Zm.: decyzja w sprawie programu kursu specjalistycznego dla przewodników psów tropiących.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2012.35

Akt jednorazowy
Wersja od: 17 lipca 2012 r.

DECYZJA Nr 230
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 17 lipca 2012 r.
zmieniająca decyzję w sprawie programu kursu specjalistycznego dla przewodników psów tropiących

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, Nr 221, poz. 1644, z 2008 r. Nr 180, poz. 1116 oraz z 2010 r. Nr 209, poz. 1381) postanawia się, co następuje:
§  1.
W decyzji nr 751 Komendanta Głównego Policji z dnia 4 grudnia 2008 r. w sprawie programu kursu specjalistycznego dla przewodników psów tropiących (Dz. Urz. KGP Nr 19, poz. 116) załącznik do decyzji otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszej decyzji.
§  2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM KURSU SPECJALISTYCZNEGO

DLA PRZEWODNIKÓW PSÓW TROPIĄCYCH

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

2. Katalog zadań, do realizacji których program ma przygotować

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

8. Zakres tematyczny

9. Forma zakończenia kursu

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I.

 ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu.

Kurs specjalistyczny dla przewodników psów tropiących.

2. Katalog zadań, do realizacji których program ma przygotować.

Absolwent kursu będzie przygotowany do wykonywania zadań z psem tropiącym.

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs.

Na kurs kierowany jest policjant, który:

1) posiada aktualne uprawnienia do kierowania pojazdami służbowymi;

2) powinien posiadać aktualne szczepienia przeciwko tężcowi i odkleszczowemu zapaleniu opon mózgowych.

W Zakładzie Kynologii Policyjnej w Sułkowicach bezpośrednio przed rozpoczęciem kursu przeprowadza się postępowanie kwalifikacyjne zwane dalej "postępowaniem".

Postępowanie prowadzi się dla psów służbowych zwanych dalej "psami" zgodnie z zarządzeniem nr 296 Komendanta Głównego Policji z dnia 20 marca 2008 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań z użyciem psów służbowych, szczegółowych zasad ich szkolenia oraz norm wyżywienia.

Policjant skierowany na kurs może przystąpić do postępowania z nie więcej niż dwoma psami.

Do postępowania kierowane są psy, które zaliczyły próby polowe przeprowadzone przez jednostkę organizacyjną Policji, która skierowała policjanta na kurs.

Pies, który nie przeszedł pozytywnie postępowania, nie zostaje zakwalifikowany na kurs.

Niezakwalifikowanie psa skutkuje nieprzyjęciem policjanta na kurs.

4. System prowadzenia kursu.

Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym. Policjant oraz pies są na okres kursu zakwaterowani w jednostce szkoleniowej Policji.

5. Czas trwania kursu.

Kurs trwa 117 dni. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 7 godzin dziennie, tj. 35 godzin tygodniowo. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się realizację zajęć w wymiarze większym niż 7 godzin w ciągu dnia.

Na całkowity wymiar czasu trwania kursu, składają się:

PrzedsięwzięciaCzas (okres) realizacji
Rozpoczęcie kursu1 dzień
Realizacja treści kształcenia115 dni (805 godzin lekcyjnych)
Zakończenie kursu1 dzień
Ogółem117 dni

W celu zapewnienia 40-godzinnego tygodnia służby pozostały czas pracy policjanta przeznaczony jest na czynności związane z obsługą psa.

6. Liczebność grup szkoleniowych.

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych nie może przekraczać 6 osób na jednego instruktora.

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia.

Nauczyciel policyjny podczas prowadzenia symulacji bądź ćwiczeń może regulować czasem zajęć w systemie tygodniowym lub dziennym w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów. Kolejność realizacji treści kształcenia może być zmieniana przez prowadzącego zajęcia, w szczególności ze względu na warunki atmosferyczne.

Ze względu na specyfikę służby z psem tropiącym zajęcia należy realizować o różnych porach doby. Aby przygotować psa do pracy w zmiennych warunkach, należy organizować zajęcia wyjazdowe poza teren jednostki szkoleniowej.

Postępy umiejętności słuchacza oraz postępy w tresurze psa są oceniane i dokumentowane w "Karcie ocen", której wzór określono w treściach kształcenia bloku nr III.

W przypadku nieosiągania postępów w tresurze lub z przyczyn zdrowotnych pies może zostać wymieniony w terminie do 15 dni dydaktycznych od rozpoczęcia kursu.

W przypadku nieosiągania postępów w tresurze lub z przyczyn zdrowotnych psa można wycofać z kursu na każdym etapie jego realizacji. W takim przypadku wycofanie psa skutkuje również zwolnieniem z kursu słuchacza.

Kierownik jednostki szkoleniowej może zezwolić na wcześniejsze ukończenie kursu przez policjanta, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1) uzyskał zaliczenie wszystkich bloków zagadnieniowych;

2) jest na kursie z wytresowanym psem, przeszkolonym z zakresu tropiącego;

3) uzyskał pozytywną opinię zespołu pedagogicznego.

8. Zakres tematyczny.

Nazwa i charakterystyka blokuCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób oceniania
Nr I. Teoretyczne podstawy tresury psów59Po zakończeniu każdego tematu przeprowadzany jest test wiedzy. Ocena z testu wiedzy stanowi ocenę bieżącą. Ocena negatywna uzyskana w czasie realizacji bloku zagadnieniowego musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia po zakończeniu realizacji bloku. Zaliczenie następuje na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych z testów wiedzy przeprowadzanych po zakończeniu każdego z tematów.
W ramach bloku zagadnieniowego realizowane są trzy tematy: ukierunkowane na kształcenie z zakresu teorii tresury psów, kynologii służbowej oraz taktyki i techniki użycia psów.
Nr II. Pierwsza pomoc20Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia po zakończeniu realizacji bloku. Ocena negatywna uzyskana w czasie realizacji bloku zagadnieniowego musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Zaliczenie następuje na podstawie oceny uzyskanej z testu umiejętności. Do oceny stopnia opanowania umiejętności stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).
W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat ukierunkowany na doskonalenie umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy.
Nr III. Tresura praktyczna682W bloku przeprowadzane są cztery testy umiejętności. Ocena negatywna uzyskana w czasie realizacji bloku zagadnieniowego musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia po zakończeniu realizacji bloku.

Zaliczenie następuje na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych z testów umiejętności.

W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat, ukierunkowany na rozwijanie umiejętności przewodnika i psa tropiącego, umożliwiających realizację przydzielonych zadań.
Nr IV. Interwencje policyjne44W bloku przeprowadzane są trzy testy umiejętności. Ocena z testu umiejętności stanowi ocenę bieżącą. Ocena negatywna uzyskana w czasie realizacji bloku zagadnieniowego musi być poprawiona na ocenę pozytywną.

Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia po zakończeniu realizacji bloku.

Zaliczenie następuje na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych z testów umiejętności.

W ramach bloku zagadnieniowego realizowane są trzy tematy: ukierunkowane na rozwijanie umiejętności w zakresie kształtowania zdolności motorycznych, doskonalenie umiejętności posługiwania się bronią palną oraz techniki interwencji.

9. Forma zakończenia kursu.

Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu z wpisanym ogólnym wynikiem nauki. Ukończenie kursu jest równoznaczne z wydaniem psu pierwszego atestu.

II.

 TREŚCI KSZTAŁCENIA

BLOK NR I: TEORETYCZNE PODSTAWY TRESURY PSÓW

TEMAT NR 1: TEORIA TRESURY PSÓW

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wymienić i scharakteryzować sprzęt wykorzystywany w tresurze psa,

- omówić warunki bezpieczeństwa podczas tresury psa,

- scharakteryzować metody i zasady tresury psa,

- omówić system nerwowy psa oraz zasady stosowania bodźców,

- scharakteryzować typy psychiczne psów i ich znaczenie w tresurze,

- wymienić zasady stosowania bodźców i powstawania odruchów warunkowych u psa.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Sprzęt wykorzystywany w tresurze oraz bezpieczeństwo pracy z psem. 2wykład, pokazW czasie realizacji zajęć zaprezentuj słuchaczom sprzęt do tresury psa, m. in.: szorki, smycz, obrożę, kaganiec.

Podaj podstawowe zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas zajęć z praktycznej tresury psa.

Zaprezentuj schemat powstawania łuku odruchowego.

2. Metody stosowane w tresurze psa. 2
3. Zasady stosowane w tresurze psa. 2
4. System nerwowy oraz zasady stosowania bodźców i powstawania odruchów warunkowych i bezwarunkowych u psa. 2
5. Budowa łuku odruchowego, mechanizm stereotypu dynamicznego oraz zasady odruchu warunkowego u psa. 2
6. Typy psychiczne oraz psychofizjologiczne podstawy tresury psa.2
7. Test osiągnięć.1test wiedzy

TEMAT NR 2: KYNOLOGIA SŁUŻBOWA

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- omówić elementy anatomii psa,

- scharakteryzować główne procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie psa,

- omówić choroby odzwierzęce oraz sposoby pielęgnacji psa,

- omówić zasady obcowania z psem,

- scharakteryzować zasady racjonalnego żywienia psa,

- opisać objawy chorobowe psa.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Anatomia i fizjologia psa.2wykładKorzystając z tablic poglądowych oraz modelu układu kostnego nazwij i scharakteryzuj okolice ciała psa. Wymień i omów choroby zakaźne i pasożytnicze, a także ich profilaktykę.
2. Choroby odzwierzęce oraz metody pielęgnacji i zasady obcowania z psem.2
3. Żywienie psów.2
4. Normy żywienia psów oraz rodzaje produktów stosowanych w żywieniu psów.2
5. Patologia organizmu psa, choroby zakaźne i pasożytnicze oraz zasady korzystania z pomocy weterynaryjnej.2
6. Schorzenia występujące u psów, profilaktyka oraz zasady postępowania w nagłych wypadkach.2
7. Test osiągnięć.1test wiedzy

TEMAT NR 3: TAKTYKA I TECHNIKA UŻYCIA PSÓW W POLICJI

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- omówić obowiązki przewodnika psa wynikające z przepisów prawnych,

- scharakteryzować zasady i metody pracy z psem tropiącym,

- omówić zadania przewodnika psa w ramach grupy operacyjno-procesowej na miejscu zdarzenia,

- sporządzić dokumentację związaną z użyciem psa do tropienia śladów,

- omówić czynności przewodnika związane z tropieniem śladów,

- scharakteryzować podstawowe błędy popełniane przez przewodnika i psa podczas tropienia,

- wymienić czynniki ułatwiające i utrudniające tropienie oraz sposoby wyhamowywania pracy psa na ścieżce śladów, omówić możliwości wyszukania śladów zapachowych na miejscu zdarzenia oraz zasady i metody ich zabezpieczania.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Zasady prowadzenia ćwiczeń z psami w terenie.2wykład, pokaz, ćwiczeniaOmów akty prawne regulujące służbę przewodnika psa. Scharakteryzuj formę pełnienia służby z psem tropiącym. Omów zasady wykorzystania psa z zakresu przeszukania terenu i zabudowań za zaginioną osobą. Zaprezentuj formularz notatki służbowej z użycia psa do tropienia śladów. Następnie, na podstawie założeń słuchacze sporządzą notatkę, która będzie podlegała ocenie. Omów sporządzoną dokumentację. Wskaż rolę przewodnika w ramach grupy operacyjno-procesowej oraz jego zadania do wykonania przy użyciu psa. Przedstaw katalogi czynności przewodnika związane z tropieniem śladów. Dokonaj klasyfikacji śladów zapachowych, omów metody identyfikacji śladów zapachowych i warunki ich przechowywania. Scharakteryzuj sprzęt do zabezpieczania śladów zapachowych oraz zademonstruj prawidłowe zabezpieczenie śladu zapachowego.
2. Kryteria doboru kandydatów na przewodników oraz obowiązki przewodnika psa wynikające z przepisów prawnych oraz sposób postępowania w określonych sytuacjach.2
3. Zadania przewodnika w ramach grupy operacyjno-procesowej na miejscu zdarzenia.2
4. Zasady i metody użycia psa podczas przeszukania terenu i zabudowań za osobą zaginioną.2
5. Sporządzanie notatki o użyciu psa Policji do tropienia śladów ludzi.2
6. Czynniki warunkujące rozpoczęcie nauki tropienia oraz metody i zasady układania śladów.2
7. Czynniki ułatwiające i utrudniające tropienie śladów.2
8. Przedmioty zapachowe jako element ścieżki śladów oraz sposoby wyhamowywania pracy psa na śladzie.2
9. Sposoby niszczenia śladów.2
10. Katalog czynności przewodnika przed rozpoczęciem tropienia.2
11. Katalog czynności przewodnika po zagubieniu ścieżki śladów oraz po zakończeniu tropienia.2
12. Błędy popełniane przez przewodnika i psa w czasie tropienia śladów.2
13. Metody identyfikacji śladów zapachowych przy użyciu psa.7
14. Test osiągnięć.2test wiedzy

BLOK NR II: PIERWSZA POMOC

TEMAT NR 1: DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wykonać czynności ratownicze w zależności od rodzaju zdarzenia,

- dokonać wstępnej oceny stanu poszkodowanego,

- przeprowadzić badania fizykalne,

- omówić zasady prowadzenia selekcji poszkodowanych i ustalania priorytetów w udzielaniu pomocy,

- zabezpieczyć poszkodowanego w zależności od jego stanu oraz doznanych obrażeń,

- prowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową osób dorosłych, dzieci, kobiety w ciąży,

- wykonać defibrylację przy zastosowaniu automatycznego defibrylatora w sytuacji nagłego zatrzymania krążenia,

- zabezpieczyć poszkodowanego z obrażeniami tkanek miękkich oraz krwotokiem,

- zabezpieczyć poszkodowanego z urazem termicznym (oparzeniem),

- wskazać działania zapobiegające rozwojowi wstrząsu,

- udzielić pomocy w urazach kostnych,

- przygotować poszkodowanego do transportu,

- omówić zasady postępowania w przypadku kontaktu z materiałem potencjalnie zakaźnym (HIV, HCV, HBV i inne wirusy),

- scharakteryzować sposoby radzenia sobie ze stresem w trakcie wykonywanych czynności ratowniczych,

- omówić sposoby wsparcia psychicznego osób poszkodowanych,

- scharakteryzować zasady dotyczące własnego bezpieczeństwa w trakcie udzielania pierwszej pomocy.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Bezpieczeństwo i organizacja działań ratowniczych na miejscu wypadku w zależności od jego rodzaju.3wykład, dyskusja, pokaz, ćwiczeniaDo zajęć należy przygotować: walizkę pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem, rękawiczki, atrapę samochodu, kołnierze ortopedyczne. Wspólnie ze słuchaczami przypomnij schemat postępowania w miejscu zdarzenia w zależności od jego rodzaju. Zwróć uwagę na umiejętność szybkiego przeprowadzenia oceny i analizy sytuacji oraz podjęcia działań ratowniczych z uwzględnieniem szeroko pojętego bezpieczeństwa. Przypomnij organizację działań ratowniczych funkcjonariusza Policji, w sytuacji wypadku komunikacyjnego i innych zdarzeń. Przypomnij zasady dotyczące ewakuacji poszkodowanego z miejsca zdarzenia. Zwróć uwagę na znaczenie doboru prawidłowej techniki w trakcie ewakuacji (chwyt Rauteka).
2. Ewakuacja poszkodowanego z miejsca zdarzenia.
3. Ocena wstępna stanu poszkodowanego.
4. Selekcja poszkodowanych - określenie priorytetów udzielania pomocy osobom poszkodowanym.
5. Szybkie badania urazowe.
6. Zabezpieczenie poszkodowanego zgodnie z jego stanem i stwierdzonymi obrażeniami, urazami.
Przypomnij o zasadach selekcji osób poszkodowanych w celu ustalenia kolejności w udzielaniu pomocy ofiarom, biorąc po uwagę stan poszkodowanych oraz stwierdzone obrażenia i urazy. Poleć, aby słuchacze w ramach ćwiczeń doskonalili umiejętności udzielania pomocy poszkodowanym na miejscu zdarzenia.
7. Pomoc w sytuacji niedrożnych dróg oddechowych (zadławienie).

8. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa zgodnie ze standardem ERC 2005.

9. Resuscytacja z wykorzystaniem automatycznego defibrylatora.

6wykład, dyskusja, pokaz, ćwiczeniaDo zajęć należy przygotować: trenażery osób dorosłych, niemowlaka, dziecka, a także worek do prowadzenia oddechu zastępczego POCKET-MASK, rękawiczki, defibrylator z oprogramowaniem szkoleniowym. Podkreśl znaczenie czasu podjęcia czynności ratowniczych w sytuacji nagłego zatrzymania podstawowych funkcji życiowych. Wspólnie ze słuchaczami przeanalizuj znaczenie określenia "cztery złote minuty" w działaniach ratowniczych. Zwróć uwagę na czynniki mające wpływ na skuteczność czynności resuscytacyjnych.

Przypomnij algorytm czynności resuscytacji krążeniowo-oddechowej w poszczególnych grupach wiekowych.

Zwróć uwagę na bezpieczeństwo ratownika podczas wykonywanych czynności.

W dalszej części zajęć w ramach ćwiczeń praktycznych słuchacze doskonalą umiejętność resuscytacji krążeniowo-oddechowej osoby dorosłej i dziecka oraz umiejętność posługiwania się defibrylatorem.

10. Pierwsza pomoc w urazach i obrażeniach mechanicznych.

11. Wstrząs - działania zapobiegające rozwojowi.

12. Obrażenia wielomiejscowe, wielonarządowe.

13. Przygotowanie poszkodowanego do transportu.

14. Profilaktyka zakażeń w miejscu zdarzenia w kontakcie z materiałem zakaźnym.

15. Zasady postępowania w razie ekspozycji zawodowej na krew i inny potencjalnie infekcyjny materiał mogący zawierać wirusy (HIV, HCV, HBV i inne).

4wykład, dyskusja, pokaz, ćwiczeniaDo zajęć należy przygotować: atrapy ran, atrapy złamań, trenażer urazowy, walizkę pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem, rękawiczki. Przypomnij najważniejsze zasady opatrywania ran, tamowania krwotoków, zabezpieczania urazów układu kostnego, działań zapobiegających rozwojowi wstrząsu urazowego.

Przypomnij algorytmy czynności obowiązujące w trakcie opatrywania ran szczególnych: amputacja, wytrzewienie jelit, drążąca rana klatki piersiowej, rana z ciałem obcym.

Zaprezentuj, w jaki sposób należy zabezpieczyć poszkodowanego, układając go na twardej desce w celu przygotowania do transportu.

Omów mechanizm powstawania urazów wielonarządowych, przypomnij algorytm postępowania ratowniczego w sytuacji poszkodowanego z obrażeniami wielonarządowymi.

Szczególną uwagę zwróć na bardzo ważny aspekt w działaniach ratowniczych, jakim jest bezpieczeństwo ratownika (konieczność stosowania ochrony osobistej: rękawiczki, maseczka, okulary itp.).

Przypomnij działania profilaktyczne HIV, HCV, HBV oraz postępowanie w razie ekspozycji zawodowej na miejscu wypadku.

Zwróć uwagę na odpowiednie postępowanie profilaktyczne w celu uniknięcia zakażenia chorobami zakaźnymi.

W dalszej części zajęć słuchacze, na podstawie przygotowanych wcześniej założeń, będą ćwiczyć umiejętność zabezpieczania poszkodowanych, u których wystąpiły obrażenia tkanek miękkich, urazy kostne oraz obrażenia wielonarządowe oraz umiejętność układania poszkodowanego na desce ortopedycznej w celu przygotowania do transportu.

16. Pierwsza pomoc w nietypowych sytuacjach zagrażających życiu:

- ostry ból w klatce piersiowej,

- drgawki,

- podtopienie,

- porażenie prądem,

- porażenie piorunem,

- obrażenia termiczne.

3pogadanka, wykład, pokaz, ćwiczeniaDo realizacji zajęć potrzebne będą: rękawiczki, walizka, torba pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem. Z udziałem słuchaczy przypomnij algorytm postępowania z osobą, u której stwierdzasz napad drgawkowy, podejrzewasz zawał mięśnia sercowego, doszło do porażenia prądem, porażenia piorunem, urazu termicznego (oparzenia, odmrożenia). Przypomnij postępowanie z osobą wydobytą z wody bez zachowanych czynności życiowych. W dalszej części zajęć w ramach ćwiczeń praktycznych słuchacze doskonalą umiejętność udzielania pomocy w różnych sytuacjach zagrożenia życia. Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej ze wskazaniem na mocne i słabe strony wykonywanych czynności.
17. Aspekt psychologiczny działań ratowniczych w miejscu zdarzenia.2wykładPodkreśl potrzebę zapewnienia ochrony praw poszkodowanego (dobrego imienia, prywatności, własności).

Wskaż na bardzo istotne w działaniach ratowniczych wsparcie psychiczne dla osób poszkodowanych w miejscu zdarzenia. Omów ze słuchaczami zjawisko paniki, sposoby jej zapobiegania i opanowywania w miejscu zdarzenia.

18. Test osiągnięć.2test umiejętności

BLOK NR III: TRESURA PRAKTYCZNA

TEMAT NR 1: TRESURA PSA

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- osiągnąć u psa wymagany w służbie stopień posłuszeństwa ogólnego,

- rozwinąć u psa umiejętności w zakresie pracy węchowej,

- utrzymać sprawność użytkową psa w zakresie posłuszeństwa ogólnego i pracy węchowej.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Przyzwyczajanie psa do przewodnika.

2. Równanie.

3. Zwroty.

4. Siadanie.

5. Warowanie.

6. Stanie.

7. Pozostawanie.

8. Przywoływanie.

9. Zatrzymywanie w marszu.

10. Pokonywanie przeszkód terenowych.

11. Przeszukanie terenu za zaginioną osobą.

12. Tropienie śladów ludzi.

675pokaz, ćwiczenia,Zaprezentuj prawidłowe wykonanie każdego ćwiczenia, tj. równania, zwrotów, siadania, warowania, stania itd. Przewodnik z psem każdy dzień tresurowy rozpocznie 1 godziną ćwiczeń z zakresu posłuszeństwa ogólnego. Przy ocenie bieżącej stosowana jest ocena kształtująca, polegająca na wskazywaniu mocnych i słabych stron wykonywania zadań przez słuchaczy.

W trakcie realizacji tematu należy przeprowadzić trzy etapy oceny predyspozycji psa do dalszej tresury.

Słuchacz uzyskuje trzy oceny bieżące na podstawie oceny z etapów postępów umiejętności. Oceny te wpisuje się do "Karty ocen" i do dziennika kursu.

13. Test osiągnięć7test umiejętnościPrzeprowadź IV etap oceny psa, dokonując wszechstronnego sprawdzenia umiejętności psa. Ocena ta stanowi ocenę końcową, która jest wpisywana do "Książeczki psa służbowego" i jest podstawą do wydania psu atestu. IV etap oceny pracy psa stanowi jednocześnie kolejny test umiejętności słuchacza.

KARTA OCEN

grafika

CHARAKTERYSTYKA PSA:

POSŁUSZEŃSTWO I PRZESZKODY

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

PRACA WĘCHOWA

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

ATEST WAŻNY DO: .....................................

"ZATWIERDZAM"

.............................. Kierownik Jednostki Szkoleniowej

podpis słuchacza

BLOK NR IV: INTERWENCJE POLICYJNE

TEMAT NR 1: KSZTAŁTOWANIE WYTRZYMAŁOŚCI I WYDOLNOŚCI ORGANIZMU, SIŁY OGÓLNEJ, ZWINNOŚCI RUCHOWEJ I WSPÓŁDZIAŁANIA W ZESPOLE

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wykazać się wydolnością, wytrzymałością, szybkością, siłą ogólną i zwinnością oraz umiejętnością współdziałania w zespole.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Kształtowanie zdolności motorycznych:

- bieg na 400 m,

- bieg terenowy, marszobieg,

- gry zespołowe, piłka siatkowa, piłka nożna,

- ćwiczenia siłowe,

- ćwiczenia gimnastyczne.

22ćwiczeniaDo zajęć należy przygotować: siatkę do gry w piłkę siatkową, piłkę do siatkówki, piłkę nożną oraz sprzęt na siłowni.

Przypomnij warunki dotyczące zachowania bezpieczeństwa podczas zajęć.

2. Test osiągnięć.2test umiejętnościPrzeprowadź test umiejętności według zasad określonych w odrębnych przepisach obowiązujących w tym zakresie.

TEMAT NR 2: TECHNIKI INTERWENCJI

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- zastosować właściwe techniki interwencji adekwatnie do sytuacji i stopnia zagrożenia,

- prawidłowo posłużyć się kajdankami,

- prawidłowo posłużyć się pałką służbową typu TONFA.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Dźwignie transportowe.

2. Stosowanie kajdanek.

3. Stosowanie pałki służbowej typu TONFA.

5pokaz, ćwiczeniaKażde ćwiczenie poprzedź pokazem, zwracając szczególną uwagę na elementy istotne dla jego prawidłowego, skutecznego i bezpiecznego wykonania.

Utrwalaj strukturę ruchu lub zachowania poprzez wielokrotne powtarzanie.

4. Test osiągnięć.1test umiejętnościPrzeprowadź test umiejętności stosowania chwytów transportowych, technik zakładania kajdanek, posługiwania się pałką typu TONFA.

TEMAT NR 3: WYSZKOLENIE STRZELECKIE

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- doskonalić posługiwanie się bronią palną krótką.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Teoria budowy broni.

2. Bezpieczeństwo posługiwania się bronią.

3. Strzelanie statyczne nr 2, 3 i 4.

4. Strzelanie szybkie nr 10.

2

8

2

pogadanka, ćwiczeniaZaleca się przeprowadzenie czterech strzelań.
5. Test osiągnięć.2test umiejętności