyszeń sportowych, przewoźnikami oraz organizatorami imprez sportowych. Podkreśl znaczenie współpracy spottersa z kierownikiem oraz pracownikami służby ochronnej organizatora imprezy sportowej w czasie jej realizacji.
3.Współpraca spottersa z innymi policjantami.2wykład, ćwiczenia, dyskusjaPrzedstaw możliwości współpracy spottersa z policjantami innych komórek organizacyjnych, w tym prewencji kryminalnej. Zaakcentuj znaczenie ciągłego wsparcia czynności spottersa w czasie zabezpieczenia imprezy sportowej przez policjantów z zespołów monitorujących.
4.Podstawowe czynności spottersa związane z zapewnieniem bezpieczeństwa imprezy sportowej.20wykład, ćwiczenia, dyskusja, wyjazd studyjnyPrzedstaw i omów podstawowe czynności spottersa związane z zapewnieniem bezpieczeństwa imprezy sportowej, w szczególności czynności: przygotowania się do udziału w zabezpieczeniu imprezy sportowej, udziału w odprawie przed zabezpieczeniem imprezy sportowej, udziału w zabezpieczeniu imprezy sportowej oraz rozliczenia udziału w zabezpieczeniu imprezy sportowej.

Na podstawie przygotowanych założeń słuchacze w podgrupach opracują Pakiet informacyjny. Liderzy przedstawią efekty pracy poszczególnych grup. Nadzoruj pracę słuchaczy, a po jej zakończeniu oceń i omów przedłożone prace. W ramach dyskusji wspólnie ze słuchaczami określ niezbędne elementy takiego pakietu.

W ramach wyjazdu studyjnego słuchacze zostaną zapoznani przez kierowników ds. bezpieczeństwa, ds. technicznych oraz ds. monitoringu z procesem przygotowania i realizacji zabezpieczenia masowych imprez sportowych na stadionach spełniających wymogi UEFA oraz współpracy organizatora imprezy sportowej ze spottersem. W kolejnym wyjeździe studyjnym słuchacze poznają uwarunkowania pracy kierownika ds. bezpieczeństwa imprez masowych oraz podległych mu służb porządkowych i informacyjnych w czasie rozgrywania meczu rangi międzynarodowej lub ligi zawodowej.

Należy zabezpieczyć nadzór nad słuchaczami przez co najmniej dwóch prowadzących zajęcia dydaktyczne.

5.Podsumowanie udziału spottersa w zapewnieniu bezpieczeństwa imprezy sportowej.2wykład, pokaz, dyskusjaPrzedstaw potrzebę każdorazowego podsumowania czynności wykonanych przez spottersa w związku z realizowaną imprezą sportową oraz wykonanymi czynnościami w danym dniu służby. Wskaż na konieczność dokumentowania efektów pracy spottersa i zasady sporządzania takiej dokumentacji (np. "karta ryzyka").
6."Bank dobrych praktyk".2dyskusjaPrzedstaw wybrane przykłady sytuacji związanych z działaniami spottersów, jakie zaistniały podczas zabezpieczeń międzynarodowych imprez sportowych w kraju i zagranicą (w szczególności FIFA WORLD CUP 2006, UEFA EURO 2008, UEFA EURO 2012 oraz meczów w pucharach europejskich). Pokieruj dyskusją słuchaczy związaną z oceną przedstawionych przykładów.
7.Przygotowanie do współpracy ze spottersami z innych krajów.1wykładPrzedstaw sposoby nawiązywania i prowadzenia dalszej współpracy z policjantami-spottersami oraz kibicami z innych państw podczas międzynarodowych rozgrywek piłkarskich. Podkreśl wagę pozyskiwanych przez zagranicznych spottersów informacji dotyczących bezpieczeństwa tych imprez. Nadzoruj dyskusję słuchaczy w zakresie możliwości wykorzystania przedstawionych rozwiązań na gruncie polskim.
8.Bezpieczeństwo czynności spottersa.2wykład, dyskusjaPrzypomnij znaczenie bezpieczeństwa osobistego policjanta (bezpieczeństwo prawne i fizyczne). Wskaż taktykę realizacji czynności spottersa i zasady bezpieczeństwa podczas ich wykonywania.
9.Psychologiczne uwarunkowania zachowań uczestników imprez sportowych.2wykład, dyskusjaPrzedstaw rodzaje zbiorowości i charakterystyki zachowań zbiorowych. Omów cechy audytorium sportowego i elementów opisujących funkcjonowanie kibica w trakcie widowiska sportowego. Wyjaśnij mechanizm tworzenia się tłumu. Wskaż wpływ tłumu na funkcjonowanie i zachowania jednostkowe. Przedstaw przyczyny zachowań agresywnych u widzów imprez sportowych. Wskaż dynamikę powstawania sytuacji ekstremalnej, tj. reakcje na osi "gniew - strach". Omów skuteczne sposoby oddziaływania na tłum.
10.Symbolika i zachowania rasistowskie, neofaszystowskie oraz nacjonalistyczne na stadionach.3wykład, dyskusjaZidentyfikuj i rozróżnij pojęcia: rasizm, neofaszyzm, nacjonalizm, a także dyskryminacja, uprzedzenie, hate crime (przestępstwa z nienawiści), hate speech (mowa nienawiści) i inne. Omów symbolikę i zachowania rasistowskie, neofaszystowskie oraz nacjonalistyczne na stadionach. Wskaż na skalę problemu w Polsce i trudności związane z gromadzeniem materiałów dowodowych. Odwołując się do wiedzy słuchaczy wymień zantagonizowane grupy piłkarskich pseudokibiców posługujących się stadionową mową nienawiści, a także wskaż możliwe sposoby zapobiegania incydentom tego typu. Odwołaj się do przepisów prawa polskiego związanych z propagowaniem omawianych kwestii (art. 256, 257 kk).

TEMAT NR 4: Umiejętności społeczne

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wymienić źródła stresu w pracy spottersa,

- zastosować metodę radzenia sobie z silnymi emocjami w sytuacjach społecznych,

- przygotować wystąpienie przed publicznością,

- wymienić zasady kierowania wywieranym wrażeniem,

- określić zasady rządzące skuteczną komunikacją werbalną i niewerbalną,

- wymienić zasady skutecznego motywowania ludzi do współpracy,

- wymienić podstawowe zasady zachowania bezpieczeństwa spottersa w zagrażającej sytuacji społecznej,

- rozwiązywać sytuacje konfliktowe.

Lp.ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1.Wybrane metody radzenia sobie ze stresem.4wykład, ćwiczeniaOmów źródła stresu w pracy spottersa - fizyczne, psychologiczne, społeczne i chronobiologiczne.

Kandydaci na spottersów ujawnią obawy oraz określą źródła stresu. Wskaż strategie zapobiegania i zwalczania stresu.

Omów stosowane przez uczestników sposoby oceny skuteczności radzenia sobie ze stresem w kategoriach: konstruktywne, neutralne, destrukcyjne, aktywne, unikające.

Omów wpływ silnych emocji na skuteczność policjanta w sytuacjach trudnych.

Omów 6 kroków radzenia sobie z silnymi emocjami:

1. Rozpoznanie przyczyn wystąpienia emocji.

2. Uświadomienie sobie sygnałów z ciała świadczących o przeżywaniu emocji.

3. Stosowanie prostych technik obniżających napięcie.

4. Zmiana sposobu myślenia o sytuacji.

5. Poszukanie sposobów rozwiązania problemu przez zastosowanie trenowanych wcześniej umiejętności.

6. Nagrodzenie siebie za pozytywne zachowanie i wyciągnięcie wniosków.

Przeprowadź symulację radzenia sobie ze złością oraz symulację wg metody 6 kroków (1 lub 2 w zależności od tempa pracy).

2.Komunikacja werbalna i niewerbalna w indywidualnych i grupowych kontaktach spottersów.9wykład, ćwiczeniaWskaż znaczenie skutecznej komunikacji interpersonalnej w realizacji zadań spottersa. Podkreśl, że każdy człowiek prezentuje właściwy dla siebie styl komunikowania się. Ważne jest zatem zarówno poznanie własnego stylu, jak też dostosowanie się do stylu komunikacyjnego rozmówcy. Omów techniki aktywnego słuchania (w tym zadawanie pytań) oraz sposoby udzielania informacji zwrotnej. Wskaż i omów podstawowe zasady dotyczące odczytywania znaczenia komunikatów pozawerbalnych. Omów podstawowe problemy komunikacyjne i sposoby radzenia sobie z nimi poprzez świadome stosowanie sposobów zwiększających efektywność komunikacji. Przedstaw rolę autoprezentacji w kontaktach indywidualnych, podczas spotkań i wystąpień publicznych. Zwróć uwagę na znaczenie tzw. pierwszego wrażenia. Wskaż zasady świadomego kierowania wrażeniem. Omów konieczność dopasowania autoprezentacji do sytuacji i rodzaju odbiorców. Wskaż autoprezentacyjne strategie radzenia sobie z krytyką. Wskaż zasady dotyczące przygotowania spotkania i prezentacji (gromadzenie informacji, określenie głównego przesłania/celu). Omów właściwą strukturę wypowiedzi (wprowadzenie, rozwinięcie i wnioski). Wskaż zasady gromadzenia informacji wraz z przedstawieniem przebiegu spotkania z grupą kibiców. Wskaż sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas wystąpień i grupowych spotkań, w tym szczególnie z tremą oraz zachowaniami uczestników. Przedstaw skuteczne zasady prowadzenia wystąpień publicznych.
3.Wywieranie wpływu i motywowanie do współpracy.3wykład, ćwiczeniaWskaż rolę skutecznego wywierania wpływu i motywowania ludzi do współpracy w działalności spottersa. Podkreśl, że źródłem motywacji człowieka są jego potrzeby. Przedstaw dostępne spottersowi źródła wywierania wpływu oraz omów jego podstawowe elementy. Omów bezpośrednie i pośrednie metody wywierania wpływu "kiedy należy z nich korzystać, by osiągnąć pożądany efekt?". Wyjaśnij społeczne znaczenie reguł wywierania wpływu oraz omów możliwości ich wykorzystywania w działalności spottersa.
4.Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w sposób zapewniający bezpieczeństwo spottersowi.6wykład, ćwiczeniaOmów pojęcie "konflikt." Wskaż typowe zniekształcenia w spostrzeganiu sytuacji konfliktowej. Opisz interpersonalne przyczyny konfliktów (m.in. osobowość, pełnione role, potrzeby) i ich wpływ na zachowanie w sytuacjach konfliktowych. Wskaż sposób oceny poziomu ryzyka i rozpoznania rodzajów zagrożeń. Zapoznaj słuchaczy z tematyką konstruktywnego rozwiązywania konfliktów. Wskaż różne style rozwiązywania konfliktów. Omów etapy powstawania konfliktów wraz ze skutecznymi i adekwatnymi strategiami działania na poszczególnych etapach rozwoju sytuacji konfliktowej, ze szczególnym uwzględnieniem strategii obniżających agresję.

Omów podstawy mediacji jako sposobu rozwiązania sytuacji konfliktowej między dwiema stronami, w tym podaj cel, zastosowanie i korzyści z mediacji oraz przedstaw wybrany model rozwiązywania konfliktu przez mediację (np. model E. Raidera i S. Coleman). Treści dotyczące mediacji prezentuj w odniesieniu do wcześniejszych zajęć dot. komunikacji, wpływu emocji na zachowanie człowieka i konfliktu. Omów podstawowe zasady skutecznego działania w sytuacjach zagrożenia, w tym stosowania technik defensywnych.

TEMAT NR 5: Podmioty zewnętrzne a realizacja zadań spottersa

CEL: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił wykonywać obowiązki spottersa w zakresie współpracy z organizacjami sportowymi, organami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami społecznymi oraz przewoźnikami.
Lp.ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1.Obowiązki w zakresie współpracy organizacji sportowych ze spottersem.5wykład, dyskusjaWspólnie z przedstawicielami PZPN oraz Ekstraklasy SA przedstaw obowiązki organizacji sportowych w zakresie współpracy ze spottersem. Wykorzystaj obowiązujące w tym zakresie regulacje prawne. Pokieruj dyskusją słuchaczy dotyczącą treści wystąpień zaproszonych przedstawicieli ww. organizacji.
2.Obowiązki w zakresie współpracy organizatorów imprez sportowych oraz przewoźników ze spottersem.2wykład, dyskusjaBazując na rozwiązaniach prawnych przedstaw obowiązki organizatorów imprez sportowych oraz przewoźników ze spottersem w zakresie realizacji imprez sportowych. Zwróć uwagę na stan faktyczny w tym zakresie.
3.Obowiązki w zakresie współpracy z innymi podmiotami związanymi z realizacją imprez sportowych (np. organy administracji rządowej i samorządowej, organizacje społeczne).2wykład, dyskusjaW oparciu o rozwiązania prawne przedstaw obowiązki w zakresie współpracy z innymi podmiotami związanymi z realizacją imprez sportowych (np. organy administracji rządowej i samorządowej, organizacje społeczne). Podkreśl znaczenie takiej współpracy w czasie realizacji imprezy sportowej. Nadzoruj dyskusję słuchaczy w tej kwestii, szczególnie w odniesieniu do stanu faktycznego w tym zakresie.

TEMAT NR 6: Metody prewencji kryminalnej w pracy spottersa

CELE: Po zakończeniu zajęć słuchacz będzie potrafił:

- stosować metody diagnozowania i rozwiązywania problemów kryminalnych,

- wskazać rolę i znaczenie Policji w budowie programów profilaktycznych,

- przygotować program prewencji kryminalnej skierowany do kibiców,

- wskazać sposoby realizacji programów prewencji kryminalnej skierowanych do kibiców.

Lp.ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1.Metody diagnozowania i rozwiązywania problemów kryminalnych.3wykład, praca w grupach, ćwiczeniaPrzedstaw definicję pojęcia prewencja kryminalna oraz zasady jej funkcjonowania.

Omów metody diagnozowania i rozwiązywania problemów kryminalnych stosowane w Policji, akcentuj metodę "pięciu kroków" i metodę "kryminalnego trójkąta bezpieczeństwa". Podziel słuchaczy na grupy, na podstawie przygotowanych założeń zleć poszczególnym grupom pracę polegającą na zastosowaniu przedstawionych metod prewencji kryminalnej do rozwiązywania problemów kryminalnych zawartych w założeniach. Wybrani liderzy zreferują efekty pracy grup. Dokonaj analizy i oceny przedstawionych efektów. Nadzoruj dyskusję słuchaczy w zakresie skuteczności stosowanych metod w odniesieniu do zachowań pseudokibiców.

2.Rola i znaczenie programów profilaktycznych w pracy Policji.2wykład, dyskusjaPrzedstaw rolę i znaczenie programów profilaktycznych w pracy Policji. Omów uwarunkowania realizacji programów prewencji kryminalnej o zasięgu krajowym a lokalnym. Nadzoruj dyskusję słuchaczy w zakresie uwarunkowań realizacji programów prewencji kryminalnej kierowanych do kibiców.
3.Zasady budowy programów profilaktycznych.4wykład, praca w grupach, ćwiczeniaNa bazie wybranego programu prewencji kryminalnej o zasięgu krajowym przedstaw strukturę i omów zasady opracowywania programów profilaktycznych w Policji.

Podziel słuchaczy na grupy i zleć im opracowanie lokalnego programu prewencji kryminalnej skierowanego do wybranej grupy kibiców. Nadzoruj pracę grup. Przedstawiciele poszczególnych grup zreferują efekty pracy. Dokonaj analizy i oceny przedstawionych efektów. Nadzoruj dyskusję słuchaczy w zakresie efektywności stosowanych programów w odniesieniu do kibiców.

TEMAT NR 7: Zastosowanie policyjnych systemów informacyjnych w realizacji zadań spottersa

Cele: Po zakończeniu zajęć słuchacz będzie potrafił:

- określić zakres informacyjny PRIM i SESPol,

- uzyskać informacje o imprezach sportowych,

- zarejestrować i uzupełnić informacje o imprezie sportowej w PRIM.

Lp.ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1.Zakres informacyjny i podział zadań, budowa, zasady funkcjonowania PRIM i SESPol.2wykład,Omówić podstawy prawne PRIM i SESPol, zakres informacyjny oraz podział zadań, budowę i ich zasady funkcjonowania. Zaakcentuj funkcję "zapytań i odpowiedzi w PRIM".
2.Rejestracja i modyfikacja wprowadzonej imprezy w PRIM i SESPol.4wykład, ćwiczeniaZaprezentuj proces wprowadzania danych, rejestracji i modyfikacji wprowadzonej informacji w systemach. Zaakcentuj znaczenie wprowadzania informacji o zakończeniu imprezy.

Na podstawie przygotowanych założeń zleć słuchaczom indywidualną pracę polegającą na wprowadzeniu informacji na etapie planowania, realizacji i zakończenia imprezy sportowej.

Nadzoruj pracę słuchaczy korygując na bieżąco ich błędy, dokonaj analizy, omówienia i oceny poszczególnych prac.

3.Wyszukiwanie informacji i osób związanych z imprezami w PRIM.3wykład, ćwiczeniaZaprezentuj proces wyszukiwania informacji i osób w systemach PRIM.

Na podstawie przygotowanych założeń zleć słuchaczom indywidualną pracę polegającą na wyszukiwaniu informacji i osób związanych z imprezami na etapie ich planowania realizacji, planowania, realizacji i zakończenia imprezy sportowej.