Zm.: decyzja w sprawie programu kursu specjalistycznego dla przewodników psów służbowych do wyszukiwania zapachów narkotyków.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2012.36

Akt jednorazowy
Wersja od: 17 lipca 2012 r.

DECYZJA Nr 231
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 17 lipca 2012 r.
zmieniająca decyzję w sprawie programu kursu specjalistycznego dla przewodników psów służbowych do wyszukiwania zapachów narkotyków

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, Nr 221, poz. 1644, z 2008 r. Nr 180, poz. 1116 oraz z 2010 r. Nr 209, poz. 1381) postanawia się, co następuje:
§  1.
W decyzji nr 847 Komendanta Głównego Policji z dnia 30 listopada 2007 r. w sprawie programu kursu specjalistycznego dla przewodników psów służbowych do wyszukiwania zapachów narkotyków (Dz. Urz. KGP Nr 22, poz. 167) załącznik do decyzji otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszej decyzji.
§  2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM KURSU SPECJALISTYCZNEGO

DLA PRZEWODNIKÓW PSÓW SŁUŻBOWYCH

DO WYSZUKIWANIA ZAPACHÓW NARKOTYKÓW

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1. Nazwa kursu

2. Katalog zadań, do realizacji których program ma przygotować

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

8. Zakres tematyczny

9. Forma zakończenia kursu

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I.

 ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO - PROGRAMOWE KURSU

1. Nazwa kursu.

Kurs specjalistyczny dla przewodników psów służbowych przeznaczonych do wyszukiwania zapachów narkotyków.

2. Cel programu.

Przygotowanie przewodnika psa służbowego do wykonywania zadań związanych z wyszukiwaniem zapachów narkotyków.

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs.

Na kurs kierowany jest policjant, który:

1) posiada aktualne zaświadczenie uprawniające do kierowania pojazdami służbowymi;

2) posiada przeszkolenie w zakresie zwalczania przestępczości narkotykowej;

3) powinien posiadać aktualne szczepienia przeciwko tężcowi i odkleszczowemu zapaleniu opon mózgowych.

4. System prowadzenia kursu.

Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym. Policjant oraz pies służbowy, zwany dalej "psem", na okres kursu są zakwaterowani w jednostce szkoleniowej Policji.

W trakcie realizacji kursu planuje się trzytygodniową przerwę w celu utrzymania prawidłowej kondycji psychicznej psa. W czasie przerwy pies nie wykonuje ćwiczeń związanych z pracą węchową. Przerwę wyznacza się po zrealizowaniu:

1) co najmniej 215 godz. z zakresu tresury praktycznej;

2) 1 i 2 tematu z bloku I, tj. teoria tresury psów, wybrane zagadnienia z kynologii służbowej.

5. Czas trwania kursu.

Realizacja treści kształcenia zawartych w programie kursu wymaga przeprowadzenia 616 godzin lekcyjnych. Na całkowity wymiar czasu pobytu słuchaczy w jednostce szkoleniowej składają się:

PrzedsięwzięciaCzas (okres) realizacji
Rozpoczęcie kursu1 dzień
Zajęcia programowe (7 godz. dziennie)88 dni
Zakończenie kursu1 dzień
Ogółem90 dni

Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 7 godzin dziennie i 35 godzin tygodniowo. W celu zapewnienia 40-godzinnego tygodnia służby pozostały czas pracy policjanta przeznaczony jest na czynności związane z obsługą psa.

6. Liczebność grupy szkoleniowej.

W celu zapewnienia efektywności stosowanych metod dydaktycznych liczba słuchaczy w grupie szkoleniowej przypadająca na jednego instruktora nie może przekraczać 6 osób.

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia.

Dopuszczalne jest podczas prowadzenia zajęć symulacyjnych bądź ćwiczeń regulowanie czasu zajęć w systemie tygodniowym lub dziennym w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów.

Z uwagi na specyfikę służby z psem do wyszukiwania zapachów narkotyków zajęcia należy realizować o różnych porach doby. Aby przygotować psa do pracy w zmiennych warunkach, zajęcia wyjazdowe powinny być organizowane na terenie całego kraju.

Ze względu na specyfikę kursu kolejność realizacji treści programowych powinna być korygowana na bieżąco w zależności od warunków pogodowych, dostępności pomieszczeń symulacyjnych. Opiekun kursu planuje zajęcia w wymiarze tygodniowym.

Postępy w tresurze psa są oceniane i dokumentowane na bieżąco w "Karcie postępów w tresurze".

Wycofanie psa z kursu z przyczyn zdrowotnych lub nieosiągania postępów w tresurze po 20 dniach tresurowych skutkuje zwolnieniem z kursu również słuchacza. Słuchacz może dokończyć przerwany kurs zgodnie z warunkami określonymi w odrębnych przepisach.

Za zgodą kierownika jednostki szkoleniowej dopuszcza się wcześniejsze ukończenie kursu przez przewodnika i psa w przypadku, gdy słuchacz zaliczył teoretyczne bloki zagadnieniowe i na kursie jest z wytresowanym psem, który jest przeszkolony z zakresu wyszukiwania zapachów narkotyków oraz uzyskał pozytywną opinię zespołu pedagogicznego.

Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązywania do zasad etyki zawodowej, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań.

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania.

Nazwa i charakterystyka blokuCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób oceniania
Nr I. Teoretyczne podstawy tresury psów33Po zakończeniu każdego tematu przeprowadzany jest test wiedzy, którego wynik stanowi ocenę bieżącą. Uzyskanie pozytywnych ocen bieżących, w tym z testów wiedzy, stanowi podstawę do zaliczenia bloku.

Każda ocena negatywna musi być poprawiona na ocenę pozytywną.

Blok zagadnieniowy zaliczany jest wg dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.), na podstawie pozytywnych ocen uzyskanych z zaliczeń tematów i stanowi ocenę okresową.

W ramach bloku zagadnieniowego realizowane są trzy tematy, ukierunkowane na kształcenie z zakresu teorii tresury psów, kynologii służbowej oraz taktyki i techniki użycia psów.
Nr II. Pierwsza pomoc20Blok zagadnieniowy zaliczany jest wg dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.), na podstawie pozytywnej oceny uzyskanej z testu umiejętności.

Zaliczenie stanowi ocenę okresową.

W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat ukierunkowany na doskonalenie umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy.
Nr III. Tresura praktyczna523Blok zagadnieniowy zaliczany jest wg dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.), na podstawie pozytywnej oceny uzyskanej z testu umiejętności.

Zaliczenie stanowi ocenę okresową.

W ramach bloku zagadnieniowego realizowane są dwa tematy, ukierunkowane na rozwijanie umiejętności umożliwiających realizację zadań związanych z wyszukiwaniem zapachów narkotyków.
Nr IV. Interwencje policyjne40Blok zagadnieniowy zaliczany jest wg dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.), na podstawie pozytywnej oceny uzyskanej z testu umiejętności.

Zaliczenie stanowi ocenę okresową.

W ramach bloku zagadnieniowego realizowane są trzy tematy, ukierunkowane na rozwijanie umiejętności z zakresu technik interwencji, kształtowaniu zdolności motorycznych oraz doskonalenie umiejętności strzeleckich.

9. Forma zakończenia kursu.

Po uzyskaniu wszystkich wymaganych programem zaliczeń absolwent kursu otrzymuje świadectwo, na którym w miejsce wyniku nauki stosuje się wpis "pozytywnym". Świadectwo potwierdza uzyskanie kwalifikacji zawodowych do wykonywania czynności służbowych - przewodnika psa służbowego przeznaczonego do wyszukiwania zapachów narkotyków.

Ukończenie kursu jest równoznaczne z wydaniem pierwszego atestu psu.

II.

 TREŚCI KSZTAŁCENIA

BLOK NR I: TEORETYCZNE PODSTAWY TRESURY PSÓW

TEMAT NR 1: TEORIA TRESURY PSÓW

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- omówić warunki bezpieczeństwa podczas tresury psów,

- scharakteryzować metody tresury psów,

- opisać błędy występujące w tresurze psów,

- scharakteryzować typy psychiczne psów i ich znaczenie w tresurze,

- wymienić zasady stosowania bodźców i powstawania odruchów warunkowych u psa.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Podstawowe zasady obowiązujące w tresurze i utrzymaniu psów.

2. Budowa łuku odruchowego, mechanizm stereotypu dynamicznego oraz zasady odruchu warunkowego u psów.

3. Typy psychiczne oraz psychofizjologiczne podstawy tresury psa.

4. Metody stosowane w tresurze psów.

8wykład, pokazW czasie realizacji zajęć zaprezentuj słuchaczom sprzęt do tresury psów, np. szorki, smycz, obroża. Podaj podstawowe zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas zajęć z praktycznej tresury psów. Zaprezentuj schemat powstawania łuku odruchowego.
5. Zaliczenie.1test umiejętności

TEMAT NR 2: WYBRANE ZAGADNIENIA KYNOLOGII SŁUŻBOWEJ

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- omówić podstawowe elementy anatomii psa,

- opisać podstawowe procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie psa,

- omówić choroby odzwierzęce oraz sposoby pielęgnacji i zasady obcowania z psem,

- scharakteryzować zasady racjonalnego żywienia psów,

- opisać objawy chorobowe psa.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Anatomia i fizjologia psa.

2. Choroby odzwierzęce oraz metody pielęgnacji i zasady obcowania z psem.

3. Normy żywienia psów oraz rodzaje produktów stosowanych w żywieniu psów.

4. Schorzenia występujące u psów, profilaktyka oraz zasady postępowania w nagłych wypadkach.

5. Patologia organizmu psa, choroby zakaźne i pasożytnicze oraz zasady korzystania z pomocy weterynaryjnej.

12wykładWykorzystując tablice poglądowe oraz model układu kostnego nazwij i scharakteryzuj okolice ciała psa.

Korzystając z tablic poglądowych wymień i omów choroby zakaźne i pasożytnicze, a także ich profilaktykę.

6. Zaliczenie.1test umiejętności

TEMAT NR 3: TAKTYKA I TECHNIKA UŻYCIA PSÓW W POLICJI

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- omówić wynikające z przepisów prawnych obowiązki przewodnika psa,

- scharakteryzować rodzaje narkotyków,

- opisać zasady użycia psa podczas przeszukania w celu ujawnienia miejsca występowania zapachów narkotyków,

- sporządzić notatkę służbową z użycia psa.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Podstawy prawne realizacji zadań z użyciem psa.

2. Rodzaje narkotyków, sposoby ich używania i metody rozprowadzania.

3. Taktyka i techniki oraz zasady i metody prowadzenia przeszukań za ukrytymi narkotykami z wykorzystaniem psa.

4. Zadania przewodnika psa do wyszukiwania zapachów narkotyków działającego w ramach grupy operacyjno - procesowej prowadzącej oględziny miejsca zdarzenia.

5. Sporządzanie dokumentacji z użycia psa.

9wykład, pokaz, ćwiczeniaPrzedstaw akty prawne regulujące służbę przewodnika psa.

Zaprezentuj rodzaj narkotyków, które będą wykorzystane podczas zajęć praktycznych.

Zaprezentuj notatkę służbową z użycia psa. Następnie, na podstawie założeń poleć słuchaczom sporządzenie notatki, która będzie podlegała ocenie.

6. Omawianie sporządzonej dokumentacji.1dyskusjaOmów sporządzoną dokumentację wskazując na ewentualne błędy.
7. Zaliczenie.1test umiejętności

BLOK NR II: PIERWSZA POMOC

TEMAT NR 1: DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wykonywać czynności ratownicze w zależności od rodzaju zdarzenia,

- ocenić wstępnie stan osoby poszkodowanej,

- przeprowadzić badania fizykalne,

- wskazać zasady selekcji poszkodowanych i ustalania priorytetów w udzielaniu pomocy,

- zabezpieczyć poszkodowanego w zależności od jego stanu oraz doznanych obrażeń,

- przeprowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową osób dorosłych, dzieci, kobiety w ciąży,

- wykonywać defibrylację przy zastosowaniu automatycznego defibrylatora w sytuacji nagłego zatrzymania krążenia,

- zabezpieczyć poszkodowanego z obrażeniami tkanek miękkich oraz krwotokiem,

- zabezpieczyć poszkodowanego z urazem termicznym (oparzeniem),

- podjąć działania zapobiegające rozwojowi wstrząsu,

- udzielić pomocy w urazach kostnych,

- przygotować poszkodowanego do transportu,

- omówić zasady postępowania w przypadku kontaktu z materiałem potencjalnie zakaźnym (HIV, HCV, HBV i inne wirusy),

- scharakteryzować sposoby radzenia sobie ze stresem w trakcie wykonywanych czynności ratowniczych,

- omówić sposoby wsparcia psychicznego osób poszkodowanych,

- scharakteryzować zasady bezpieczeństwa własnego w trakcie udzielania pierwszej pomocy.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Bezpieczeństwo i organizacja działań ratowniczych na miejscu wypadku w zależności od jego rodzaju.

2. Zasady ewakuacji poszkodowanego z miejsca zdarzenia.

3. Ocena wstępna stanu poszkodowanego.

4. Selekcja poszkodowanych - określenie priorytetów udzielania pomocy osobom poszkodowanym.

5. Szybkie badania urazowe.

6. Zabezpieczenie poszkodowanego zgodnie z jego stanem i stwierdzonymi obrażeniami, urazami.

3wykład, pokaz, ćwiczeniaDo realizacji zajęć będą potrzebne: walizka pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem, rękawiczki, atrapa samochodu, kołnierze ortopedyczne. Wspólnie z słuchaczami przypomnij schemat postępowania w miejscu zdarzenia w zależności od jego rodzaju. Zwróć uwagę na umiejętność szybkiego przeprowadzenia oceny i analizy sytuacji oraz podjęcia działań ratowniczych z uwzględnieniem szeroko pojętego bezpieczeństwa.

Przypomnij organizację działań ratowniczych funkcjonariusza Policji, w sytuacji wypadku komunikacyjnego i innych zdarzeń. Przypomnij zasady dotyczące ewakuacji poszkodowanego z miejsca zdarzenia. Zwróć uwagę na znaczenie doboru prawidłowej techniki w trakcie ewakuacji (chwyt Rauteka).

Przypomnij o zasadach selekcji osób poszkodowanych w celu ustalenia kolejności w udzielaniu pomocy ofiarom, biorąc po uwagę stan poszkodowanych oraz stwierdzone obrażenia i urazy. W ramach ćwiczeń słuchacze będą doskonalić umiejętności udzielania pomocy poszkodowanym na miejscu zdarzenia.
7. Pomoc w sytuacji niedrożnych dróg oddechowych (zadławienie).

8. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa zgodnie ze standardem ERC 2005.

9. Resuscytacja z wykorzystaniem automatycznego defibrylatora.

6pogadanka, pokaz, ćwiczeniaDo realizacji zajęć potrzebne będą: trenażery osób dorosłych, niemowlaka, dziecka, a także worek do prowadzenia oddechu zastępczego POCKET-MASK, rękawiczki, defibrylator z oprogramowaniem szkoleniowym. Zaprezentuj działania ratownicze.

Podkreśl znaczenie czasu podjęcia czynności ratowniczych w sytuacji nagłego zatrzymania podstawowych funkcji życiowych. Wspólnie ze słuchaczami przeanalizuj znaczenie określenia "cztery złote minuty" w działaniach ratowniczych.

Zwróć uwagę na czynniki mające wpływ na skuteczność czynności resuscytacyjnych. Przypomnij algorytm czynności resuscytacji krążeniowo-oddechowej w poszczególnych grupach wiekowych.

Zwróć uwagę na bezpieczeństwo ratownika podczas wykonywanych czynności.

W ramach ćwiczeń słuchacze będą doskonalić umiejętności resuscytacji krążeniowo-oddechowej osoby dorosłej i dziecka oraz umiejętność posługiwania się defibrylatorem.

10. Pierwsza pomoc w urazach i obrażeniach mechanicznych.

11. Wstrząs - działania zapobiegające rozwojowi.

12. Obrażenia wielomiejscowe, wielonarządowe.

13. Przygotowanie poszkodowanego do transportu.

14. Profilaktyka zakażeń w miejscu zdarzenia w kontakcie z materiałem zakaźnym.

15. Zasady postępowania w razie ekspozycji zawodowej na krew i inny potencjalnie infekcyjny materiał mogący zawierać wirusy (HIV, HCV, HBV i inne).

4pogadanka, pokaz, ćwiczeniaDo realizacji zajęć potrzebne będą: atrapy ran, atrapy złamań, trenażer urazowy, walizka pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem, rękawiczki.

Przypomnij najważniejsze zasady opatrywania ran, tamowania krwotoków, zabezpieczania urazów układu kostnego, działań zapobiegających rozwojowi wstrząsu urazowego.

Przypomnij algorytmy czynności obowiązujące w trakcie opatrywania ran szczególnych: amputacja, wytrzewienie jelit, drążąca rana klatki piersiowej, rana z ciałem obcym.

Zaprezentuj, w jaki sposób należy zabezpieczyć poszkodowanego, układając go na twardej desce w celu przygotowania do transportu.

Omów mechanizm powstawania urazów wielonarządowych, przypomnij algorytm postępowania ratowniczego w sytuacji poszkodowanego z obrażeniami wielonarządowymi.

Szczególną uwagę zwróć na bardzo ważny aspekt w działaniach ratowniczych, jakim jest bezpieczeństwo ratownika (konieczność stosowania ochrony osobistej: rękawiczki, maseczka, okulary itp.). Omów szczegółowo z udziałem słuchaczy działania profilaktyczne HIV, HCV, HBV oraz postępowanie w razie ekspozycji zawodowej na miejscu wypadku.

Zwróć uwagę na odpowiednie postępowanie profilaktyczne w celu uniknięcia zakażenia chorobami zakaźnymi.

W ramach ćwiczeń słuchacze będą doskonalić umiejętności zabezpieczania poszkodowanych, u których wystąpiły obrażenia tkanek miękkich, urazy kostne oraz obrażenia wielonarządowe oraz umiejętność układania poszkodowanego na desce ortopedycznej w celu przygotowania do transportu.

16. Pierwsza pomoc w nietypowych sytuacjach zagrażających życiu:

- ostry ból w klatce piersiowej,

- drgawki,

- podtopienie,

- porażenie prądem,

- porażenie piorunem,

- obrażenia termiczne.

3pogadanka, wykład, pokaz, ćwiczeniaDo realizacji zajęć potrzebne będą: rękawiczki, walizka, torba pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem.

Z udziałem słuchaczy przypomnij algorytm postępowania z osobą, u której stwierdzasz napad drgawkowy, podejrzewasz zawał mięśnia sercowego, doszło do porażenia prądem, porażenia piorunem, urazu termicznego (oparzenia, odmrożenia).

Przypomnij postępowanie z osobą wydobytą z wody bez zachowanych czynności życiowych.

W ramach ćwiczeń słuchacze będą doskonalić umiejętności udzielania pomocy w różnych sytuacjach zagrożenia życia.

17. Aspekt psychologiczny działań ratowniczych na miejscu zdarzenia.2pogadankaPodkreśl potrzebę zapewnienia ochrony praw poszkodowanego (dobrego imienia, prywatności, własności).

Wskaż na bardzo istotne w działaniach ratowniczych wsparcie psychiczne dla osób poszkodowanych w miejscu zdarzenia. Omów zjawisko paniki, sposoby jej zapobiegania i opanowywania w miejscu zdarzenia.

18. Zaliczenie.2test umiejętności

BLOK NR III: TRESURA PRAKTYCZNA

TEMAT NR 1: POSŁUSZEŃSTWO OGÓLNE

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- doprowadzić do osiągnięcia przez psa wymaganego w służbie stopnia posłuszeństwa,

- utrzymać sprawność użytkową psa w zakresie posłuszeństwa ogólnego.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Przyzwyczajanie psa do przewodnika.

2. Równanie.

3. Zwroty.

4. Siadanie.

5. Warowanie.

6. Stanie.

7. Pozostawanie.

8. Przywoływanie.

9. Pokonywanie przeszkód.

86pokaz, ćwiczenia,Zaprezentuj prawidłowe wykonanie każdego ćwiczenia, tj. równania, zwrotów, siadania, warowania, stania itd. Przewodnik z psem każdy dzień tresurowy rozpocznie 1 godziną ćwiczeń z zakresu posłuszeństwa ogólnego.

Zatwierdzam

KARTA POSTĘPÓW W TRESURZE

DATARODZAJ KURSUINSTRUKTOR
PRZEWODNIKPIESNR EWID.KWP
NAZWA UMIEJĘTNOŚCIKOLEJNE ETAPY TRESURY
TYDZIEŃ1234ŚREDNIA
DATA
RÓWNANIE
ZWROTY
SIADANIE
WAROWANIE
STANIE
POZOSTAWANIE
PRZYWOŁYWANIE
WYSZUKIWANIE ZAPACHÓW NARKOTYKÓW
- MARIHUANA
- HASZYSZ
- AMFETAMINA
- HEROINA
- KOKAINA

ATEST WAŻNY DO__________ podpis słuchacza___________________

OPISOWA KOŃCOWA OCENA PRACY PSA

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

_________________

podpis instruktora

TEMAT NR 2: WYSZUKIWANIE ZAPACHÓW NARKOTYKÓW

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- spowodować osiągnięcie przez psa wymaganych umiejętności z zakresu wyszukiwania zapachów narkotyków,

- realizować zadania związane z wyszukiwaniem zapachów narkotyków z użyciem psa,

- utrzymać sprawność użytkową psa w zakresie pracy węchowej.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Wyszukiwanie zapachów narkotyków.430pokaz, ćwiczenia, symulacjaDo realizacji zajęć potrzebny będzie sprzęt tresurowy zgodnie z zarządzeniem w sprawie określenia norm wyposażenia jednostek, komórek organizacyjnych Policji i policjantów oraz szczegółowych zasad jego użytkowania. Zajęcia realizuj o różnych porach doby w zróżnicowanych warunkach. Zmieniaj miejsca ukrycia narkotyków (wagony kolejowe, samochody, bagaże, inne obiekty użyteczności publicznej, miejsca prawdopodobnego ukrycia narkotyków).
2. Zaliczenie.7test umiejętności

BLOK NUMER IV: INTERWENCJE POLICYJNE

TEMAT NR 1: KSZTAŁTOWANIE WYTRZYMAŁOŚCI I WYDOLNOŚCI ORGANIZMU, SIŁY OGÓLNEJ, ZWINNOŚCI RUCHOWEJ I WSPÓŁDZIAŁANIA W ZESPOLE

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wykazać się odpowiednimi zdolnościami motorycznymi, w tym wydolnością, wytrzymałością, szybkością, siłą ogólną i zwinnością oraz umiejętnością współdziałania w zespole.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
Kształtowanie zdolności motorycznych:

- bieg na 400 m,

- bieg terenowy, marszobieg,

- gry zespołowe, piłka siatkowa, piłka nożna,

- ćwiczenia siłowe,

- ćwiczenia gimnastyczne.

20ćwiczeniaDo zajęć należy przygotować: siatkę do gry w piłkę siatkową, piłkę do siatkówki, piłkę nożną oraz sprzęt na siłowni.

Przypomnij warunki bezpieczeństwa obowiązujące podczas zajęć.

TEMAT NR 2: TECHNIKI INTERWENCJI

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- zastosować właściwe techniki interwencji adekwatnie do sytuacji i stopnia zagrożenia,

- prawidłowo posłużyć się kajdankami,

- prawidłowo posłużyć się pałką służbową typu TONFA.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Dźwignie transportowe.

2. Stosowanie kajdanek.

3. Stosowanie pałki służbowej typu TONFA.

4pokaz, ćwiczeniaKażde ćwiczenie poprzedź pokazem, zwracając szczególną uwagę na elementy istotne dla jego prawidłowego, skutecznego i bezpiecznego wykonania.

Utrwalaj strukturę ruchu lub zachowania poprzez wielokrotne powtarzanie, aż do powstania nawyku odruchowego.

4. Zaliczenie.2test umiejętnościPrzeprowadź test ogólnej sprawności fizycznej według zasad określonych w odrębnych przepisach obowiązujących w tym zakresie.

TEMAT NR 3: WYSZKOLENIE STRZELECKIE

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- doskonalić umiejętności posługiwania się bronią palną krótką.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Budowa broni.wykład, ćwiczeniaZaleca się przeprowadzić pięć strzelań. Na strzelanie szybkie i dynamiczne należy przeznaczyć po 6 godzin.
2. Bezpieczeństwo posługiwania się bronią.

3. Strzelanie szybkie.

2
4. Strzelanie dynamiczne.12