Zm.: decyzja w sprawie programu kursu specjalistycznego dla przewodników psów służbowych do wyszukiwania zapachów narkotyków.
Dz.Urz.KGP.2014.16
Akt jednorazowyDECYZJA Nr 74
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 18 lutego 2014 r.
zmieniająca decyzję w sprawie programu kursu specjalistycznego dla przewodników psów służbowych do wyszukiwania zapachów narkotyków
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM KURSU SPECJALISTYCZNEGO DLA PRZEWODNIKÓW PSÓW SŁUŻBOWYCH DO WYSZUKIWANIA ZAPACHÓW NARKOTYKÓW
PROGRAM KURSU SPECJALISTYCZNEGO DLA PRZEWODNIKÓW PSÓW SŁUŻBOWYCH DO WYSZUKIWANIA ZAPACHÓW NARKOTYKÓW
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
1. Nazwa kursu
2. Cel programu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Forma zakończenia kursu
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
Kurs specjalistyczny dla przewodników psów służbowych przeznaczonych do wyszukiwania zapachów narkotyków.
2. Cel programu.
Przygotowanie przewodnika psa służbowego do wykonywania zadań związanych z wyszukiwaniem zapachów narkotyków.
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs.
Na kurs kierowany jest kandydat, który posiada:
1) aktualne zaświadczenie uprawniające do kierowania pojazdami służbowymi;
2) przeszkolenie w zakresie zwalczania przestępczości narkotykowej;
3) aktualne szczepienia przeciwko tężcowi.
Po zakwalifikowaniu na kurs policjant powinien przedłożyć dokument potwierdzający rozpoczęcie cyklu szczepień przeciwko odkleszczowemu zapaleniu opon mózgowych.
Kwalifikacja psów na kurs odbywa się zgodnie z założeniami do Centralnego doboru psów do służby w Policji.
Istnieje możliwość uczestnictwa w kursie przedstawicieli podmiotów pozapolicyjnych na podstawie zawartych porozumień.
4. System prowadzenia kursu.
Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym. Policjant oraz pies są na okres kursu zakwaterowani w jednostce szkoleniowej Policji.
5. Czas trwania kursu.
Kurs trwa 90 dni. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 7 godzin dziennie, tj. 35 godzin tygodniowo. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się realizację zajęć w wymiarze większym niż 7 godzin w ciągu dnia.
Na całkowity wymiar czasu trwania kursu, składają się:
Przedsięwzięcia | Czas (okres) realizacji |
Rozpoczęcie kursu | 1 dzień |
Realizacja treści kształcenia | 88 dni (616 godzin lekcyjnych) |
Zakończenie kursu | 1 dzień |
Ogółem | 90 dni |
W celu zapewnienia 40 godzin w tygodniu służby pozostały czas pracy policjanta przeznaczony jest na czynności związane z obsługą psa.
6. Liczebność grupy szkoleniowej.
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, nie może przekraczać 6 osób na jednego instruktora.
7. Warunki niezbędne do osiągnięcia celów kształcenia.
Nauczyciel policyjny podczas prowadzenia symulacji bądź ćwiczeń może regulować czasem zajęć w systemie tygodniowym lub dziennym w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów. Kolejność realizacji treści kształcenia może być zmieniana przez prowadzącego zajęcia, w szczególności ze względu na warunki atmosferyczne.
Ze względu na specyfikę służby z psem do wyszukiwania zapachów narkotyków zajęcia należy realizować o różnych porach doby. Aby przygotować psa do pracy w zmiennych warunkach, należy organizować zajęcia wyjazdowe poza teren jednostki szkoleniowej.
Postępy umiejętności słuchacza oraz postępy w tresurze psa są oceniane na poszczególnych etapach przez co najmniej dwuosobową komisję i dokumentowane w "Karcie ocen", której wzór określono w treściach kształcenia bloku nr III. Uzyskanie przez słuchacza negatywnej oceny na każdym z etapów skutkuje jego usunięciem ze szkolenia. W przypadku usunięcia słuchacza, możliwe jest włączenie w jego miejsce, do 30 dnia dydaktycznego, innego słuchacza.
W przypadku nieosiągania postępów w tresurze lub z przyczyn zdrowotnych pies może zostać wymieniony w terminie do 20 dni dydaktycznych od rozpoczęcia kursu.
W przypadku nieosiągania postępów w tresurze lub z przyczyn zdrowotnych psa można wycofać z kursu na każdym etapie jego realizacji. W takim przypadku wycofanie psa skutkuje również zwolnieniem z kursu słuchacza.
Kierownik jednostki szkoleniowej może zezwolić na wcześniejsze ukończenie kursu przez policjanta, jeżeli spełnia on łącznie następujące warunki:
1) jest na kursie z wytresowanym psem służbowym, przeszkolonym z zakresu wyszukiwania zapachu narkotyków;
2) uzyskał pozytywną opinię zespołu pedagogicznego;
3) uzyskał zaliczenie wszystkich bloków zagadnieniowych.
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania.
Nazwa i charakterystyka bloku | Czas realizacji w godzinach lekcyjnych | Sposób oceniania |
Nr I. Teoretyczne podstawy tresury psów | 29 | Po zakończeniu każdego tematu przeprowadzany jest test wiedzy. Ocena z testu wiedzy stanowi ocenę bieżącą. Ocena negatywna uzyskana w czasie realizacji bloku zagadnieniowego musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia po zakończeniu realizacji bloku. Zaliczenie następuje na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych, z testów wiedzy przeprowadzanych po zakończeniu każdego z tematów. |
W ramach bloku zagadnieniowego realizowane są trzy tematy, ukierunkowane na kształcenie z zakresu teorii tresury psów, kynologii służbowej oraz taktyki i techniki użycia psów. | ||
Nr II. Pierwsza pomoc | 18 | Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia po zakończeniu realizacji bloku. Ocena negatywna uzyskana w czasie realizacji bloku zagadnieniowego musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Zaliczenie następuje na podstawie oceny uzyskanej z testu umiejętności. |
W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat ukierunkowany na doskonalenie umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy. | ||
Nr III. Tresura praktyczna | 539 | W bloku przeprowadzane są cztery testy umiejętności (etap I-IV), które stanowią oceny okresowe słuchacza. Zaliczenie bloku następuje na podstawie oceny uzyskanej z testów umiejętności na IV etapie. |
W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat, ukierunkowany na rozwijanie umiejętności przewodnika i psa do wyszukiwania zapachów narkotyków, umożliwiających realizację przydzielonych zadań | ||
Nr IV. Kształtowanie sprawności fizycznej | 30 | W bloku przeprowadzany jest jeden test umiejętności. Ocena negatywna |
W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat ukierunkowany na rozwijanie umiejętności w zakresie kształtowania zdolności motorycznych. | uzyskana w czasie realizacji bloku zagadnieniowego musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia po zakończeniu realizacji bloku. Zaliczenie następuje na podstawie oceny uzyskanej z testu umiejętności. |
9. Forma zakończenia kursu.
Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu z wpisanym ogólnym wynikiem nauki. Ukończenie kursu jest równoznaczne z wydaniem psu atestu.
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TEMAT NR 1: TEORIA TRESURY PSÓW
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wymienić i scharakteryzować sprzęt wykorzystywany w tresurze psa,
- omówić warunki bezpieczeństwa podczas tresury psa,
- scharakteryzować metody i zasady tresury psa,
- omówić system nerwowy psa oraz zasady stosowania bodźców,
- scharakteryzować typy psychiczne psów i ich znaczenie w tresurze,
- wymienić zasady stosowania bodźców i powstawania odruchów warunkowych u psa.
Zagadnienia | Czas realizacji w godzinach lekcyjnych | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Sprzęt wykorzystywany w tresurze oraz bezpieczeństwo pracy z psem. 2. Zasady i metody stosowane w tresurze psa. 3. System nerwowy psa oraz zasady stosowania bodźców i powstawania odruchów warunkowych. 4. Budowa łuku odruchowego, mechanizm stereotypu dynamicznego oraz zasady odruchu warunkowego u psów. 5. Typy psychiczne oraz psychofizjologiczne podstawy tresury psa. | 8 | wykład, pokaz | W czasie realizacji zajęć zaprezentuj słuchaczom sprzęt do tresury psa. Podaj podstawowe zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas zajęć z praktycznej tresury psa. Zaprezentuj schemat powstawania łuku odruchowego oraz mechanizm powstawania stereotypu dynamicznego. |
6. Zaliczenie. | 1 | test wiedzy |
TEMAT NR 2: KYNOLOGIA SŁUŻBOWA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- omówić elementy anatomii psa,
- scharakteryzować główne procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie psa,
- omówić choroby odzwierzęce oraz sposoby pielęgnacji psa,
- scharakteryzować zasady racjonalnego żywienia psów,
- opisać objawy chorobowe psa.
Zagadnienia | Czas realizacji w godzinach lekcyjnych | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Anatomia i fizjologia psa. 2. Pielęgnacja psa, choroby odzwierzęce. 3. Żywienie psów. 4. Patologia organizmu psa, choroby zakaźne i pasożytnicze oraz zasady korzystania z pomocy weterynaryjnej. 5. Schorzenia występujące u psów, profilaktyka oraz zasady postępowania w nagłych wypadkach. | 10 | wykład | Korzystając z tablic poglądowych oraz modelu układu kostnego, nazwij i scharakteryzuj okolice ciała psa. Przedstaw profilaktykę chorób odzwierzęcych. Omów zasady racjonalnego żywienia psów. Wymień i omów choroby zakaźne i pasożytnicze, a także ich profilaktykę. |
6. Zaliczenie. | 1 | test wiedzy |
TEMAT NR 3: TAKTYKA I TECHNIKA UŻYCIA PSÓW W POLICJI
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- omówić obowiązki przewodnika psa wynikające z przepisów prawnych,
- scharakteryzować zasady użycia psa podczas przeszukania w celu ujawnienia miejsca występowania zapachów narkotyków,
- sporządzić dokumentację z użycia psa służbowego Policji.
Zagadnienia | Czas realizacji w godzinach lekcyjnych | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Kryteria doboru kandydatów na przewodników oraz obowiązki przewodnika psa wynikające z przepisów prawnych. 2. Taktyka i technika prowadzenia przeszukań ukrytych narkotyków z wykorzystaniem psa. 3. Postępowanie po odnalezieniu zapachu narkotyków przez psa. 4. Zadania przewodnika na miejscu zdarzenia. 5. Sporządzanie dokumentacji. | 8 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Przedstaw akty prawne regulujące służbę przewodnika psa. Wskaż rolę przewodnika na miejscu zdarzenia oraz jego zadania do wykonania przy użyciu psa. Na podstawie założeń słuchacze sporządzą dokumentację, np. notatkę służbową z użycia psa służbowego Policji do..., która będzie podlegała ocenie. Omów sporządzoną dokumentację. |
6. Zaliczenie. | 1 | test umiejętności |
BLOK NR II: PIERWSZA POMOC
TEMAT NR 1: DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wykonywać czynności ratownicze, w zależności od rodzaju zdarzenia,
- ocenić wstępnie stan osoby poszkodowanej,
- przeprowadzić badania fizykalne,
- wskazać zasady selekcji poszkodowanych i ustalania priorytetów w udzielaniu pomocy,
- zabezpieczyć poszkodowanego w zależności od jego stanu oraz doznanych obrażeń,
- przeprowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową osób dorosłych, dzieci, kobiety w ciąży,
- wykonywać defibrylację przy zastosowaniu automatycznego defibrylatora w sytuacji nagłego zatrzymania krążenia,
- zabezpieczyć poszkodowanego z obrażeniami tkanek miękkich oraz krwotokiem,
- zabezpieczyć poszkodowanego z urazem termicznym (oparzeniem),
- podjąć działania zapobiegające rozwojowi wstrząsu,
- udzielić pomocy w urazach kostnych,
- przygotować poszkodowanego do transportu,
- omówić zasady postępowania w przypadku kontaktu z materiałem potencjalnie zakaźnym (HIV, HCV, HBV i inne wirusy),
- scharakteryzować zasady bezpieczeństwa własnego w trakcie udzielania pierwszej pomocy.
Zagadnienia | Czas realizacji w godzinach lekcyjnych | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Bezpieczeństwo i organizacja działań ratowniczych na miejscu wypadku w zależności od jego rodzaju. 2. Zasady ewakuacji poszkodowanego z miejsca zdarzenia. 3. Ocena wstępna stanu poszkodowanego. 4. Selekcja poszkodowanych - określenie priorytetów udzielania pomocy osobom poszkodowanym. 5. Szybkie badania urazowe. 6. Zabezpieczenie poszkodowanego zgodnie z jego stanem i stwierdzonymi obrażeniami, urazami. | 3 | dyskusja, pokaz, ćwiczenia | Do zajęć przygotuj: walizkę pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem, rękawiczki, atrapę samochodu, kołnierze ortopedyczne. Przypomnij schemat postępowania w miejscu zdarzenia w zależności od jego rodzaju. Zwróć uwagę na umiejętność szybkiego przeprowadzenia oceny i analizy sytuacji oraz podjęcia działań ratowniczych z uwzględnieniem szeroko pojętego bezpieczeństwa. Przypomnij organizację działań ratowniczych funkcjonariusza Policji w sytuacji wypadku komunikacyjnego i innych zdarzeń. Przypomnij zasady dotyczące ewakuacji poszkodowanego z miejsca zdarzenia. Zwróć uwagę na znaczenie doboru prawidłowej techniki w trakcie ewakuacji (chwyt Rauteka). Przypomnij o zasadach selekcji osób poszkodowanych w celu ustalenia kolejności w udzielaniu pomocy ofiarom, biorąc po uwagę stan poszkodowanych oraz stwierdzone obrażenia i urazy. Poleć, aby słuchacze w ramach ćwiczeń doskonalili umiejętności udzielania pomocy poszkodowanym na miejscu zdarzenia. |
7. Pomoc w sytuacji niedrożnych dróg oddechowych (zadławienie). 8. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa zgodnie ze standardem ERC 2005. 9. Resuscytacja z wykorzystaniem automatycznego defibrylatora. | 6 | wykład, dyskusja, pokaz, ćwiczenia | Do zajęć przygotuj: trenażery osób dorosłych, niemowlaka, dziecka, a także worek do prowadzenia oddechu zastępczego POCKET-MASK, rękawiczki, defibrylator z oprogramowaniem szkoleniowym. Zaprezentuj działania ratownicze. Podkreśl znaczenie czasu podjęcia czynności ratowniczych w sytuacji nagłego zatrzymania podstawowych funkcji życiowych. Wspólnie ze słuchaczami przeanalizuj znaczenie określenia "cztery złote minuty" w działaniach ratowniczych. Zwróć uwagę na czynniki mające wpływ na skuteczność czynności resuscytacyjnych. Przypomnij algorytm czynności resuscytacji krążeniowo-oddechowej w poszczególnych grupach wiekowych. Zwróć uwagę na bezpieczeństwo ratownika podczas wykonywanych czynności. W ramach ćwiczeń słuchacze doskonalą umiejętność resuscytacji krążeniowo-oddechowej osoby dorosłej i dziecka oraz umiejętność posługiwania się defibrylatorem. |
10. Pierwsza pomoc w urazach i obrażeniach mechanicznych. 11. Wstrząs - działania zapobiegające rozwojowi. 12. Obrażenia wielomiejscowe, wielonarządowe. 13. Przygotowanie poszkodowanego do transportu. 14. Profilaktyka zakażeń w miejscu zdarzenia w kontakcie z materiałem zakaźnym. 15. Zasady postępowania w razie ekspozycji zawodowej na krew i inny potencjalnie infekcyjny materiał mogący zawierać wirusy (HIV, HCV, HBV i inne). | 4 | wykład, dyskusja, pokaz, ćwiczenia | Do zajęć przygotuj: atrapy ran, atrapy złamań, trenażer urazowy, walizkę pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem, rękawiczki. Przypomnij najważniejsze zasady opatrywania ran, tamowania krwotoków, zabezpieczania urazów układu kostnego, działań zapobiegających rozwojowi wstrząsu urazowego. Przypomnij algorytmy czynności obowiązujące w trakcie opatrywania ran szczególnych: amputacja, wytrzewienie jelit, drążąca rana klatki piersiowej, rana z ciałem obcym. Zaprezentuj, w jaki sposób należy zabezpieczyć poszkodowanego, układając go na twardej desce w celu przygotowania do transportu. Omów mechanizm powstawania urazów wielonarządowych, przypomnij algorytm postępowania ratowniczego w sytuacji poszkodowanego z obrażeniami wielonarządowymi. |
Szczególną uwagę zwróć na bardzo ważny aspekt w działaniach ratowniczych, jakim jest bezpieczeństwo ratownika (konieczność stosowania ochrony osobistej: rękawiczki, maseczka, okulary itp.). Przypomnij działania profilaktyczne HIV, HCV, HBV oraz postępowanie w razie ekspozycji zawodowej na miejscu wypadku. Zwróć uwagę na odpowiednie postępowanie profilaktyczne w celu uniknięcia zakażenia chorobami zakaźnymi. W ramach ćwiczeń słuchacze będą doskonalić umiejętności zabezpieczania poszkodowanych, u których wystąpiły obrażenia tkanek miękkich, urazy kostne, obrażenia wielonarządowe oraz umiejętność układania poszkodowanego na desce ortopedycznej w celu przygotowania do transportu. | |||
16. Pierwsza pomoc w nietypowych sytuacjach zagrażających życiu: - ostry ból w klatce piersiowej, - drgawki, - podtopienie, - porażenie prądem, - porażenie piorunem, - obrażenia termiczne. | 3 | pogadanka, wykład, pokaz, ćwiczenia | Do realizacji zajęć przygotuj: rękawiczki, walizkę, torbę pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem. Przypomnij algorytm postępowania z osobą, u której stwierdzasz napad drgawkowy, podejrzewasz zawał mięśnia sercowego, doszło do porażenia prądem, porażenia piorunem, urazu termicznego (oparzenia, odmrożenia). Przypomnij postępowanie z osobą wydobytą z wody bez zachowanych czynności życiowych. W ramach ćwiczeń słuchacze będą doskonalić umiejętności udzielania pomocy w różnych sytuacjach zagrożenia życia. Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej ze wskazaniem na mocne i słabe strony wykonywanych czynności. |
17. Zaliczenie. | 2 | test umiejętności |
BLOK NR III: TRESURA PRAKTYCZNA
TEMAT NR 1: TRESURA PSA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- osiągnąć u psa wymagany w służbie stopień posłuszeństwa ogólnego,
- rozwinąć u psa wymagane umiejętności w zakresie pracy węchowej,
- utrzymać sprawność użytkową psa w zakresie posłuszeństwa ogólnego i pracy węchowej.
Zagadnienia | Czas realizacji w godzinach lekcyjnych | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Przyzwyczajanie psa do przewodnika. 2. Równanie. 3. Zwroty. 4. Siadanie. 5. Warowanie. 6. Stanie. 7. Pozostawanie. 8. Przywoływanie. 9. Pokonywanie przeszkód. 10. Wyszukiwanie zapachów narkotyków. | 511 | pokaz, ćwiczenia, | Zaprezentuj prawidłowe wykonanie każdego ćwiczenia, tj. równania, zwrotów, siadania, warowania, stania itd. Przewodnik z psem każdy dzień tresurowy powinien rozpocząć 1 godziną ćwiczeń z zakresu posłuszeństwa ogólnego. Zajęcia realizuj o różnych porach doby i w zróżnicowanych warunkach. Zmieniaj miejsca ukrycia narkotyków (wagony kolejowe, samochody, bagaże, obiekty użyteczności publicznej). W trakcie realizacji tematu powinieneś przeprowadzić trzy etapy oceny predyspozycji psa do dalszej tresury. Do przeprowadzenia sprawdzianu umiejętności pracy węchowej podczas poszczególnych przeszukań, określonych w karcie oceny, użyj przynajmniej jednego rodzaju narkotyku. Słuchacz uzyskuje trzy oceny bieżące na podstawie oceny z etapów postępów umiejętności. Przy ocenie bieżącej stosowana jest ocena kształtująca, polegająca na wskazywaniu mocnych i słabych stron wykonywania zadań przez słuchaczy. Oceny bieżące wpisuje się do "Karty ocen" i dziennika kursu. |
11. Zaliczenie etapu I, II, III. | 21 | test umiejętności | Przeprowadź I, II, III etap oceny przewodnika i psa, dokonując wszechstronnego sprawdzenia ich umiejętności. Słuchacz uzyskuje zaliczenie okresowe na podstawie oceny z etapów postępów umiejętności. Oceny te wpisuje się do "Karty ocen" i do dziennika kursu. Do przeprowadzenia sprawdzianu umiejętności pracy węchowej podczas poszczególnych przeszukań, określonych w "Karcie oceny", użyj co najmniej jednego rodzaju narkotyków. |
12. Zaliczenie etapu IV. | 7 | test umiejętności | Przeprowadź IV etap oceny przewodnika i psa, dokonując wszechstronnego sprawdzenia ich umiejętności. Oceny te stanowią oceny końcowe, które są wpisywane do "Książeczki psa służbowego Policji" i są podstawą do wydania psu atestu. Oceny te wpisuje się również do "Karty ocen" i do dziennika kursu. Do przeprowadzenia sprawdzianu umiejętności pracy węchowej podczas poszczególnych przeszukań, określonych w "Karcie oceny", użyj wszystkich rodzajów narkotyków. Zaliczenie następuje na podstawie średniej arytmetycznej pozytywnych ocen uzyskanych z wyszukiwania oddzielnie dla każdego rodzaju narkotyku. |
Oceniane ćwiczenie (umiejętności) | I ETAP ZALICZENIE | II ETAP ZALICZENIE | III ETAP ZALICZENIE | IV ETAP ZALICZENIE | KARTA OCEN | |
Posłuszeństwo psa | Równanie | ................................................................................ | ||||
Zwroty | (stopień, imię i nazwisko słuchacza) | |||||
Stanie | ................................................................................ | |||||
Siadanie | (nazwa i numer ew. psa) | |||||
Warowanie | ................................................................................ | |||||
Pozostawanie | (data i nr kursu) | |||||
Przywołanie | ||||||
Zatrzymywanie | OCENIAJĄCY: (stopień, imię, nazwisko, podpis) | |||||
Pokonywanie przeszkód terenowych | Schody | I Etap. Data ............................................................ | ||||
Kładka | 1................................................................................ | |||||
Tunel | 2................................................................................ | |||||
Ściana | II Etap. Data ............................................................ | |||||
Tor przeszkód | 1................................................................................ | |||||
Praca węchowa | Rodzaj narkotyku | PRZESZUKANIE POMIESZCZEŃ | 2................................................................................ | |||
Marihuana | III Etap. Data ........................................................... | |||||
Haszysz | 1................................................................................ | |||||
Amfetamina | 2................................................................................ | |||||
Heroina | ||||||
Kokaina | IV Etap. Data .......................................................... | |||||
Rodzaj narkotyku | PRZESZUKANIE POJAZDÓW/ŚRODKÓW KOMUNKACJI MASOWEJ | 1................................................................................ | ||||
Marihuana | 2................................................................................ | |||||
Haszysz | INSTRUKTOR: ..................................................... | |||||
Amfetamina | (stopień, imię, nazwisko, podpis) | |||||
Heroina | ||||||
Kokaina | ||||||
Rodzaj narkotyku | PRZESZUKANIE BAGAŻY | |||||
Marihuana | ||||||
Haszysz | ||||||
Amfetamina | ||||||
Heroina | ||||||
Kokaina | ||||||
Umiejętności słuchacza |
CHARAKTERYSTYKA PSA:
POSŁUSZEŃSTWO I PRZESZKODY
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
PRACA WĘCHOWA
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
ATEST WAŻNY DO: ..................................................
"ZATWIERDZAM"
..................................................
podpis słuchacza
BLOK NR IV: KSZTAŁTOWANIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ
TEMAT NR 1: KSZTAŁTOWANIE WYTRZYMAŁOŚCI I WYDOLNOŚCI ORGANIZMU, SIŁY OGÓLNEJ, ZWINNOŚCI RUCHOWEJ I WSPÓŁDZIAŁANIA W ZESPOLE
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił wykazać się wytrzymałością, szybkością, siłą ogólną i koordynacją ruchową oraz umiejętnością współdziałania w zespole.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Kształtowanie cech motorycznych: - bieg na 400 m, - bieg terenowy, marszobieg, - gry zespołowe, piłka siatkowa, piłka nożna, - ćwiczenia siłowe, - ćwiczenia gimnastyczne. | 28 | ćwiczenia | Do zajęć przygotuj: siatkę do gry w piłkę siatkową, piłkę do siatkówki, piłkę nożną oraz sprzęt na siłowni. Przypomnij warunki dotyczące zachowania bezpieczeństwa podczas zajęć. |
2. Zaliczenie. | 2 | test umiejętności | Przeprowadź test umiejętności według zasad określonych w odrębnych przepisach obowiązujących w tym zakresie. |