Zm.: decyzja w sprawie programu kursu specjalistycznego dla przewodników psów tropiących.
Dz.Urz.KGP.2014.39
Akt jednorazowyDECYZJA Nr 190
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 14 maja 2014 r.
zmieniająca decyzję w sprawie programu kursu specjalistycznego dla przewodników psów tropiących
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM KURSU SPECJALISTYCZNEGO
DLA PRZEWODNIKÓW PSÓW TROPIĄCYCH
PROGRAM KURSU SPECJALISTYCZNEGO
DLA PRZEWODNIKÓW PSÓW TROPIĄCYCH
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
1. Nazwa kursu
2. Cel programu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny
9. Forma zakończenia kursu
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
Kurs specjalistyczny dla przewodników psów tropiących.
2. Cel programu.
Policjant kursu będzie przygotowany do wykonywania zadań z psem tropiącym.
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs.
Na kurs kierowany jest policjant, który posiada:
1) zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym;
2) aktualne szczepienia przeciwko tężcowi.
Po zakwalifikowaniu na kurs policjant powinien przedłożyć dokument potwierdzający rozpoczęcie cyklu szczepień przeciwko odkleszczowemu zapaleniu opon mózgowych.
Kwalifikacja psów na kurs odbywa się zgodnie z założeniami do Centralnego Doboru psów do służby w Policji.
Istnieje możliwość uczestnictwa w kursie przedstawicieli podmiotów pozapolicyjnych na podstawie zawartych porozumień.
4. System prowadzenia kursu.
Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym. Policjant oraz pies są na okres kursu zakwaterowani w jednostce szkoleniowej Policji.
5. Czas trwania kursu.
Kurs trwa 117 dni. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 7 godzin dziennie, tj. 35 godz. tygodniowo, pozostały czas służby w wymiarze 5 godz. policjant przeznacza na czynności związane z obsługą psa. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się realizację zajęć w wymiarze większym niż 7 godzin w ciągu dnia.
Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:
Przedsięwzięcia | Czas (okres) realizacji |
Rozpoczęcie kursu | 1 dzień |
Realizacja treści kształcenia | 115 dni (805 godzin lekcyjnych) |
Zakończenie kursu | 1 dzień |
Ogółem | 117 dni |
6. Liczebność grupy szkoleniowej.
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, nie może przekraczać 6 osób na jednego instruktora.
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia.
Nauczyciel policyjny podczas prowadzenia symulacji bądź ćwiczeń może regulować czas trwania zajęć w systemie tygodniowym lub dziennym w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów. Kolejność realizacji treści kształcenia może być zmieniana przez prowadzącego zajęcia, w szczególności ze względu na warunki atmosferyczne.
Ze względu na specyfikę służby z psem tropiącym zajęcia należy realizować o różnych porach doby, również poza terenem jednostki szkoleniowej.
Na poszczególnych etapach bloku nr III postępy w kształceniu umiejętności słuchacza oraz tresurze psa są oceniane przez dwóch przedstawicieli komórki organizacyjnej właściwej do prowadzenia kursu, wyznaczonych przez jej kierownika, oraz dokumentowane w "Karcie ocen" według wzoru określonego w treściach kształcenia. "Kartę ocen" po IV etapie podpisuje instruktor. Uzyskanie przez słuchacza negatywnej oceny na którymkolwiek z etapów skutkuje jego usunięciem z kursu. W przypadku usunięcia słuchacza z powodu negatywnej oceny okresowej z zaliczenia etapu bloku nr III możliwe jest włączenie w jego miejsce innego słuchacza w terminie do 30 dnia realizacji treści kształcenia.
W przypadku nieosiągania postępów w tresurze lub z przyczyn zdrowotnych w terminie:
1) do 20 dnia realizacji treści kształcenia od rozpoczęcia kursu pies może zostać wymieniony,
2) po 20 dniu realizacji treści kształcenia wycofanie psa skutkuje wyłączeniem z kursu słuchacza.
W sytuacji, w której policjant uczestniczy w kursie z psem służbowym, przeszkolonym w danej kategorii, kierownik jednostki szkoleniowej może wyrazić zgodę na wcześniejsze ukończenie kursu przez tego policjanta, jeżeli uzyskał pozytywną opinię zespołu pedagogicznego oraz zaliczenie wszystkich bloków.
8. Zakres tematyczny
Nazwa i charakterystyka bloku | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób oceniania |
Nr I. Teoretyczne podstawy tresury psów | 52 | Po zakończeniu każdego tematu przeprowadzany jest test wiedzy. Ocena z testu wiedzy stanowi ocenę bieżącą. Ocena negatywna uzyskana w czasie realizacji bloku zagadnieniowego musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia, po zakończeniu realizacji bloku. Zaliczenie następuje na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych z testów wiedzy, przeprowadzanych po zakończeniu każdego z tematów. |
W ramach bloku zagadnieniowego realizowane są trzy tematy ukierunkowane na kształcenie z zakresu teorii tresury psów, kynologii służbowej oraz taktyki i techniki użycia psów. | ||
Nr II. Pierwsza pomoc | 18 | Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia, po zakończeniu realizacji bloku. Ocena negatywna uzyskana w czasie realizacji bloku zagadnieniowego musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Zaliczenie następuje na podstawie oceny uzyskanej z testu umiejętności. |
W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat ukierunkowany na doskonalenie umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy. | ||
Nr III. Tresura praktyczna | 705 | W bloku przeprowadzane są cztery testy umiejętności (etap I-IV), które stanowią oceny okresowe słuchacza. Zaliczenie bloku następuje na podstawie oceny uzyskanej z testu umiejętności na IV etapie. |
W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat ukierunkowany na rozwijanie umiejętności przewodnika i psa tropiącego, umożliwiających realizację przydzielonych zadań. | ||
Nr IV. Kształtowanie sprawności fizycznej | 30 | W bloku przeprowadzany jest jeden test umiejętności. Ocena negatywna uzyskana w czasie realizacji bloku zagadnieniowego musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia po zakończeniu realizacji bloku. Zaliczenie następuje na podstawie oceny uzyskanej z testu umiejętności. |
W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat ukierunkowany na rozwijanie umiejętności w zakresie kształtowania zdolności motorycznych. |
9. Forma zakończenia kursu.
Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu z wpisanym ogólnym wynikiem nauki. Ukończenie kursu jest równoznaczne z wydaniem psu atestu.
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TEMAT NR 1: TEORIA TRESURY PSÓW
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wymienić i scharakteryzować sprzęt wykorzystywany w tresurze psa,
- omówić warunki bezpieczeństwa podczas tresury psa,
- scharakteryzować metody i zasady tresury psa,
- omówić system nerwowy psa oraz zasady stosowania bodźców,
- scharakteryzować typy psychiczne psów i ich znaczenie w tresurze,
- wymienić zasady stosowania bodźców i powstawania odruchów warunkowych u psa.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Sprzęt wykorzystywany w tresurze oraz bezpieczeństwo pracy z psem. 2. Zasady i metody stosowane w tresurze psa. 3. System nerwowy psa oraz zasady stosowania bodźców i powstawania odruchów warunkowych. 4. Budowa łuku odruchowego, mechanizm stereotypu dynamicznego oraz zasady odruchu warunkowego u psów. 5. Typy psychiczne oraz psychofizjologiczne podstawy tresury psa. | 8 | wykład, pokaz | W czasie realizacji zajęć zaprezentuj słuchaczom sprzęt do tresury psa. Podaj podstawowe zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas zajęć z praktycznej tresury psa. Zaprezentuj schemat powstawania łuku odruchowego oraz mechanizm powstawania stereotypu dynamicznego. |
6. Zaliczenie. | 1 | test wiedzy |
TEMAT NR 2: KYNOLOGIA SŁUŻBOWA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- omówić elementy anatomii psa,
- scharakteryzować główne procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie psa,
- omówić choroby odzwierzęce oraz sposoby pielęgnacji psa,
- scharakteryzować zasady racjonalnego żywienia psów,
- opisać objawy chorobowe psa.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Anatomia i fizjologia psa. 2. Pielęgnacja psa, choroby odzwierzęce. 3. Żywienie psów. 4. Patologia organizmu psa, choroby zakaźne i pasożytnicze oraz zasady korzystania z pomocy weterynaryjnej. 5. Schorzenia występujące u psów, profilaktyka oraz zasady postępowania w nagłych wypadkach. | 10 | wykład | Korzystając z tablic poglądowych oraz modelu układu kostnego, nazwij i scharakteryzuj okolice ciała psa. Przedstaw profilaktykę chorób odzwierzęcych. Omów zasady racjonalnego żywienia psów. Wymień i omów choroby zakaźne i pasożytnicze, a także ich profilaktykę. |
6. Zaliczenie. | 1 | test wiedzy |
TEMAT NR 3: TAKTYKA I TECHNIKA UŻYCIA PSÓW W POLICJI
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- omówić obowiązki przewodnika psa wynikające z przepisów prawnych,
- scharakteryzować zasady i metody pracy z psem tropiącym,
- omówić zadania przewodnika psa na miejscu zdarzenia,
- sporządzić dokumentację z użycia psa służbowego Policji,
- omówić czynności przewodnika związane z tropieniem śladów,
- scharakteryzować podstawowe błędy popełniane przez przewodnika i psa podczas tropienia,
- wymienić czynniki ułatwiające i utrudniające tropienie oraz sposoby wyhamowywania pracy psa na ścieżce śladów,
- omówić możliwości wyszukania śladów zapachowych na miejscu zdarzenia oraz zasady i metody ich zabezpieczania.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Kryteria doboru kandydatów na przewodników oraz obowiązki przewodnika psa wynikające z przepisów prawnych. 2. Zasady prowadzenia ćwiczeń z psem w terenie. 3. Czynniki warunkujące rozpoczęcie nauki tropienia oraz metody i zasady układania śladów. 4. Czynniki ułatwiające i utrudniające tropienie śladów. 5. Przedmioty zapachowe jako element ścieżki śladów oraz sposoby wyhamowywania pracy psa na tej ścieżce. 6. Sposoby niszczenia śladów. 7. Katalog czynności przewodnika przed rozpoczęciem tropienia. 8. Katalog czynności przewodnika po zagubieniu ścieżki śladów oraz po zakończeniu tropienia. 9. Błędy popełniane przez przewodnika i psa w czasie tropienia śladów. 10. Zasady i metody użycia psa podczas przeszukania terenu za osobą zaginioną. 11. Zadania przewodnika na miejscu zdarzenia. 12. Sporządzanie dokumentacji dotyczącej użycia psa służbowego Policji. | 24 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Przedstaw akty prawne regulujące służbę przewodnika psa. Scharakteryzuj formę pełnienia służby z psem tropiącym. Omów zasady wykorzystania psa z zakresu przeszukania terenu za zaginioną osobą. Wskaż rolę przewodnika na miejscu zdarzenia oraz jego zadania do wykonania przy użyciu psa. Przedstaw katalog czynności przewodnika związanych z tropieniem śladów. Na podstawie założeń słuchacze sporządzą dokumentację, np. notatkę służbową z użycia psa służbowego Policji do..., która będzie podlegała ocenie. Omów sporządzoną dokumentację. |
13. Metody identyfikacji śladów zapachowych przy użyciu psa. | 7 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Dokonaj klasyfikacji śladów zapachowych, omów metody identyfikacji śladów zapachowych i warunki ich przechowywania. Scharakteryzuj sprzęt do zabezpieczania śladów zapachowych oraz zademonstruj prawidłowe zabezpieczenie śladu zapachowego. |
14. Zaliczenie. | 1 | test wiedzy |
BLOK NR II: PIERWSZA POMOC
TEMAT NR 1: DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wykonać czynności ratownicze w zależności od rodzaju zdarzenia,
- ocenić wstępnie stan poszkodowanego,
- przeprowadzić badania fizykalne,
- wskazać zasady selekcji poszkodowanych i ustalania priorytetów w udzielaniu pomocy,
- zapewnić bezpieczeństwo poszkodowanemu w zależności od jego stanu oraz doznanych obrażeń,
- prowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową osób dorosłych, dzieci, kobiety w ciąży,
- wykonać defibrylację przy zastosowaniu automatycznego defibrylatora w sytuacji nagłego zatrzymania krążenia,
- zabezpieczyć poszkodowanego z obrażeniami tkanek miękkich oraz krwotokiem,
- zabezpieczyć poszkodowanego z urazem termicznym (oparzeniem),
- podjąć działania zapobiegające rozwojowi wstrząsu,
- udzielić pomocy w urazach kostnych,
- przygotować poszkodowanego do transportu,
- omówić zasady postępowania w przypadku kontaktu z materiałem potencjalnie zakaźnym (HIV, HCV, HBV i inne wirusy),
- scharakteryzować zasady dotyczące własnego bezpieczeństwa w trakcie udzielania pierwszej pomocy.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Bezpieczeństwo i organizacja działań ratowniczych na miejscu wypadku w zależności od jego rodzaju. 2. Ewakuacja poszkodowanego z miejsca zdarzenia. 3. Ocena wstępna stanu poszkodowanego. 4. Selekcja poszkodowanych - określenie priorytetów udzielania pomocy osobom poszkodowanym. 5. Szybkie badania urazowe. 6. Zabezpieczenie poszkodowanego zgodnie z jego stanem i stwierdzonymi obrażeniami, urazami. | 3 | wykład, dyskusja, pokaz, ćwiczenia | Do zajęć należy przygotować: walizkę pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem, rękawiczki, atrapę samochodu, kołnierze ortopedyczne. Przypomnij schemat postępowania w miejscu zdarzenia w zależności od jego rodzaju. Zwróć uwagę na umiejętność szybkiego przeprowadzenia oceny i analizy sytuacji oraz podjęcia działań ratowniczych z uwzględnieniem szeroko pojętego bezpieczeństwa. Przypomnij organizację działań ratowniczych funkcjonariusza Policji w sytuacji wypadku komunikacyjnego i innych zdarzeń. Przypomnij zasady dotyczące ewakuacji poszkodowanego z miejsca zdarzenia. Zwróć uwagę na znaczenie doboru prawidłowej techniki w trakcie ewakuacji (chwyt Rauteka). Przypomnij o zasadach selekcji osób poszkodowanych w celu ustalenia kolejności w udzielaniu pomocy ofiarom, biorąc pod uwagę stan poszkodowanych oraz stwierdzone obrażenia i urazy. Poleć, aby słuchacze w ramach ćwiczeń doskonalili umiejętności udzielania pomocy poszkodowanym na miejscu zdarzenia. |
7. Pomoc w sytuacji niedrożnych dróg oddechowych (zadławienie). 8. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa zgodnie ze standardem ERC 2005. 9. Resuscytacja z wykorzystaniem automatycznego defibrylatora. | 6 | wykład, dyskusja, pokaz, ćwiczenia | Do zajęć należy przygotować: trenażery osób dorosłych, niemowlaka, dziecka, a także worek do prowadzenia oddechu zastępczego POCKET-MASK, rękawiczki, defibrylator z oprogramowaniem szkoleniowym. Zaprezentuj działania ratownicze. Podkreśl znaczenie czasu podjęcia czynności ratowniczych w sytuacji nagłego zatrzymania podstawowych funkcji życiowych. Wspólnie ze słuchaczami przeanalizuj znaczenie określenia "cztery złote minuty" w działaniach ratowniczych. Zwróć uwagę na czynniki mające wpływ na skuteczność czynności resuscytacyjnych. Przypomnij algorytm czynności resuscytacji krążeniowo-oddechowej w poszczególnych grupach wiekowych. Zwróć uwagę na bezpieczeństwo ratownika podczas wykonywanych czynności. W ramach ćwiczeń praktycznych słuchacze doskonalą umiejętność resuscytacji krążeniowo-oddechowej osoby dorosłej i dziecka oraz umiejętność posługiwania się defibrylatorem. |
10. Pierwsza pomoc w urazach i obrażeniach mechanicznych. 11. Wstrząs - działania zapobiegające rozwojowi. 12. Obrażenia wielomiejscowe, wielonarządowe. 13. Przygotowanie poszkodowanego do transportu. 14. Profilaktyka zakażeń w miejscu zdarzenia w kontakcie z materiałem zakaźnym. 15. Zasady postępowania w razie ekspozycji zawodowej na krew i inny, potencjalnie infekcyjny materiał mogący zawierać wirusy (HIV, HCV, HBV i inne). | 4 | wykład, dyskusja, pokaz, ćwiczenia | Do zajęć należy przygotować: atrapy ran, atrapy złamań, trenażer urazowy, walizkę pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem, rękawiczki. Przypomnij najważniejsze zasady opatrywania ran, tamowania krwotoków, zabezpieczania urazów układu kostnego, działań zapobiegających rozwojowi wstrząsu urazowego. Przypomnij algorytmy czynności obowiązujące w trakcie opatrywania ran szczególnych: amputacja, wytrzewienie jelit, drążąca rana klatki piersiowej, rana z ciałem obcym. Zaprezentuj, w jaki sposób należy zabezpieczyć poszkodowanego, układając go na twardej desce w celu przygotowania do transportu. Omów mechanizm powstawania urazów wielonarządowych, przypomnij algorytm postępowania ratowniczego w sytuacji poszkodowanego z obrażeniami wielonarządowymi. Szczególną uwagę zwróć na bardzo ważny aspekt w działaniach ratowniczych, jakim jest bezpieczeństwo ratownika (konieczność stosowania środków ochrony osobistej: rękawiczki, maseczka, okulary itp.). Przypomnij działania profilaktyczne HIV, HCV, HBV oraz postępowanie w razie ekspozycji zawodowej na miejscu wypadku. Zwróć uwagę na odpowiednie postępowanie profilaktyczne w celu uniknięcia zakażenia chorobami zakaźnymi. W ramach ćwiczeń słuchacze będą doskonalić umiejętność zabezpieczania poszkodowanych, u których wystąpiły obrażenia tkanek miękkich, urazy kostne, obrażenia wielonarządowe oraz umiejętność układania poszkodowanego na desce ortopedycznej w celu przygotowania do transportu. |
16. Pierwsza pomoc w nietypowych sytuacjach zagrażających życiu: - ostry ból w klatce piersiowej, - drgawki, - podtopienie, - porażenie prądem, - porażenie piorunem, - obrażenia termiczne. | 3 | pogadanka, wykład, pokaz, ćwiczenia | Do realizacji zajęć potrzebne będą: rękawiczki, walizka, torba pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem. Z udziałem słuchaczy przypomnij algorytm postępowania z osobą, u której stwierdzasz napad drgawkowy, podejrzewasz zawał mięśnia sercowego, doszło do porażenia prądem, porażenia piorunem, urazu termicznego (oparzenia, odmrożenia). Przypomnij postępowanie z osobą wydobytą z wody bez zachowanych czynności życiowych. W ramach ćwiczeń słuchacze będą doskonalić umiejętność udzielania pomocy w różnych sytuacjach zagrożenia życia. Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej ze wskazaniem na mocne i słabe strony wykonywanych czynności. |
17. Zaliczenie. | 2 | test umiejętności |
BLOK NR III: TRESURA PRAKTYCZNA
TEMAT NR 1: TRESURA PSA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- osiągnąć u psa wymagany w służbie stopień posłuszeństwa ogólnego,
- rozwinąć u psa wymagane umiejętności w zakresie pracy węchowej,
- utrzymać sprawność użytkową psa w zakresie posłuszeństwa ogólnego i pracy węchowej.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Przyzwyczajanie psa do przewodnika. 2. Równanie. 3. Zwroty. 4. Siadanie. 5. Warowanie. 6. Stanie. 7. Pozostawanie. 8. Przywoływanie. 9. Zatrzymywanie w marszu. 10. Pokonywanie przeszkód terenowych. 11. Tropienie śladów ludzi. 12. Przeszukanie terenu w celu odnalezienia zaginionej osoby. | 677 | pokaz, ćwiczenia | Zaprezentuj prawidłowe wykonanie każdego ćwiczenia, tj. równania, zwrotów, siadania, warowania, stania itd. Przewodnik z psem każdy dzień tresurowy powinien rozpocząć 1 godziną ćwiczeń z zakresu posłuszeństwa ogólnego. Przy ocenie bieżącej stosowana jest ocena kształtująca, polegająca na wskazywaniu mocnych i słabych stron wykonywania zadań przez słuchaczy. W trakcie realizacji tematu należy przeprowadzić trzy etapy oceny predyspozycji psa do dalszej tresury. |
13. Zaliczenie etapu I, II, III. | 21 | test umiejętności | Przeprowadź I, II, III etap oceny przewodnika i psa, dokonując wszechstronnego sprawdzenia ich umiejętności. Słuchacz uzyskuje zaliczenie okresowe na podstawie oceny z etapów postępów umiejętności. Oceny te wpisuje się do "Karty ocen" i do dziennika kursu. |
14. Zaliczenie etapu IV. | 7 | test umiejętności | Przeprowadź IV etap oceny przewodnika i psa, dokonując wszechstronnego sprawdzenia ich umiejętności. Oceny te stanowią oceny końcowe, które są wpisywane do "Książki psa służbowego Policji" i są podstawą do wydania psu atestu. Oceny te wpisuje się również do "Karty ocen" i do dziennika kursu. |
Oceniane ćwiczenie (umiejętności) | I ETAP ZALICZENIE | II ETAP ZALICZENIE | III ETAP ZALICZENIE | IV ETAP ZALICZENIE | KARTA OCEN .......................................................................................... (stopień, imię i nazwisko słuchacza) .......................................................................................... (nazwa i numer ew. psa) .......................................................................................... data i nr kursu) OCENIAJĄCY: (stopień, imię, nazwisko, podpis) 1 Etap. Data ..................................................................... 1......................................................................................... 2......................................................................................... II Etap. Data ..................................................................... 1......................................................................................... 2......................................................................................... III Etap. Data 1......................................................................................... | ||
Posłuszeństwo psa | Równanie | ||||||
Zwroty | |||||||
Stanie | |||||||
Siadanie | |||||||
Warowanie | |||||||
Pozostawanie | |||||||
Przywołanie | |||||||
Zatrzymywanie | |||||||
Pokonywanie przeszkód terenowych | Schody | ||||||
Kładka | |||||||
Tunel | |||||||
Ściana | |||||||
Tor przeszkód | |||||||
Praca węchowa | Tropienie śladów ludzkich | 2......................................................................................... IV Etap. Data 1......................................................................................... 2......................................................................................... INSTRUKTOR: ............................................................... | |||||
Przeszukanie terenu | |||||||
Oszczekiwanie | |||||||
Umiejętności słuchacza | |||||||
(stopień, imię, nazwisko, podpis) |
CHARAKTERYSTYKA PSA:
POSŁUSZEŃSTWO I PRZESZKODY
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
PRACA WĘCHOWA
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
...................................................
data ważności atestu
"ZATWIERDZAM"
...................................................
podpis słuchacza
BLOK NR IV: KSZTAŁTOWANIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ
TEMAT NR 1: KSZTAŁTOWANIE WYTRZYMAŁOŚCI I WYDOLNOŚCI ORGANIZMU, SIŁY OGÓLNEJ, ZWINNOŚCI RUCHOWEJ I WSPÓŁDZIAŁANIA W ZESPOLE
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił wykazać się szybkością, wytrzymałością, siłą ogólną i koordynacją ruchową oraz umiejętnością współdziałania w zespole.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Kształtowanie cech motorycznych: - bieg na 400 m, - bieg terenowy, marszobieg, - gry zespołowe, - ćwiczenia siłowe, - ćwiczenia gimnastyczne. | 28 | ćwiczenia | Do zajęć należy przygotować: siatkę do gry w piłkę siatkową, piłkę do siatkówki, piłkę nożną oraz sprzęt na siłowni. Przypomnij warunki dotyczące zachowania bezpieczeństwa podczas zajęć. |
2. Zaliczenie. | 2 | test umiejętności | Przeprowadź test umiejętności według zasad określonych w sprawie zakresu oraz szczegółowych warunków, trybu przeprowadzania oraz zasad oceniania sprawności fizycznej policjantów. |