Zm.: decyzja w sprawie programu kursu specjalistycznego dla przewodników psów służbowych do wyszukiwania zapachów materiałów wybuchowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2014.25

Akt jednorazowy
Wersja od: 25 marca 2014 r.

DECYZJA Nr 127
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 25 marca 2014 r.
zmieniająca decyzję w sprawie programu kursu specjalistycznego dla przewodników psów służbowych do wyszukiwania zapachów materiałów wybuchowych

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1.
W decyzji nr 925 Komendanta Głównego Policji z dnia 17 grudnia 2007 r. w sprawie programu kursu specjalistycznego dla przewodników psów służbowych do wyszukiwania zapachów materiałów wybuchowych (Dz. Urz. KGP z 2008 r. Nr 1, poz. 12 oraz z 2012 r. poz. 39) załącznik do decyzji otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszej decyzji.
§  2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM KURSU SPECJALISTYCZNEGO DLA PRZEWODNIKÓW PSÓW SŁUŻBOWYCH DO WYSZUKIWANIA ZAPACHÓW MATERIAŁÓW WYBUCHOWYCH

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1. Nazwa kursu

2. Cel programu

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

9. Forma zakończenia kursu

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I.

 ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1. Nazwa kursu.

Kurs specjalistyczny dla przewodników psów służbowych do wyszukiwania zapachów materiałów wybuchowych.

2. Cel programu.

Przygotowanie przewodnika psa służbowego do wykonywania zadań związanych z wyszukiwaniem zapachów materiałów wybuchowych.

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs.

Na kurs kierowany jest policjant, który posiada:

1) zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym;

2) przeszkolenie w zakresie rozpoznania minersko-pirotechnicznego;

3) aktualne szczepienia przeciwko tężcowi.

Po zakwalifikowaniu na kurs policjant powinien przedłożyć dokument potwierdzający rozpoczęcie cyklu szczepień przeciwko odkleszczowemu zapaleniu opon mózgowych.

Kwalifikacja psów na kurs odbywa się zgodnie z założeniami do Centralnego doboru psów do służby w Policji.

Istnieje możliwość uczestnictwa w kursie przedstawicieli podmiotów pozapolicyjnych na podstawie zawartych porozumień.

4. System prowadzenia kursu.

Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym. Policjant oraz pies są na okres kursu zakwaterowani w jednostce szkoleniowej.

5. Czas trwania kursu.

Kurs trwa 90 dni. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 7 godzin dziennie, tj. 35 godz. tygodniowo, pozostały czas służby w wymiarze 5 godz. policjant przeznacza na czynności związane z obsługą psa. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się realizację zajęć w wymiarze większym niż 7 godzin w ciągu dnia.

Na całkowity wymiar czasu trwania kursu, składają się:

PrzedsięwzięciaCzas (okres) realizacji
Rozpoczęcie kursu1 dzień
Realizacja treści kształcenia88 dni (616 godzin lekcyjnych)
Zakończenie kursu1 dzień
Ogółem90 dni

6. Liczebność grupy szkoleniowej.

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, nie może przekraczać 6 osób na jednego instruktora.

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia.

Nauczyciel policyjny podczas prowadzenia symulacji bądź ćwiczeń może regulować czas trwania zajęć w systemie tygodniowym lub dziennym w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów. Kolejność realizacji treści kształcenia może być zmieniana przez prowadzącego zajęcia, w szczególności ze względu na warunki atmosferyczne.

Ze względu na specyfikę służby z psem do wyszukiwania zapachów materiałów wybuchowych zajęcia należy realizować o różnych porach doby, również poza terenem jednostki szkoleniowej.

Na poszczególnych etapach bloku nr III postępy w kształceniu umiejętności słuchacza oraz tresurze psa są oceniane przez dwóch przedstawicieli komórki organizacyjnej właściwej do prowadzeniu kursu, wyznaczonych przez jej kierownika, oraz dokumentowane w "Karcie ocen" według wzoru określonego w treściach kształcenia. Kartę ocen po IV etapie podpisuje instruktor. Uzyskanie przez słuchacza negatywnej oceny na którymkolwiek z etapów skutkuje jego usunięciem z kursu. W przypadku usunięcia słuchacza, z powodu negatywnej oceny okresowej z zaliczenia etapu bloku nr III możliwe jest włączenie w jego miejsce innego słuchacza w terminie do 30 dnia realizacji treści kształcenia.

W przypadku nieosiągania postępów w tresurze lub z przyczyn zdrowotnych w terminie:

1) do 20 dnia realizacji treści kształcenia od rozpoczęcia kursu pies może zostać wymieniony,

2) po 20 dniu realizacji treści kształcenia wycofanie psa skutkuje wyłączeniem z kursu słuchacza.

W sytuacji, w której policjant uczestniczy w kursie z psem służbowym, przeszkolonym w danej kategorii, kierownik jednostki szkoleniowej może wyrazić zgodę na wcześniejsze ukończenie kursu przez tego policjanta, jeżeli uzyskał pozytywną opinię zespołu pedagogicznego oraz zaliczenie wszystkich bloków.

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania.

Nazwa i charakterystyka blokuCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób oceniania
Nr I. Teoretyczne podstawy tresury psów29Po zakończeniu każdego tematu przeprowadzany jest test wiedzy. Ocena z testu wiedzy stanowi ocenę bieżącą. Ocena negatywna uzyskana w czasie realizacji bloku zagadnieniowego musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia, po zakończeniu realizacji bloku. Zaliczenie następuje na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych z testów wiedzy przeprowadzanych po zakończeniu każdego z tematów.
W ramach bloku zagadnieniowego realizowane są trzy tematy ukierunkowane na kształcenie z zakresu teorii tresury psów, kynologii służbowej oraz taktyki i techniki użycia psów.
Nr II. Pierwsza pomoc18Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia po zakończeniu realizacji bloku. Ocena negatywna uzyskana w czasie realizacji bloku zagadnieniowego musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Zaliczenie następuje na podstawie oceny uzyskanej z testu umiejętności.
W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat ukierunkowany na doskonalenie umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy.
Nr III. Tresura praktyczna539W bloku przeprowadzane są cztery testy umiejętności (etap I-IV), które stanowią oceny okresowe słuchacza. Zaliczenie bloku następuje na podstawie oceny uzyskanej z testów umiejętności na IV etapie.
W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat ukierunkowany na rozwijanie umiejętności przewodnika i psa do wyszukiwania zapachów materiałów wybuchowych, umożliwiających realizację przydzielonych zadań.
Nr IV. Kształtowanie sprawności fizycznej30W bloku przeprowadzany jest jeden test umiejętności. Ocena negatywna uzyskana w czasie realizacji bloku zagadnieniowego musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia po zakończeniu realizacji bloku. Zaliczenie następuje na podstawie oceny uzyskanej z testu umiejętności.
W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat ukierunkowany na rozwijanie umiejętności w zakresie kształtowania zdolności motorycznych.

9. Forma zakończenia kursu.

Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu z wpisanym ogólnym wynikiem nauki. Ukończenie kursu jest równoznaczne z wydaniem psu atestu.

II.

 TREŚCI KSZTAŁCENIA

BLOK NR I: TEORETYCZNE PODSTAWY TRESURY PSÓW

TEMAT NR 1: TEORIA TRESURY PSÓW

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wymienić i scharakteryzować sprzęt wykorzystywany w tresurze psa,

- omówić warunki bezpieczeństwa podczas tresury psa,

- scharakteryzować metody i zasady tresury psa,

- omówić system nerwowy psa oraz zasady stosowania bodźców,

- scharakteryzować typy psychiczne psów i ich znaczenie w tresurze,

- wymienić zasady stosowania bodźców i powstawania odruchów warunkowych u psa.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Sprzęt wykorzystywany w tresurze oraz bezpieczeństwo pracy z psem.

2. Zasady i metody stosowane w tresurze psa.

3. System nerwowy psa oraz zasady stosowania bodźców i powstawania odruchów warunkowych.

4. Budowa łuku odruchowego, mechanizm stereotypu dynamicznego oraz zasady odruchu warunkowego u psów.

5. Typy psychiczne oraz psychofizjologiczne podstawy tresury psa.

8wykład, pokazW czasie realizacji zajęć zaprezentuj słuchaczom sprzęt do tresury psa.

Podaj podstawowe zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas zajęć z praktycznej tresury psa.

Zaprezentuj schemat powstawania łuku odruchowego oraz mechanizm powstawania stereotypu dynamicznego.

6. Zaliczenie tematu.1test wiedzy

TEMAT NR 2: KYNOLOGIA SŁUŻBOWA

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- omówić elementy anatomii psa,

- scharakteryzować główne procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie psa,

- omówić choroby odzwierzęce oraz sposoby pielęgnacji psa,

- scharakteryzować zasady racjonalnego żywienia psów,

- opisać objawy chorobowe psa.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Anatomia i fizjologia psa.

2. Pielęgnacja psa, choroby odzwierzęce.

3. Żywienie psów.

4. Patologia organizmu psa, choroby zakaźne i pasożytnicze oraz zasady korzystania z pomocy weterynaryjnej.

5. Schorzenia występujące u psów, profilaktyka oraz zasady postępowania w nagłych wypadkach.

10wykładKorzystając z tablic poglądowych oraz modelu układu kostnego, nazwij i scharakteryzuj okolice ciała psa.

Przedstaw profilaktykę chorób odzwierzęcych.

Omów zasady racjonalnego żywienia psów.

Wymień i omów choroby zakaźne i pasożytnicze, a także ich profilaktykę.

6. Zaliczenie tematu.1test wiedzy

TEMAT NR 3: TAKTYKA I TECHNIKA UŻYCIA PSÓW W POLICJI

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- omówić obowiązki przewodnika psa wynikające z przepisów prawnych,

- scharakteryzować zasady użycia psa podczas przeszukania w celu ujawnienia miejsca występowania zapachów materiałów wybuchowych,

- sporządzić dokumentację z użycia psa służbowego Policji.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Kryteria doboru kandydatów na przewodników oraz obowiązki przewodnika psa wynikające z przepisów prawnych.

2. Taktyka i technika prowadzenia przeszukań w celu odnalezienia zapachów ukrytych materiałów wybuchowych z wykorzystaniem psa.

3. Postępowanie po odnalezieniu zapachu materiału wybuchowego przez psa.

4. Zadania przewodnika na miejscu zdarzenia.

5. Sporządzanie dokumentacji.

8wykład, pokaz, ćwiczeniaPrzedstaw akty prawne regulujące służbę przewodnika psa. Wskaż rolę przewodnika na miejscu zdarzenia oraz jego zadania do wykonania przy użyciu psa. Na podstawie założeń słuchacze sporządzą dokumentację, np. notatkę służbową z użycia psa służbowego Policji do..., która będzie podlegała ocenie. Omów sporządzoną dokumentację.
6. Zaliczenie tematu.1test umiejętności

BLOK NR II: PIERWSZA POMOC

TEMAT NR 1: DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wykonać czynności ratownicze w zależności od rodzaju zdarzenia,

- ocenić wstępnie stan osoby poszkodowanej,

- przeprowadzić badania fizykalne,

- wskazać zasady selekcji poszkodowanych i ustalania priorytetów w udzielaniu pomocy,

- zapewnić bezpieczeństwo poszkodowanemu w zależności od jego stanu oraz doznanych obrażeń,

- przeprowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową osób dorosłych, dzieci, kobiety w ciąży,

- wykonać defibrylację przy zastosowaniu automatycznego defibrylatora w sytuacji nagłego zatrzymania krążenia,

- zapewnić bezpieczeństwo poszkodowanemu z obrażeniami tkanek miękkich oraz krwotokiem,

- zapewnić bezpieczeństwo poszkodowanemu z urazem termicznym (oparzeniem),

- podjąć działania zapobiegające rozwojowi wstrząsu,

- udzielić pomocy w urazach kostnych,

- przygotować poszkodowanego do transportu,

- omówić zasady postępowania w przypadku kontaktu z materiałem potencjalnie zakaźnym (HIV, HCV, HBV i inne wirusy),

- scharakteryzować zasady bezpieczeństwa własnego w trakcie udzielania pierwszej pomocy.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Bezpieczeństwo i organizacja działań ratowniczych na miejscu wypadku w zależności od jego rodzaju.

2. Zasady ewakuacji poszkodowanego z miejsca zdarzenia.

3. Ocena wstępna stanu poszkodowanego.

4. Selekcja poszkodowanych - określenie priorytetów udzielania pomocy osobom poszkodowanym.

5. Szybkie badania urazowe.

6. Zapewnienie bezpieczeństwa poszkodowanemu zgodnie z jego stanem i stwierdzonymi obrażeniami, urazami.

3dyskusja, pokaz, ćwiczeniaDo zajęć należy przygotować: walizkę pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem, rękawiczki, atrapę samochodu, kołnierze ortopedyczne. Przypomnij schemat postępowania w miejscu zdarzenia w zależności od jego rodzaju.

Zwróć uwagę na umiejętność szybkiego przeprowadzenia oceny i analizy sytuacji oraz podjęcia działań ratowniczych z uwzględnieniem szeroko pojętego bezpieczeństwa.

Przypomnij organizację działań ratowniczych funkcjonariusza Policji w sytuacji wypadku komunikacyjnego i innych zdarzeń.

Przypomnij zasady dotyczące ewakuacji poszkodowanego z miejsca zdarzenia. Zwróć uwagę na znaczenie doboru prawidłowej techniki w trakcie ewakuacji (chwyt Rauteka).

Przypomnij o zasadach selekcji osób poszkodowanych w celu ustalenia kolejności w udzielaniu pomocy ofiarom, biorąc po uwagę stan poszkodowanych oraz stwierdzone obrażenia i urazy. Poleć, aby słuchacze w ramach ćwiczeń doskonalili umiejętności udzielania pomocy poszkodowanym na miejscu zdarzenia.

7. Pomoc w sytuacji niedrożnych dróg oddechowych (zadławienie).

8. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa zgodnie ze standardem ERC 2005.

9. Resuscytacja z wykorzystaniem automatycznego defibrylatora.

6wykład, dyskusja, pokaz, ćwiczeniaDo zajęć należy przygotować: trenażery osób dorosłych, niemowlaka, dziecka, a także worek do prowadzenia oddechu zastępczego POCKET-MASK, rękawiczki, defibrylator z oprogramowaniem szkoleniowym. Zaprezentuj działania ratownicze.

Podkreśl znaczenie czasu podjęcia czynności ratowniczych w sytuacji nagłego zatrzymania podstawowych funkcji życiowych. Wspólnie ze słuchaczami przeanalizuj znaczenie określenia "cztery złote minuty" w działaniach ratowniczych.

Zwróć uwagę na czynniki mające wpływ na skuteczność czynności resuscytacyjnych.

Przypomnij algorytm czynności resuscytacji krążeniowo-oddechowej w poszczególnych grupach wiekowych.

Zwróć uwagę na bezpieczeństwo ratownika podczas wykonywanych czynności.

W ramach ćwiczeń słuchacze doskonalą umiejętność resuscytacji krążeniowo-oddechowej osoby dorosłej i dziecka oraz umiejętność posługiwania się defibrylatorem.

10. Pierwsza pomoc w urazach i obrażeniach mechanicznych.

11. Wstrząs - działania zapobiegające rozwojowi.

12. Obrażenia wielomiejscowe, wielonarządowe.

13. Przygotowanie poszkodowanego do transportu.

14. Profilaktyka zakażeń w miejscu zdarzenia w kontakcie z materiałem zakaźnym.

15. Zasady postępowania w razie ekspozycji zawodowej na krew i inny, potencjalnie infekcyjny materiał, mogący zawierać wirusy (HIV, HCV, HBV i inne).

4wykład, dyskusja, pokaz, ćwiczeniaDo zajęć należy przygotować: atrapy ran, atrapy złamań, trenażer urazowy, walizkę pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem, rękawiczki.

Przypomnij najważniejsze zasady opatrywania ran, tamowania krwotoków, zabezpieczania urazów układu kostnego, działań zapobiegających rozwojowi wstrząsu urazowego.

Przypomnij algorytmy, czynności obowiązujące w trakcie opatrywania ran szczególnych: amputacja, wytrzewienie jelit, drążąca rana klatki piersiowej, rana z ciałem obcym.

Zaprezentuj, w jaki sposób należy zabezpieczyć poszkodowanego, układając go na twardej desce w celu przygotowania do transportu. Omów mechanizm powstawania urazów wielonarządowych, przypomnij algorytm postępowania ratowniczego w sytuacji poszkodowanego z obrażeniami wielonarządowymi.

Szczególną uwagę zwróć na bardzo ważny aspekt w działaniach ratowniczych, jakim jest bezpieczeństwo ratownika (konieczność stosowania ochrony osobistej: rękawiczki, maseczka, okulary itp.).

Przypomnij działania profilaktyczne HIV, HCV, HBV oraz postępowanie w razie ekspozycji zawodowej na miejscu wypadku. Zwróć uwagę na odpowiednie postępowanie profilaktyczne w celu uniknięcia zakażenia chorobami zakaźnymi.

W ramach ćwiczeń słuchacze będą doskonalić umiejętności zabezpieczania poszkodowanych, u których wystąpiły obrażenia tkanek miękkich, urazy kostne i obrażenia wielonarządowe oraz umiejętność układania poszkodowanego na desce ortopedycznej w celu przygotowania do transportu.

16. Pierwsza pomoc w nietypowych sytuacjach zagrażających życiu:

- ostry ból w klatce piersiowej,

- drgawki,

- podtopienie,

- porażenie prądem,

- porażenie piorunem,

- obrażenia termiczne.

3pogadanka, wykład, pokaz, ćwiczeniaDo realizacji zajęć potrzebne będą: rękawiczki, walizka, torba pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem.

Przypomnij algorytm postępowania z osobą, u której stwierdzasz napad drgawkowy, podejrzewasz zawał mięśnia sercowego, doszło do porażenia prądem, porażenia piorunem, urazu termicznego (oparzenia, odmrożenia).

Przypomnij postępowanie z osobą wydobytą z wody bez zachowanych czynności życiowych.

W ramach ćwiczeń słuchacze będą doskonalić umiejętności udzielania pomocy w różnych sytuacjach zagrożenia życia. Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej ze wskazaniem na mocne i słabe strony wykonywanych czynności.

17. Zaliczenie tematu.2test umiejętności

BLOK NR III: TRESURA PRAKTYCZNA

TEMAT NR 1: TRESURA PSA

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- osiągnąć u psa wymagany w służbie stopień posłuszeństwa ogólnego,

- rozwinąć u psa wymagane umiejętności w zakresie pracy węchowej,

- utrzymać sprawność użytkową psa w zakresie posłuszeństwa ogólnego i pracy węchowej.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Przyzwyczajanie psa do przewodnika.

2. Równanie.

3. Zwroty.

4. Siadanie.

5. Warowanie.

6. Stanie.

7. Pozostawanie.

8. Przywoływanie.

9. Zatrzymywanie w marszu.

10. Pokonywanie przeszkód terenowych.

11. Wyszukiwanie zapachów materiałów wybuchowych (praca węchowa).

511pokaz, ćwiczenia,Zaprezentuj prawidłowe wykonanie każdego ćwiczenia, tj. równania, zwrotów, siadania, warowania, stania itd. Przewodnik z psem każdy dzień tresurowy powinien rozpocząć 1 godziną ćwiczeń z zakresu posłuszeństwa ogólnego. Zajęcia realizuj o różnych porach doby i w zróżnicowanych warunkach. Zmieniaj miejsca ukrycia materiałów wybuchowych (wagony kolejowe, samochody, bagaże, inne obiekty użyteczności publicznej).

Przy ocenie bieżącej stosowana jest ocena kształtująca, polegająca na wskazywaniu mocnych i słabych stron wykonywania zadań przez słuchaczy.

W trakcie realizacji tematu należy przeprowadzić trzy etapy oceny predyspozycji psa do dalszej tresury. Do przeprowadzenia sprawdzianu umiejętności pracy węchowej podczas poszczególnych przeszukań, określonych w karcie oceny, należy użyć przynajmniej jednego rodzaju materiału wybuchowego.

12. Zaliczenie etapu I, II, III.21test umiejętnościPrzeprowadź I, II, III etap oceny przewodnika i psa, dokonując wszechstronnego sprawdzenia ich umiejętności. Słuchacz uzyskuje zaliczenie okresowe na podstawie oceny z etapów postępów umiejętności. Oceny te wpisuje się do "Karty ocen" i do dziennika kursu. Do przeprowadzenia sprawdzianu umiejętności pracy węchowej podczas poszczególnych przeszukań, określonych w karcie oceny, należy użyć co najmniej jednego rodzaju materiału wybuchowego wskazanego w tej karcie.
13. Zaliczenie etapu IV.7test umiejętnościPrzeprowadź IV etap oceny przewodnika i psa, dokonując wszechstronnego sprawdzenia ich umiejętności. Oceny te stanowią oceny końcowe, które są wpisywane do "Książki psa służbowego Policji" i są podstawą do wydania psu atestu. Oceny te wpisuje się również do "Karty ocen" i do dziennika kursu.

Do przeprowadzenia sprawdzianu umiejętności pracy węchowej podczas poszczególnych przeszukań, określonych w karcie oceny, należy użyć wszystkich rodzajów materiałów wybuchowych wskazanych w tej karcie. Zaliczenie następuje na podstawie średniej arytmetycznej pozytywnych ocen uzyskanych z wyszukiwania oddzielnie dla każdego rodzaju materiału wybuchowego.

Oceniane ćwiczenie (umiejętności)I ETAP ZALICZENIEII ETAP ZALICZENIEIII ETAP ZALICZENIEIV ETAP ZALICZENIEKARTA OCEN
Posłuszeństwo psaRównanie................................................................................
Zwroty(stopień, imię i nazwisko słuchacza)
Stanie................................................................................
Siadanie(nazwa i numer ew. psa)
Warowanie................................................................................
Pozostawanie(data i nr kursu)
Przywołanie
Zatrzymywanie w marszuOCENIAJĄCY: (stopień, imię, nazwisko, podpis)
Pokonywanie przeszkód terenowychSchodyI Etap. Data.............................................................
Kładka1................................................................................
Tunel2................................................................................
ŚcianaII Etap. Data.............................................................
Tor przeszkód1................................................................................
Praca węchowaRodzaj materiału wybuchowegoPRZESZUKANIE POMIESZCZEŃ2................................................................................
TrotylIII Etap. Data............................................................
Górnicze1................................................................................
Plastyczne2................................................................................
Mieszaniny pirotechniczneIV Etap. Data...........................................................
Rodzaj materiału wybuchowegoPRZESZUKANIE POJAZDÓW/ŚRODKÓW KOMUNKACJI MASOWEJ1................................................................................
Trotyl2................................................................................
GórniczeINSTRUKTOR:......................................................
Plastyczne(stopień, imię, nazwisko, podpis)
Mieszaniny pirotechniczne
Rodzaj materiału wybuchowegoPRZESZUKANIE BAGAŻY
Trotyl
Górnicze
Plastyczne
Mieszaniny pirotechniczne
Umiejętności słuchacza

CHARAKTERYSTYKA PSA:

POSŁUSZEŃSTWO I PRZESZKODY

.....................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................

PRACA WĘCHOWA

.....................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................

..................................................

data ważności atestu

"ZATWIERDZAM"

..................................................

podpis słuchacza

BLOK NR IV: KSZTAŁTOWANIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ

TEMAT NR 1: KSZTAŁTOWANIE WYTRZYMAŁOŚCI I WYDOLNOŚCI ORGANIZMU, SIŁY OGÓLNEJ, ZWINNOŚCI RUCHOWEJ I WSPÓŁDZIAŁANIA W ZESPOLE

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił wykazać się wytrzymałością, szybkością, siłą ogólną i koordynacją ruchową oraz umiejętnością współdziałania w zespole.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Kształtowanie cech motorycznych:

- bieg na 400 m,

- bieg terenowy, marszobieg,

- gry zespołowe,

- ćwiczenia siłowe,

- ćwiczenia gimnastyczne.

28ćwiczeniaDo zajęć należy przygotować: siatkę do gry w piłkę siatkową, piłkę do siatkówki, piłkę nożną oraz sprzęt na siłowni.

Przypomnij warunki dotyczące zachowania bezpieczeństwa podczas zajęć.

2. Zaliczenie tematu.2test umiejętnościPrzeprowadź test umiejętności według zasad określonych w sprawie zakresu oraz szczegółowych warunków, trybu przeprowadzania oraz zasad oceniania sprawności fizycznej policjantów.