Zm.: decyzja w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2003.1.2

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 stycznia 2003 r.

DECYZJA Nr 371/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 30 grudnia 2002 r.
zmieniająca decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.

Departament Budżetowy

Na podstawie § 1 pkt 13 lit. b, d i f-h oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), a także w związku z art. 91 ust. 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070, Nr 100, poz. 1082, Nr 102, poz. 1116, Nr 125, poz. 1368 i Nr 145, poz. 1623 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 363 i 365, Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 156, poz. 1300, Nr 200, poz. 1685, Nr 213, poz. 1802, Nr 214, poz. 1806 i Nr 216, poz. 1824) postanawia się, co następuje:

§  1.
W decyzji Nr 19/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 stycznia 2002 r. w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 1, poz. 13 oraz Nr 21, poz. 183) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
w pkt 1 skreśla się wyrazy "(sygn. Dep. A-K 3/99)" i wyrazy "zarządzenia Nr 34/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 lipca 1999 r." zastępuje się wyrazami "zarządzenia Nr 5/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 lutego 2002 r. (Dz. Urz. MON Nr 3, poz. 20)",
b)
po pkt 12 dodaje się pkt 12a i 12b w brzmieniu:

"12a) wydatki okołopakietowe - wydatki dotyczące wykupu gruntów, wydatki wynikające z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1999 r. Nr 15, poz. 139 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 z późn. zm.), wydatki dotyczące współfinansowania dróg dojazdowych oraz inne wydatki, które nie są finansowane w ramach CP, mające wpływ na funkcjonowanie powstałych w ramach CP inwestycji;

12b) wydatki prefinansowane - wydatki dotyczące zadań objętych programem NSIP, realizowanych z planu wydatków dysponenta, o którym mowa w § 3 ust. 3 pkt 4, przed terminem uruchomienia środków z NATO;",

c)
w pkt 14 po wyrazach "niższego stopnia" dodaje się przecinek oraz wyrazy "znajdujące pokrycie w planach rzeczowych lub w innych planach",
d)
w pkt 15:

– w lit. a po wyrazie "amunicji" dodaje się wyrazy "i materiałów wybuchowych, a także dotacje na zakupy sprzętu i aparatury medycznej dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej - SPZOZ",

– w lit. b wyrazy "inwestycji samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej - SP ZOZ - oraz zakładów budżetowych" zastępuje się wyrazami "inwestycji SP ZOZ oraz zakładów budżetowych, a także Wojskowej Agencji Mieszkaniowej i akademii wojskowych",

– lit. d otrzymuje brzmienie:

"d) zakupu pozostałych środków materiałowych (materiały pędne i smary, przedmioty zaopatrzenia mundurowego, sprzęt kwaterunkowy i przeciwpożarowy, środki żywności, leki i materiały medyczne)",

e)
w pkt 16 po wyrazie "decyzji" dodaje się przecinek i wyrazy "wyodrębniające wszystkie źródła finansowania zadań",
f)
w pkt 18 po wyrazach "dysponentów środków budżetowych" dodaje się wyrazy "oraz przychodów i wydatków działalności pozabudżetowej",
g)
w pkt 19 w lit. b wyrazy "pkt 26" zastępuje się wyrazami "pkt 25",
h)
po pkt 19 dodaje się pkt 19a w brzmieniu:

"19a) planowane zatrudnienie - przewidywana średnioroczna liczba zatrudnionych pracowników nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń, w przeliczeniu na pełnozatrudnionych;",

i)
w pkt 21:

– w zdaniu wstępnym wyraz "oraz" zastępuje się przecinkiem i po wyrazach "współpracy zagranicznej" dodaje się wyrazy "oraz implementacji międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych" oraz skreśla się wyraz "realizacji",

– w lit. c po wyrazie "bezpieczeństwa" dodaje się wyrazy "oraz nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia i konwencjonalnej" i średnik zastępuje się przecinkiem,

– po lit. c dodaje się lit. d w brzmieniu:

"d) pozostałych kontaktów zagranicznych;",

j)
skreśla się pkt 22;
2)
w § 3 w:
a)
ust. 7 wyrazy "§ 12 ust. 2" zastępuje się wyrazami "§ 12 ust. 3",
b)
ust. 11 wyrazy "Szefowie Generalnych Zarządów Sztabu Generalnego WP, w zakresie zadań wymienionych w załączniku Nr 1 do decyzji (Lp. 9 pkt 2 ppkt 1-5) i Szef Zarządu Wojskowej Służby Zdrowia" zastępuje się wyrazami "Szefowie Generalnych Zarządów Sztabu Generalnego WP i Szef Zarządu Wojskowej Służby Zdrowia, w zakresie zadań wymienionych w załączniku Nr 1 do decyzji",
c)
ust. 13 po wyrazie "tworzącego" dodaje się wyrazy "i przekształcającego" oraz po wyrazie "likwidacji" dodaje się wyrazy "lub przekształceń",
d)
w ust. 15:

– w pkt 2 wyraz "oraz" zastępuje się przecinkiem i po wyrazach "współpracy zagranicznej" dodaje się wyrazy "oraz implementacji międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych",

– skreśla się pkt 3;

3)
w § 4 w:
a)
ust. 2:

– w pkt 11 kropkę zastępuje się średnikiem,

– po pkt 11 dodaje się pkt 12 w brzmieniu:

"12) Zastępca Dyrektora Departamentu Budżetowego - Sekretarz Komisji.",

b)
ust. 5 w pkt 4 wyrazy "pkt 2-5" zastępuje się wyrazami "pkt 2, 4 i 5",
c)
ust. 6 skreśla się wyrazy "- Zastępcę Dyrektora Departamentu Budżetowego";
4)
w § 5:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do rozpatrywania spraw dotyczących problematyki:

1) modernizacji technicznej, inwestycji budowlanych, Celów Sił Zbrojnych NATO i Wymagań Długoterminowych dla RP oraz zamierzeń realizowanych w ramach NSIP, a także zakupów środków materiałowych;

2) wydatków bieżących oraz dotacji i świadczeń, z wyjątkiem wymienionych w pkt 1, a w szczególności wydatków osobowych, na świadczenia emerytalne oraz dotyczących utrzymania przedstawicielstw wojskowych poza granicami kraju, a także objętych planami, o których mowa w § 3 ust. 15 pkt 2, 4 i 5, oraz limitów zatrudnienia - powołuje się stałe zespoły Komisji, zwane dalej "stałymi zespołami Komisji", którym przewodniczą odpowiednio: Szef Generalnego Zarządu Planowania Strategicznego - P5, z zastrzeżeniem ust. 3, oraz Dyrektor Departamentu Budżetowego.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Problematyką inwestycji budowlanych i remontów nieruchomości oraz zamierzeń realizowanych w ramach NSIP, a także zakupu środków materiałowych - w zakresie: weryfikacji propozycji dysponentów w tym obszarze zadań, opracowania rocznych planów inwestycji, remontów, zamierzeń NSIP oraz zakupu środków materiałowych, a także nadzoru nad ich realizacją - zajmują się podzespoły stałego zespołu Komisji, właściwego w sprawach określonych w ust. 1 pkt 1, którym przewodniczą Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Szef Generalnego Zarządu Logistyki - P4.",

c)
w ust. 4 w:

– pkt 3 skreśla się wyrazy "uwzględniająca niezbędne nakłady, ujmowane przez dysponentów, dotyczące wydatków okołopakietowych NSIP,",

– pkt 4 wyrazy "pkt 2-5" zastępuje się wyrazami "pkt 2, 4 i 5",

– pkt 5 skreśla się wyrazy "półrocznej, a następnie" oraz wyrazy "pkt 2-5" zastępuje się wyrazami "pkt 2, 4 i 5",

d)
w ust. 6 wyrazy "podzespołu, o którym mowa w ust. 3 Departament Infrastruktury" zastępuje się wyrazami "podzespołów, o których mowa w ust. 3, Departament Infrastruktury i Generalny Zarząd Logistyki - P4";
5)
w § 6 ust. 1:
a)
w pkt 1:

– w lit b po wyrazach "dla RP" dodaje wyrazy "oraz Zobowiązań w sprawie Zdolności Obronnych",

– lit. c otrzymuje brzmienie:

"c) rozwoju i modernizacji technicznej",

b)
w pkt 4 w lit. b po wyrazach "a także" dodaje się wyrazy "planowane zatrudnienie oraz",
c)
po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:

"6a) szacunkową wielkość oraz kierunki wykorzystania środków pochodzących z poszczególnych źródeł zagranicznych - w miarę posiadanych informacji w tym zakresie;";

6)
w § 6 w ust. 4 wyrazy "pkt 6" zastępuje się wyrazami "pkt 6 i 6a";
7)
w § 11:
a)
w ust. 2:

– w zdaniu głównym wyrazy "ust. 8" zastępuje się wyrazami "ust. 10",

– w pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem,

– po pkt 2 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) projekty centralnych planów rzeczowych, o których mowa w § 3 ust. 15 pkt 1.",

b)
w ust. 4:

– pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) Generalny Zarząd Planowania Strategicznego - P5 - projektu centralnego planu modernizacji technicznej, w którym wyodrębnia się środki budżetowe oraz pozostałe źródła finansowania zadań określone w § 6 ust. 1 pkt 6 i 6a;",

– pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4) Podsekretarza Stanu do Spraw Polityki Obronnej - projektu planu udziału resortu obrony narodowej w realizacji przedsięwzięć integracyjnych z NATO i UE, współpracy zagranicznej oraz implementacji międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych;

5) Departament Infrastruktury - projektu planu inwestycji budowlanych i remontów nieruchomości oraz zamierzeń realizowanych w ramach NSIP;",

– w pkt 6 po wyrazie "zawodowego" dodaje się przecinek oraz wyrazy "w którym wyodrębnia się środki budżetowe oraz pozostałe źródła finansowania zadań określone w § 6 ust. 1 pkt 6a;",

c)
w ust. 8 wyrazy "Zasady opracowywania" zastępuje się wyrazami "Zasady i tryb opracowania oraz dokonywania korekt",
d)
w ust. 9:

– w zadaniu wstępnym wyrazy "pkt 2-5" zastępuje się wyrazami "pkt 2, 4 i 5",

– skreśla się pkt 2;

8)
w § 12 w:
a)
ust. 6 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2) Generalnych Zarządów Planowania Strategicznego - P5, Logistyki - P4 oraz Departamentu Infrastruktury - zweryfikowane i uzgodnione z tymi komórkami organizacyjnymi projekty planów rzeczowych, opracowanych zgodnie z postanowieniami § 11 ust. 5-7, w wielkościach zgodnych z ujętymi w projektach planów finansowych, o których mowa w pkt 1, w zakresie zadań planowanych do realizacji ze środków budżetowych;

3) Podsekretarza Stanu do spraw Polityki Obronnej, Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego oraz Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji, stosownie do kompetencji - projekty planów, o których mowa w § 3 ust. 15 pkt 2, 4 i 5, w wielkościach zgodnych z ujętymi w projektach planów finansowych, o których mowa w pkt 1, w zakresie zadań planowanych do realizacji ze środków budżetowych.",

b)
ust. 11 wyrazy "pkt 2-5" zastępuje się wyrazami "pkt 2, 4 i 5",
c)
ust. 12:

– w zdaniu wstępnym po wyrazach "Logistyki - P4" dodaje się wyrazy "oraz Dyrektor Departamentu Infrastruktury" a po wyrazach "do realizacji centralnej" dodaje się wyrazy "i decentralnej",

– w pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem,

– po pkt 2 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) dysponentom realizującym decentralnie wydatki ujęte w planach rzeczowych.";

9)
w § 13 w ust. 2 skreśla się pkt 5 i 6;
10)
w § 14 w:
a)
ust. 1 po wyrazie "stopni" dodaje się wyrazy "oraz Dyrektor Departamentu Budżetowego, w zakresie wydatków pokrywanych bezpośrednio z rachunku dysponenta głównego,",
b)
ust. 2 wyrazy "sporządzone plany finansowe" zastępuje się wyrazami "zatwierdzone plany finansowe, o których mowa w § 12 ust. 6 pkt 1,",
c)
ust. 4 wyrazy "oraz wydatków realizowanych ze środków innych niż budżetowe" zastępuje się wyrazami "oraz pozostałych form organizacyjnych działalności pozabudżetowej";
11)
§ 15 otrzymuje brzmienie:

"§ 15. 1. Centralne plany rzeczowe opracowuje i przedstawia do uzgodnienia Sekretarzowi Stanu - I Zastępcy Ministra Obrony Narodowej wykonawca planu. Plany inwestycji budowlanych i remontów nieruchomości oraz zamierzeń realizowanych w ramach NSIP, a także plan zakupu środków materiałowych, przed uzgodnieniem z Sekretarzem Stanu - I Zastępcą Ministra Obrony Narodowej, akceptowane są przez Szefa Generalnego Zarządu Planowania Strategicznego - P5.

2. Uzgodnione plany, o których mowa w ust. 1, Szef Generalnego Zarządu Planowania Strategicznego - P5 przedstawia Szefowi Sztabu Generalnego WP.

3. Szef Sztabu Generalnego WP przedkłada Ministrowi Obrony Narodowej do zatwierdzenia plany określone w ust. 2, w terminie 28 dni od dnia ogłoszenia decyzji budżetowej. Po zatwierdzeniu, 1 egzemplarz każdego planu przesyła się Sekretarzowi Stanu - I Zastępcy Ministra Obrony Narodowej oraz Głównemu Księgowemu Budżetu Resortu.

4. Wyciągi z planów, o których mowa w ust. 3, przesyłane są dysponentom wymienionym w § 3 ust. 2, 3, 6 i 9 - w części ich dotyczącej, oraz instytucjom właściwym do realizacji tych planów.

5. Podsekretarz Stanu do spraw Polityki Obronnej, Dyrektor Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego oraz Dyrektor Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji przedstawiają, w terminie, o którym mowa w ust. 3, Ministrowi do zatwierdzenia plany, o których mowa w § 3 ust. 15 pkt 2, 4 i 5.";

12)
w § 16 w ust. 2 w zdaniu głównym wyrazy "14 dni od podpisania" zastępuje się wyrazami "28 dni od dnia ogłoszenia";
13)
w § 18:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Minister dokonuje zmian w układzie wykonawczym budżetu oraz w innych załącznikach do decyzji budżetowej, na podstawie przedłożonych przez Dyrektora Departamentu Budżetowego wniosków dysponentów lub wniosków uzgodnionych pomiędzy dysponentami, z zastrzeżeniem postanowień ust. 2.

2. Dyrektor Departamentu Budżetowego dokonuje zmian w decyzji budżetowej - w wykonaniu decyzji Rady Ministrów lub Ministra Finansów - oraz zmian w podziale układu wykonawczego budżetu - na podstawie wniosków uzgodnionych pomiędzy dysponentami lub w uzasadnionych przypadkach z własnej inicjatywy.",

b)
w ust. 6 po wyrazach "dysponenta głównego," dodaje się wyrazy "a także Dyrektor Departamentu Budżetowego w zakresie wydatków pokrywanych bezpośrednio z rachunku dysponenta głównego,",
c)
w ust. 8 wyrazy "środków na uposażenia i wynagrodzenia, pozostałe należności żołnierzy, dodatkowe wynagrodzenie roczne i nagrodę roczną" zastępuje się wyrazami "wydatków osobowych, o których mowa w § 22 ust. 10 i 11",
d)
w ust. 9 wyrazy "Dyrektorami Departamentów: Kadr i Szkolnictwa Wojskowego oraz Budżetowego" zastępuje się wyrazami "Dyrektorem Departamentu Budżetowego" oraz wyrazy "uposażenia, pozostałe należności żołnierzy, nagrody roczne, wynagrodzenia oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne" zastępuje się wyrazami "wydatki osobowe";
14)
po § 18 dodaje się § 18a w brzmieniu:

"§ 18a. 1. Dyrektor Departamentu Budżetowego - na podstawie wniosków dysponentów, o których mowa w § 3 ust. 2, 3 i 6, komendantów akademii wojskowych (w przypadku Akademii Marynarki Wojennej - Dowódcy Marynarki Wojennej), Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych i Rekonwersji (zbiorczo za WBE) oraz kierowników zakładów budżetowych - przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej propozycje w sprawach:

1) zmian w zakresie limitów zatrudnienia żołnierzy zawodowych, żołnierzy pełniących nadterminową zasadniczą służbę wojskową oraz pracowników objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń - odpowiednio w uzgodnieniu z Dyrektorem Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego oraz Szefem Generalnego Zarządu Zasobów Osobowych - P1;

2) podziału i zmian wydatków osobowych, o których mowa w § 22 ust. 10, w obrębie działu pomiędzy rozdziałami klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów;

3) ewentualnych zmian wydatków osobowych, o których mowa w § 22 ust. 10 pkt 4-6 i ust. 11 - stosownie do postanowień art. 10a ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255 z późn. zm.).

2. Wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 1, podlegają uprzednio weryfikacji i uzgodnieniu - w zakresie żołnierzy zawodowych oraz pracowników objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej - z Dyrektorem Generalnym.

3. Wnioski, o których mowa w ust. 1, dysponenci opracowują w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów.

4. Zmiany w układzie wykonawczym budżetu i jego podziale, inne niż w zakresie ustalonym w ust. 1, są dokonywane w trybie i na zasadach określonych w § 18.

5. Wnioski wymagające decyzji Ministra Obrony Narodowej lub Dyrektora Departamentu Budżetowego, właściwi dysponenci przedstawiają Dyrektorowi Departamentu Budżetowego w terminach: do końca kwietnia, końca II dekady sierpnia i października oraz końca listopada.

6. Wnioski, o których mowa w ust. 5, muszą zawierać szczegółowe wyjaśnienia przyczyn proponowanych zmian oraz podstawę prawną umożliwiającą lub nakazującą dokonanie zmiany.

7. Z dniem 30-ego listopada upływa ostateczny termin dokonywania korekt w centralnych planach rzeczowych, dla których wymagane są zmiany w układzie wykonawczym budżetu, bądź w jego podziale.

8. Dyrektor Departamentu Budżetowego dokonuje zmian w podziale układu wykonawczego budżetu, wynikających z podjętych przez Ministra Obrony Narodowej decyzji w sprawie przyznania nagród z celowego funduszu nagród i zapomóg z celowego funduszu zapomóg, odpowiednio na wniosek Dyrektorów Departamentów: Kadr i Szkolnictwa Wojskowego oraz Spraw Socjalnych i Rekonwersji.";

15)
w § 19:
a)
w ust. 1 po wyrazach "§ 18 ust. 1-9" dodaje się wyrazy "i § 18a",
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Dysponenci drugiego stopnia dokonują zmian w układzie wykonawczym budżetu i w terminie do 5-ego dnia następującego po zakończeniu miesiąca, przy czym za grudzień roku budżetowego - do dnia 15 stycznia roku następnego, powiadamiają o tych zmianach podległych im dysponentów trzeciego stopnia.";

16)
§ 20 otrzymuje brzmienie:

"§ 20. 1. Korekty centralnych planów rzeczowych, skutkujące zmianami w układzie wykonawczym budżetu, Szef Sztabu Generalnego WP przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej.

2. Korekt centralnych planów rzeczowych, innych niż określone w ust. 1, dokonuje Szef Sztabu Generalnego WP na wniosek dysponentów, o których mowa w § 3 ust. 2, 3, 6 i 9, lub z własnej inicjatywy.

3. Propozycje korekt, o których mowa w ust. 1 i 2, wymagają wcześniejszego uzgodnienia z Sekretarzem Stanu - I Zastępcą Ministra Obrony Narodowej.

4. O dokonanych korektach w centralnych planach rzeczowych Szef Generalnego Zarządu Planowania Strategicznego - P5 niezwłocznie informuje przewodniczących podzespołów, o których mowa w § 5 ust. 3, dysponentów, inne instytucje realizujące plany rzeczowe, których korekty dotyczą oraz Głównego Księgowego Budżetu Resortu.

5. Wnioski w sprawie korekt, o których mowa w ust. 1 i 2, uzgodnione z instytucjami realizującymi plany rzeczowe, w obrębie których zmiany są dokonywane, dysponenci przesyłają Szefowi Generalnego Zarządu Planowania Strategicznego - P5.

6. Do wniosków, o których mowa w ust. 5, powodujących zmiany w decyzji budżetowej, dysponenci dołączają wystąpienia w sprawie zmian w podziale bądź układzie wykonawczym budżetu lub w załącznikach do decyzji budżetowej, które - po aprobacie korekt w centralnych planach rzeczowych, o których mowa w ust. 1, przez Szefa Sztabu Generalnego WP oraz ich zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej lub dokonaniu przez Szefa Sztabu Generalnego WP korekt na zasadach i w trybie określonych w ust. 2 - Szef Generalnego Zarządu Planowania Strategicznego - P5 przesyła Dyrektorowi Departamentu Budżetowego.

7. Postanowienia ust. 6 stosuje się odpowiednio w przypadku zmian w centralnych planach rzeczowych inicjowanych przez Szefa Sztabu Generalnego WP.

8. Zmiany powodujące zmniejszenie, bądź zwiększenie wydatków majątkowych mogą być dokonywane wyłącznie za zgodą Ministra Finansów.

9. Propozycje w sprawie zmian, o których mowa w ust. 8, Szef Sztabu Generalnego WP przedstawia, za pośrednictwem Dyrektora Departamentu Budżetowego, Ministrowi Obrony Narodowej.

10. Wnioski w sprawie korekt, o których mowa w ust. 1 i 2, dotyczące organów planujących, przedstawiają dysponenci, na podstawie propozycji tych organów lub w uzgodnieniu z tymi organami.

11. Nie stanowią korekty planu rzeczowego - uzgodnione z właściwymi dysponentami w zakresie realizacji centralnej - niezbędne przesunięcia w pozycjach planu, w granicach 10% ich wartości, mające pokrycie finansowe w oszczędnościach uzyskanych w wyniku realizacji zamówień publicznych, nienaruszające ustalonych przez Szefa Sztabu Generalnego WP priorytetów w zakresie modernizacji technicznej, o ile nie powodują:

1) zmian w układzie i podziale układu wykonawczego budżetu;

2) zmniejszenia ilości planowanego do zakupu asortymentu ujętego w planach rzeczowych.

12. Nie stanowią również korekt planu rzeczowego zmniejszenia ilości zaplanowanych do zakupu asortymentów ujętych w planach rzeczowych, uzgodnione z właściwym dysponentem w zakresie realizacji centralnej, wynikające z rozstrzygnięcia procedur o udzielenie zamówienia publicznego wskutek wyższych cen jednostkowych od przyjętych w planie.

13. Instytucje centralnie realizujące plany rzeczowe są obowiązane do niezwłocznego powiadamiania Szefa Generalnego Zarządu Planowania Strategicznego - P5 oraz właściwych dysponentów o dokonanych przesunięciach i zmniejszeniach, o których mowa w ust. 11 i 12.

14. Przesunięcia i zmniejszenia, o których mowa w ust. 11 i 12, dotyczące zadań realizowanych centralnie wymagają uzgodnienia z Głównym Księgowym Budżetu Resortu, o ile dotyczą zmian planu finansowego dysponenta głównego.";

17)
po § 20 dodaje się § 20a w brzmieniu:

"§ 20a. Szczegółowe zasady i tryb dokonywania zmian w części realizowanej centralnie planu zakupów środków materiałowych określa decyzja Ministra Obrony Narodowej, o której mowa w § 11 ust. 8.";

18)
w § 22:
a)
w ust. 2 skreśla się wyrazy "począwszy od drugiego kwartału roku budżetowego",
b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Nadzór i kontrolę bieżącej realizacji dochodów i wydatków budżetowych dysponentów trzeciego stopnia, wynikający z art. 28b ustawy o finansach publicznych, sprawują również organy ekonomiczno-finansowe dowódców okręgów wojskowych i korpusów rodzajów Sił Zbrojnych.",

c)
w ust. 5:

– w pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem;

– po pkt 2 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) pozostałych zakładów budżetowych - właściwe jednostki (komórki) organizacyjne resortu obrony narodowej sprawujące funkcję nadzoru nad zakładami.",

d)
po ust. 7 dodaje się ust. 8-12 w brzmieniu:

"8. Nadzór nad realizacją limitów zatrudnienia żołnierzy zawodowych, żołnierzy pełniących nadterminową zasadniczą służbę wojskową oraz pracowników objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, a także średniorocznych stanów pozostałych żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową oraz zatrudnienia pozostałych pracowników nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, w podziale na jednostki budżetowe, akademie wojskowe oraz łącznie zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze, sprawują:

1) Szef Generalnego Zarządu Zasobów Osobowych - P1 - w odniesieniu do żołnierzy nadterminowej zasadniczej służby wojskowej oraz pozostałych żołnierzy niezawodowych, z wyjątkiem kandydatów na żołnierzy zawodowych;

2) Dyrektor Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego - w odniesieniu do żołnierzy zawodowych, kandydatów na żołnierzy zawodowych oraz pracowników objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, z zastrzeżeniem pkt 3;

3) Dyrektor Generalny Ministerstwa Obrony Narodowej - w odniesieniu do pracowników objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, zatrudnionych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej.

9. Dysponenci, o których mowa w § 3 ust. 2, a także Szef Generalnego Zarządu Zasobów Osobowych - P1, Dyrektor Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego oraz Dyrektor Generalny Ministerstwa Obrony Narodowej nadzorują, stosownie do zakresu odpowiedzialności, kształtowanie ewidencyjnych stanów osobowych w sposób zapewniający przestrzeganie limitów zatrudnienia ustalonych w decyzji budżetowej na dany rok.

10. Dyrektor Departamentu Budżetowego sprawuje nadzór nad prawidłowym przebiegiem realizacji wydatków osobowych na:

1) wynagrodzenia osobowe pracowników;

2) wynagrodzenia osobowe członków korpusu służby cywilnej;

3) dodatkowe wynagrodzenie roczne;

4) uposażenia żołnierzy zawodowych i nadterminowej zasadniczej służby wojskowej;

5) pozostałe należności pieniężne żołnierzy zawodowych i nadterminowej zasadniczej służby wojskowej;

6) nagrody roczne dla żołnierzy zawodowych i nadterminowej zasadniczej służby wojskowej.

11. Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych i Rekonwersji sprawuje nadzór nad prawidłowym przebiegiem realizacji wydatków osobowych na uposażenia wypłacane przez okres roku żołnierzom zawodowym zwolnionym ze służby wojskowej oraz świadczenia emerytalno-rentowe.

12. Dysponenci środków budżetowych drugiego stopnia, realizujący wydatki na rzecz innych dysponentów, są obowiązani do sporządzania i przekazywania tym dysponentom kwartalnych informacji z realizowanych na ich rzecz wydatków, w terminie do dnia 20 miesiąca po zakończeniu kwartału.";

19)
§ 23 otrzymuje brzmienie:

"§ 23. 1. Dysponenci drugiego stopnia i dysponenci trzeciego stopnia ustanowieni przez Ministra, wykonujący funkcję dysponenta głównego, oraz Dyrektorzy Departamentów: Zaopatrywania Sił Zbrojnych, Polityki Zbrojeniowej, Infrastruktury, a także dyrektorzy (szefowie) jednostek organizacyjnych właściwych do zakupów środków materiałowych są obowiązani do sporządzania informacji dotyczących realizacji planów rzeczowych oraz ich przedstawiania, w trybie i terminach ustalonych przez Szefa Generalnego Zarządu Planowania Strategicznego - P5, w układzie wyciągów z planów, o których mowa w § 15 ust. 4.

2. Szef Generalnego Zarządu Planowania Strategicznego - P5 przedstawia - poprzez Szefa Sztabu Generalnego WP - w uzgodnieniu z Sekretarzem Stanu - I Zastępcą Ministra Obrony Narodowej:

1) zbiorczą informację opracowaną na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1 - nie rzadziej niż raz na kwartał, w terminie 45 dni po zakończeniu kwartału;

2) informację roczną - w terminie do dnia 31 marca za miniony rok budżetowy - umożliwiające dokonanie przez Ministra oceny, określonej w art. 91 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.

3. Postanowienia ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w zakresie informacji o realizacji planów, o których mowa w § 3 ust. 15 pkt 2, 4 i 5, z tym że informacje przedstawiają Podsekretarz Stanu do spraw Polityki Obronnej, Dyrektorzy: Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego oraz Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji.

4. Dyrektor Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego - na podstawie informacji przedstawionych przez dysponentów, o których mowa w § 3 ust. 2, 3 i 6 - przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej i do wiadomości Dyrektorowi Departamentu Budżetowego - nie rzadziej niż raz na kwartał, w terminie 30 dni po zakończeniu kwartału - informację:

1) dotyczącą kształtowania się faktycznych i średniorocznych stanów osobowych żołnierzy zawodowych i pracowników wojska objętych mnożnikowym systemem kształtowania wynagrodzeń - w odniesieniu do określonych w decyzji budżetowej limitów zatrudnienia, a także średniorocznych stanów pozostałych pracowników i kandydatów na żołnierzy zawodowych;

2) w sprawie faktycznych i przewidywanych do końca roku zwolnień żołnierzy zawodowych - w szczegółowości, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 4.

5. Informacje, o których mowa w ust. 4, określają:

1) ewentualne zagrożenia dotyczące przekroczenia ustalonych w ustawie budżetowej limitów zatrudnienia, planowanego zatrudnienia oraz środków na wynagrodzenia i uposażenia;

2) działania podjęte przez Departament Kadr i Szkolnictwa Wojskowego, zmierzające do wyeliminowania zagrożeń, o których mowa w pkt 1, oraz uzyskania docelowej struktury i liczebności w zakresie żołnierzy zawodowych i pracowników wojska.

6. Informacje, o których mowa w ust. 1-5, przedstawia się w terminie umożliwiającym jednoczesną ich ocenę wraz z informacją wymienioną w § 22 ust. 1. Zakres, tryb i wzory informacji opracowywanych przez dysponentów, dotyczących limitów i planowanego zatrudnienia, określa Dyrektor Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego.

7. Informację w zakresie kształtowania się średniorocznych i faktycznych stanów osobowych żołnierzy nadterminowej zasadniczej służby wojskowej - w odniesieniu do limitów zatrudnienia oraz faktycznych i średniorocznych stanów pozostałych żołnierzy niezawodowych, z wyjątkiem kandydatów na żołnierzy zawodowych - przedstawia Szef Generalnego Zarządu Zasobów Osobowych - P1, w trybie, terminach i szczegółowości określonych w ust. 4. Postanowienia ust. 5 i 6 stosuje się odpowiednio.";

20)
§ 30 otrzymuje brzmienie:

"§ 30. 1. Inwestycje budowlane oraz remonty nieruchomości wojskowych jednostek budżetowych są realizowane, z zastrzeżeniem ust. 3, poprzez rejonowe (stołeczny) zarządy infrastruktury, terenowe oddziały lotniskowe, Biuro Inwestycji Łączności oraz pozostałe organy pełniące obsługę inwestorską, przy współudziale dysponentów, o których mowa w § 3 ust. 2, 3 i 6.

2. Rejonowe (stołeczny) zarządy infrastruktury, terenowe oddziały lotniskowe, Biuro Inwestycji Łączności oraz pozostałe organy pełniące obsługę inwestorską realizują inwestycje i remonty nieruchomości, o których mowa w ust. 1, ze środków otrzymanych od dysponentów, o których mowa w § 3 ust. 2, 3 i 6, w drodze przesunięć limitu wydatków między tymi dysponentami.

3. Wartość kosztorysową remontów nieruchomości, o których mowa w ust. 1, określa decyzja budżetowa.

4. Szefowie organów, o których mowa w ust. 2, są obowiązani do przedstawiania dysponentom, o których mowa w § 3 ust. 2, 3 i 6, oraz organom planującym, kwartalnych informacji z przebiegu realizacji inwestycji i remontów.

5. Inwestycje pozostałych jednostek sektora finansów publicznych - niebędących jednostkami budżetowymi, finansowane w ramach przekazanej dotacji celowej, realizują te jednostki. Jednostki te mogą przekazywać do organów określonych w § 30 ust. 2, środki na realizację inwestycji i remontów nieruchomości, w formie:

1) sum na zlecenie;

2) akredytywy budżetowej.

6. Rejonowe (stołeczny) zarządy infrastruktury realizują również w ramach budżetów otrzymanych od dysponentów drugiego stopnia, na zasadach określonych w ust. 2, zadania z zakresu:

1) modernizacji systemów energetycznych z udziałem strony trzeciej;

2) opłat za zakup energii elektrycznej przy wdrażaniu systemu usług przesyłowych;

3) zlecania obsługi i dostaw ciepła dla kompleksów wojskowych w zakresie systemów ciepłowniczych o mocy urządzeń powyżej 5,6 MW;

4) opłat z tytułu trwałego zarządu nad nieruchomościami;

5) opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska.

7. Wnioski dotyczące przejęcia do realizacji zadań, o których mowa w ust. 6, szefowie rejonowych (stołecznego) zarządów infrastruktury przedkładają dysponentom drugiego stopnia.";

21)
w § 32:
a)
w ust. 1 po wyrazie "umową" średnik zastępuje się kropką i dodaje się wyraz "Postanowienia",
b)
po ust. 5 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Ostateczny termin podpisywania umów dotyczących zadań ujętych w planach rzeczowych i realizowanych centralnie upływa z dniem 31 października danego roku. Przedłużenie terminu dokonane być może wyłącznie za zgodą Ministra Obrony Narodowej.";

22)
użyte w § 2 w pkt 23, w § 5 w ust. 2 w pkt 8, w § 11 w ust. 4 w pkt 7 i w ust. 9 w pkt 4, w § 12 w ust. 6 w pkt 3 oraz w § 14 w ust. 2, w różnej liczbie i przypadku, wyrazy "Biuro Wojskowej Służby Normalizacyjnej" zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i przypadku wyrazami "Wojskowe Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji";
23)
załącznik Nr 1 do decyzji otrzymuje brzmienie określone w załączniku Nr 1 do niniejszej decyzji;
24)
w załączniku Nr 2 do decyzji po lp. 3 dodaje się lp. 3a w następującym brzmieniu: w kolumnie "Zakres czynności" dodaje się wyrazy "Zorganizowanie konferencji uzgodnieniowych dotyczących liczebności i struktury stanów osobowych.", w kolumnie "Wykonawca/Współwykonawca" dodaje się wyrazy "GZZO - P1, DKiSW, /dysponenci, o których mowa w § 3 ust. 2, 3, 6 i 9";
25)
załącznik Nr 3 do decyzji otrzymuje brzmienie określone w załączniku Nr 2 do niniejszej decyzji.
§  2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2003 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

Zakresy planowanych wydatków ujmowanych w projektach budżetów sporządzanych przez dysponentów i dyrektorów (szefów) niektórych komórek organizacyjnych (jednostek organizacyjnych) oraz zakresy wydatków dokonywanych (przekazywanych) przez dysponentów

Lp.Wyszczególnienie
1.Dowódca Wojsk Lądowych1. Opracowuje projekt budżetu uwzględniający dochody

i wydatki objęte klasyfikacją dochodów i wydatków,

z wyjątkiem dochodów i wydatków planowanych przez

innych dowódców (szefów, dyrektorów, komendantów)

wyszczególnionych w niniejszym załączniku, dotyczące

jednostek Wojsk Lądowych, innych jednostek

pozostających na zaopatrzeniu, w tym szczególnie

w zakresie wydatków:

1) na utrzymanie i obsługę obiektów i urządzeń

powstałych w wyniku zakończenia inwestycji

zrealizowanych ze środków NSIP przekazanych

w użytkowanie dysponentowi;

2) na ubezpieczenia społeczne dla osób odbywających

w resorcie i poza nim zastępcze formy służby

wojskowej;

3) na współfinansowanie funkcjonowania jednostek

wielonarodowych, w tym opłacenie składek

do wspólnych budżetów;

4) na wypłatę świadczeń pieniężnych rekompensujących

utracone wynagrodzenie ze stosunku pracy lub

utracone uposażenie ze stosunku służbowego

albo utracony dochód z prowadzonej działalności

gospodarczej, które mógłby uzyskać żołnierz

rezerwy w okresie odbywania ćwiczeń wojskowych;

5) dotyczących udziału Wojsk Lądowych w realizacji

Celów Sił Zbrojnych NATO i Wymagań

Długoterminowych dla RP;

6) na remonty nieruchomości związane z rozwinięciem

i funkcjonowaniem Wojennego Systemu Dowodzenia

Siłami Zbrojnymi RP szczebla operacyjno-

taktycznego;

7) związanych z pobytem jednostek wojskowych poza

granicami państwa;

8) z tytułu przejazdów osób powołanych do czynnej

służby wojskowej w czasie pokoju, posiadających

karty powołania lub karty mobilizacyjne oraz osób

wzywanych przez organy wojskowe w sprawach

powszechnego obowiązku obrony, a także dotyczące

ubezpieczeń komunikacyjnych pojazdów użytkowanych

w jednostkach organizacyjnych resortu;

9) związanych z uczestnictwem w strukturach

organizacji i agencji międzynarodowych;

10) na funkcjonowanie zaopatrywanych jednostek

organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych

Ministrowi Obrony Narodowej;

11) dotyczących udziału wojsk we wspólnych

międzynarodowych programach badawczo-rozwojowych,

obsługi pożyczek i kredytów zagranicznych oraz

podatków, ceł i ubezpieczeń wynikających

z importowanych i otrzymywanych bezpłatnie

towarów;

12) na Centralny Ośrodek Metrologii Wojskowej, w tym

zakupy aparatury kontrolno-pomiarowej dla Ośrodka

zapewniające spójność pomiarową resortu oraz

finansowanie usług metrologicznych obcych

realizowanych na rzecz wszystkich rodzajów Sił

Zbrojnych;

13) na funkcjonowanie terenowych organów administracji

wojskowej;

14) o których mowa w § 30 ust. 6.
2. Ponadto planuje wydatki, w oparciu o propozycje lub

wytyczne przedstawione przez:

1) Dyrektora Departamentu Wychowania i Promocji

Obronności, dotyczące organizacji centralnych

przedsięwzięć kulturalno-oświatowych,

patriotycznych i sportowo-rekreacyjnych;

2) Podsekretarza Stanu do spraw Polityki Obronnej,

na przedsięwzięcia wynikające z planu udziału

resortu obrony narodowej w realizacji

przedsięwzięć integracyjnych z NATO i UE,

współpracy zagranicznej oraz implementacji

międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych,

z tym że w zakresie implementacji porozumień

międzynarodowych wyłącznie w obszarze zakupów

sprzętu, wyposażenia, materiałów oraz usług

związanych z utrzymaniem obiektów;

3) Szefa Generalnego Zarządu Logistyki - P4,

dotyczące zadań logistycznych określonych w Celach

Sił Zbrojnych NATO i Wymaganiach Długoterminowych

dla RP, koordynowanych przez ten zarząd;

4) Szefa Zarządu Wojskowej Służby Zdrowia, dotyczące:
a) zakupu leków, szczepionek, sprzętu i materiałów

medycznych, płynów infuzyjnych, zestawów

medycznych oraz indywidualnego wyposażenia

medycznego żołnierzy (IPR-2, IPP-95, opatrunek

osobisty, tabletki do dezynfekcji wody),

b) specjalizacji medycznych żołnierzy zawodowych

- lekarzy pełniących służbę w wojskowych

jednostkach budżetowych;

5) Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych

i Rekonwersji, dotyczące działalności

rekonwersyjnej planowanej i realizowanej

decentralnie;

6) Dyrektora Departamentu Kadr i Szkolnictwa

Wojskowego, dotyczące planu kształcenia

i doskonalenia zawodowego;

7) Dyrektora Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości

i Kodyfikacji, dotyczące planu prac

normalizacyjnych;

8) organy planujące, dotyczące ich utrzymania

i funkcjonowania oraz jednostek im podległych,

w tym limity zatrudnienia;

9) Dyrektora Zakładu Budżetowego "Zakład Inwestycji

Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego",

dotyczące wydatków okołopakietowych, o których

mowa w § 2 pkt 12a;

10) Szefa Generalnego Zarządu Rozpoznania Wojskowego

- P2, dotyczące zakupu materiałów i wyposażenia

do produkcji map;

11) właściwe Generalne Zarządy Sztabu Generalnego WP,

dotyczące Zobowiązań w sprawie Zdolności

Obronnych.

Otrzymane środki od dysponenta części 29 budżetu państwa,

na zaplanowane wydatki oraz wydatki zaplanowane przez

innych dowódców (szefów, dyrektorów, komendantów)

wyszczególnionych w niniejszym załączniku:

1) jako dysponent drugiego stopnia, przekazuje

dysponentom trzeciego stopnia, dla których dochody

i wydatki zostały określone w planie finansowym tego

dysponenta;

2) jako dysponent drugiego stopnia, może wykorzystywać

(wydatkować) na pokrycie określonych wydatków

dotyczących wszystkich lub części jednostek

podległych Dowództwu Wojsk Lądowych;

3) jako dysponent drugiego stopnia, może wykorzystywać

(wydatkować) na pokrycie wydatków dotyczących wsparcia

wojsk obcych (HNS), a następnie je rozlicza o ile

odrębne przepisy nie stanowią inaczej;

4) jako dysponent drugiego stopnia, przekazuje wydatki

na modernizację techniczną i zakupy środków

materiałowych w części dotyczącej realizacji

centralnej.

2.Dowódca Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej1. Opracowuje projekt budżetu uwzględniający dochody

i wydatki objęte klasyfikacją dochodów i wydatków,

z wyjątkiem dochodów i wydatków planowanych przez

innych dowódców (szefów, dyrektorów, komendantów)

wyszczególnionych w niniejszym załączniku, dotyczące

jednostek Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej,

innych jednostek pozostających na zaopatrzeniu,

w tym szczególnie w zakresie wydatków:

1) na utrzymanie i obsługę obiektów oraz urządzeń

powstałych w wyniku zakończenia inwestycji

zrealizowanych ze środków NSIP przekazanych

w użytkowanie dysponentowi;

2) dotyczących udziału Wojsk Lotniczych i Obrony

Powietrznej w realizacji Celów Sił Zbrojnych NATO

i Wymagań Długoterminowych dla RP;

3) na remonty nieruchomości związane z rozwinięciem

i funkcjonowaniem Wojennego Systemu Dowodzenia Sił

Zbrojnych RP szczebla operacyjno-taktycznego;

4) związanych z uczestnictwem w strukturach

organizacji i agencji międzynarodowych;

5) związanych z pobytem jednostek wojskowych poza

granicami państwa;

6) dotyczących udziału wojsk we wspólnych

międzynarodowych programach badawczo-rozwojowych,

obsługi pożyczek i kredytów zagranicznych oraz

podatków, ceł i ubezpieczeń wynikających

z importowanych i otrzymywanych bezpłatnie towarów;

7) o których mowa w § 30 ust. 6 pkt 1-3 i 5;
8) Inspektora Ministerstwa Obrony Narodowej do spraw

Bezpieczeństwa Lotów, na finansowanie wykonywanych

przez tę instytucję zadań oraz wydatków ponoszonych

zgodnie z rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej

i Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji

z dnia 3 grudnia 2002 r. w sprawie refundacji

kosztów ponoszonych przez Ministerstwo Obrony

Narodowej w związku z działalnością Komisji Badania

Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego (Dz. U.

Nr 208, poz. 1772).

2. Ponadto planuje wydatki, w oparciu o propozycje

lub wytyczne przedstawione przez:

1) Dyrektora Departamentu Wychowania i Promocji

Obronności, dotyczące organizacji centralnych

przedsięwzięć kulturalno-oświatowych,

patriotycznych i sportowo-rekreacyjnych;

2) Podsekretarza Stanu do spraw Polityki Obronnej,

na przedsięwzięcia wynikające z planu udziału

resortu obrony narodowej w realizacji

przedsięwzięć integracyjnych z NATO i UE,

współpracy zagranicznej oraz implementacji

międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych,

z tym że w zakresie implementacji porozumień

międzynarodowych wyłącznie w obszarze zakupów

sprzętu, wyposażenia, materiałów oraz usług

związanych z utrzymaniem obiektów;

3) Szefa Generalnego Zarządu Logistyki - P4,

dotyczące zadań logistycznych określonych w Celach

Sił Zbrojnych NATO i Wymaganiach Długoterminowych

dla RP, koordynowanych przez ten zarząd;

4) Szefa Zarządu Wojskowej Służby Zdrowia, dotyczące:
a) zakupu leków, szczepionek, sprzętu i materiałów

medycznych, płynów infuzyjnych, zestawów

medycznych oraz indywidualnego wyposażenia

medycznego żołnierzy (IPR-2, IPP-95, opatrunek

osobisty, tabletki do dezynfekcji wody),

b) specjalizacji medycznych żołnierzy zawodowych-

lekarzy pełniących służbę w wojskowych

jednostkach budżetowych;

5) Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych

i Rekonwersji, dotyczące działalności

rekonwersyjnej planowanej i realizowanej

decentralnie;

6) Dyrektora Departamentu Kadr i Szkolnictwa

Wojskowego, dotyczące planu kształcenia

i doskonalenia zawodowego;

7) Dyrektora Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości

i Kodyfikacji, dotyczące planu prac

normalizacyjnych;

8) organy planujące, dotyczące ich utrzymania

i funkcjonowania oraz jednostek im podległych,

w tym limity zatrudnienia;

9) Dyrektora Zakładu Budżetowego "Zakład Inwestycji

Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego",

dotyczące wydatków okołopakietowych, o których

mowa w § 2 pkt 12a;

10) właściwe Generalne Zarządy Sztabu Generalnego WP,

dotyczące Zobowiązań w sprawie Zdolności

Obronnych.

Otrzymane środki od dysponenta części 29 budżetu państwa,

na zaplanowane wydatki oraz wydatki zaplanowane przez

innych dowódców (szefów, dyrektorów, komendantów)

wyszczególnionych w niniejszym załączniku:

1) jako dysponent drugiego stopnia, przekazuje

dysponentom trzeciego stopnia, dla których dochody

i wydatki zostały określone w planie finansowym tego

dysponenta;

2) jako dysponent drugiego stopnia, może wykorzystywać

(wydatkować) na pokrycie określonych wydatków

dotyczących wszystkich lub części jednostek podległych

Dowództwu Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej;

3) jako dysponent drugiego stopnia, może wykorzystywać

(wydatkować) na pokrycie wydatków dotyczących wsparcia

wojsk obcych (HNS), a następnie je rozlicza o ile

odrębne przepisy nie stanowią inaczej;

4) jako dysponent drugiego stopnia, przekazuje wydatki

na modernizację techniczną i zakupy środków

materiałowych w części dotyczącej realizacji

centralnej.

3.Dowódca Marynarki Wojennej1. Opracowuje projekt budżetu uwzględniający dochody

i wydatki objęte klasyfikacją dochodów i wydatków,

z wyjątkiem dochodów i wydatków planowanych przez

innych dowódców (szefów, dyrektorów, komendantów)

wyszczególnionych w niniejszym załączniku, dotyczące

podległych jednostek Marynarki Wojennej, innych

jednostek pozostających na zaopatrzeniu, w tym

szczególnie w zakresie wydatków:

1) na utrzymanie i obsługę obiektów i urządzeń

powstałych w wyniku zakończenia inwestycji

zrealizowanych ze środków NSIP przekazanych

w użytkowanie dysponentowi;

2) na dotację dla Akademii Marynarki Wojennej;
3) dotyczących udziału Marynarki Wojennej w realizacji

Celów Sił Zbrojnych NATO i Wymagań Długoterminowych

dla RP;

4) na remonty nieruchomości związane z rozwinięciem

i funkcjonowaniem Wojennego Systemu Dowodzenia

Siłami Zbrojnymi RP szczebla operacyjno-

taktycznego;

5) związanych z uczestnictwem w strukturach

organizacji i agencji międzynarodowych;

6) związanych z pobytem jednostek wojskowych poza

granicami państwa;

7) dotyczących udziału wojsk we wspólnych

międzynarodowych programach badawczo-rozwojowych,

obsługi pożyczek i kredytów zagranicznych oraz

podatków, ceł i ubezpieczeń wynikających

z importowanych i otrzymywanych bezpłatnie towarów;

8) na ubezpieczenia okrętów i innych jednostek

pływających, w tym jachtów;

9) wydatków, o których mowa w § 30 ust. 6 pkt 1-3 i 5.
2. Ponadto planuje wydatki, w oparciu o propozycje lub

wytyczne przedstawione przez:

1) Dyrektora Departamentu Wychowania i Promocji

Obronności, dotyczące organizacji centralnych

przedsięwzięć kulturalno-oświatowych,

patriotycznych i sportowo-rekreacyjnych;

2) Podsekretarza Stanu do spraw Polityki Obronnej,

na przedsięwzięcia wynikające z planu udziału

resortu obrony narodowej w realizacjiUDE,

współpracy zagranicznej oraz implementacji

międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych, z tym

że w zakresie implementacji porozumień

międzynarodowych wyłącznie w obszarze zakupów

sprzętu, wyposażenia, materiałów oraz usług

związanych z utrzymaniem obiektów;

3) Szefa Generalnego Zarządu Logistyki - P4,

dotyczące zadań logistycznych określonych w Celach

Sił Zbrojnych NATO i Wymaganiach Długoterminowych

dla RP, koordynowanych przez ten zarząd;

4) Szefa Zarządu Wojskowej Służby Zdrowia, dotyczące:
a) zakupu leków, szczepionek, sprzętu i materiałów

medycznych, płynów infuzyjnych, zestawów

medycznych oraz indywidualnego wyposażenia

medycznego żołnierzy (IPR-2, IPP-95, opatrunek

osobisty, tabletki do dezynfekcji wody),

b) specjalizacji medycznych żołnierzy zawodowych-

lekarzy pełniących służbę w wojskowych

jednostkach budżetowych;

5) Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych

i Rekonwersji, dotyczące działalności

rekonwersyjnej planowanej i realizowanej

decentralnie;

6) Dyrektora Departamentu Kadr i Szkolnictwa

Wojskowego, dotyczące planu kształcenia

i doskonalenia zawodowego;

7) Dyrektora Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości

i Kodyfikacji, dotyczące planu prac

normalizacyjnych;

8) organy planujące, dotyczące ich utrzymania

i funkcjonowania oraz jednostek im podległych,

w tym limity zatrudnienia;

9) Dyrektora Zakładu Budżetowego "Zakład Inwestycji

Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego",

dotyczące wydatków okołopakietowych, o których

mowa w § 2 pkt 12a;

10) właściwe Generalne Zarządy Sztabu Generalnego WP,

dotyczące Zobowiązań w sprawie Zdolności

Obronnych.

Otrzymane środki od dysponenta części 29 budżetu państwa,

na zaplanowane wydatki oraz wydatki zaplanowane przez

innych dowódców (szefów, dyrektorów, komendantów)

wyszczególnionych w niniejszym załączniku:

1) jako dysponent drugiego stopnia, przekazuje

dysponentom trzeciego stopnia, dla których dochody

i wydatki zostały określone w planie finansowym tego

dysponenta;

2) jako dysponent drugiego stopnia, może wykorzystywać

(wydatkować) na pokrycie określonych wydatków

dotyczących wszystkich lub części jednostek podległych

Dowództwu Marynarki Wojennej;

3) jako dysponent drugiego stopnia, może wykorzystywać

(wydatkować) na pokrycie wydatków dotyczących wsparcia

wojsk obcych (HNS), a następnie je rozlicza o ile

odrębne przepisy nie stanowią inaczej;

4) jako dysponent drugiego stopnia, przekazuje wydatki

na modernizację techniczną i zakupy środków

materiałowych w części dotyczącej realizacji

centralnej.

4.Dowódca Garnizonu Warszawa1. Opracowuje projekt budżetu uwzględniający dochody

i wydatki objęte klasyfikacją dochodów i wydatków,

z wyjątkiem dochodów i wydatków planowanych przez

innych dowódców (szefów, dyrektorów, komendantów)

wyszczególnionych w niniejszym załączniku, dotyczące:

1) podległych jednostek Dowództwa Garnizonu Warszawa;
2) innych jednostek pozostających na zaopatrzeniu,

Domu Emeryta Wojskowego oraz zadań centralnych

realizowanych przez służbę zdrowia w Wojskowym

Ośrodku Farmacji i Techniki Medycznej

w Celestynowie;

3) wydatków na utrzymanie i obsługę obiektów

i urządzeń powstałych w wyniku zakończenia

inwestycji zrealizowanych ze środków NSIP,

przekazanych w użytkowanie dysponentowi;

4) wydatków związanych z pobytem jednostek wojskowych

poza granicami państwa;

5) wydatków dotyczących udziału Dowództwa Garnizonu

Warszawa w realizacji Celów Sił Zbrojnych NATO

i Wymagań Długoterminowych dla RP;

6) wydatków na remonty nieruchomości związane

z rozwinięciem i funkcjonowaniem Wojennego Systemu

Dowodzenia Siłami Zbrojnymi RP szczebla

operacyjno-taktycznego;

7) wydatków dotyczących udziału wojsk we wspólnych

międzynarodowych programach badawczo-rozwojowych,

obsługi pożyczek i kredytów zagranicznych oraz

podatków, ceł i ubezpieczeń wynikających

z importowanych i otrzymywanych bezpłatnie

towarów;

8) inwestycji budowlanych i remontów nieruchomości

realizowane przez Stołeczny Zarząd Infrastruktury;

9) zabezpieczenia komórek organizacyjnych

Ministerstwa Obrony Narodowej, w obszarze:

a) indywidualnych należności rzeczowych

przysługujących żołnierzom zawodowym,

b) równoważników wypłacanych w zamian należności

rzeczowych,

c) ochrony obiektów,
d) eksploatacji samochodów służbowych, z wyjątkiem

paliw,

e) zabezpieczenia medyczno-sanitarnego,
f) gotowości bojowej,
g) szkolenia wojskowego żołnierzy zawodowych,
h) funkcjonowania systemu łączności, z wyjątkiem

wydatków dotyczących opłat telekomunikacyjnych

i zakupów aparatów telefonicznych;

10) wydatków, o których mowa w § 30 ust. 6 pkt 1-3

i 5.

2. Ponadto planuje wydatki, w oparciu o propozycje lub

wytyczne przedstawione przez:

1) Szefa Generalnego Zarządu Dowodzenia i Łączności

- P6, dotyczące:

a) opłat za dzierżawę łączy telekomunikacyjnych,
b) opłat z tytułu użytkowania widm częstotliwości

i zasobów numeracyjnych,

c) inwestycji specjalnych łączności i remontów

obiektów łączności,

d) inwestycji i remontów związanych z rozwinięciem

i funkcjonowaniem Wojennego Systemu Dowodzenia

Siłami Zbrojnymi RP szczebla strategicznego

oraz Stanowisk Kierowania Obroną Państwa,

e) realizacji w zakresie określonym w lit. a-d

Celów Sił Zbrojnych NATO i Wymagań

Długoterminowych dla RP;

2) Dyrektora Departamentu Wychowania i Promocji

Obronności, dotyczące organizacji centralnych

przedsięwzięć kulturalno-oświatowych,

patriotycznych i sportowo-rekreacyjnych;

3) Podsekretarza Stanu do spraw Polityki Obronnej,

na przedsięwzięcia wynikające z planu udziału

resortu obrony narodowej w realizacji

przedsięwzięć integracyjnych z NATO i UE,

współpracy zagranicznej oraz implementacji

międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych, z tym

że w zakresie implementacji porozumień

międzynarodowych wyłącznie w obszarze zakupów

sprzętu, wyposażenia, materiałów oraz usług

związanych z utrzymaniem obiektów;

4) Szefa Zarządu Wojskowej Służby Zdrowia, dotyczące:
a) zakupu leków, szczepionek, sprzętu i materiałów

medycznych, płynów infuzyjnych, zestawów

medycznych oraz indywidualnego wyposażenia

medycznego żołnierzy (IPR-2, IPP-95, opatrunek

osobisty, tabletki do dezynfekcji wody),

b) specjalizacji medycznych żołnierzy zawodowych-

lekarzy pełniących służbę w wojskowych

jednostkach budżetowych,

c) realizacji w zakresie określonym w lit. a i b

Celów Sił Zbrojnych NATO i Wymagań

Długoterminowych dla RP;

5) Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych

i Rekonwersji, dotyczące działalności

rekonwersyjnej;

6) Dyrektora Departamentu Kadr i Szkolnictwa

Wojskowego, dotyczące planu kształcenia

i doskonalenia zawodowego;

7) Dyrektora Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości

i Kodyfikacji, dotyczące planu prac

normalizacyjnych;

8) organy planujące, dotyczące ich utrzymania

i funkcjonowania oraz jednostek im podległych,

w tym limity zatrudnienia;

9) Dyrektora Zakładu Budżetowego "Zakład Inwestycji

Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego",

dotyczące wydatków okołopakietowych, o których

mowa w § 2 pkt 12a;

10) Szefa Generalnego Zarządu Rozpoznania Wojskowego -

P2, dotyczące:

a) opracowania wydawnictw topograficznych oraz

produktów numerycznego zobrazowania terenów,

b) zakupu materiałów i wyposażenia do produkcji

map,

c) wydatków wynikających z realizacji umów

międzynarodowych i bilateralnych w zakresie

produktów geograficznych oraz zaopatrzenia Sił

Zbrojnych RP w niezbędne wydawnictwa

geograficzne,

d) opłat za pozyskiwanie informacji

meteorologicznych dla potrzeb Sił Zbrojnych RP

w państwie i za granicą;

11) Szefa Generalnego Zarządu Logistyki - P4,

dotyczące zadań logistycznych określonych w Celach

Sił Zbrojnych NATO i Wymaganiach Długoterminowych

dla RP, koordynowanych przez ten zarząd;

12) właściwe Generalne Zarządy Sztabu Generalnego WP,

dotyczące Zobowiązań w sprawie Zdolności

Obronnych.

Otrzymane środki od dysponenta części 29 budżetu państwa,

na zaplanowane wydatki oraz wydatki zaplanowane przez

innych dowódców (szefów, dyrektorów, komendantów)

wyszczególnionych w niniejszym załączniku:

1) jako dysponent drugiego stopnia, przekazuje

dysponentom trzeciego stopnia, dla których dochody

i wydatki zostały określone w planie finansowym tego

dysponenta;

2) jako dysponent drugiego stopnia, może wykorzystywać

(wydatkować) na pokrycie określonych wydatków

dotyczących wszystkich lub części jednostek podległych

Dowództwu Garnizonu Warszawa;

3) jako dysponent drugiego stopnia, może wykorzystywać

(wydatkować) na pokrycie wydatków dotyczących wsparcia

wojsk obcych (HNS), a następnie je rozlicza o ile

odrębne przepisy nie stanowią inaczej;

4) jako dysponent drugiego stopnia, przekazuje wydatki

na modernizację techniczną i zakupy środków

materiałowych w części dotyczącej realizacji

centralnej.

5.Dyrektor Departamentu Administracyjnego1. Opracowuje projekt budżetu uwzględniający dochody

i wydatki, objęte klasyfikacją dochodów i wydatków

w rozdziale "Urzędy naczelnych i centralnych organów

administracji rządowej", dotyczące komórek

organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej.

2. Planuje wydatki w rozdziale "Centralne Wsparcie",

w oparciu o propozycje przedstawione przez:

1) Szefów Generalnych Zarządów: Rozpoznania Wojskowego

- P2 - wydatki dotyczące prac studyjnych w zakresie

oceny wpływu środowiska geograficznego na

prowadzenie działań operacyjnych, oraz Operacyjnego

- P3 - wydatki dotyczące pozostałej działalności

studyjnej prowadzonej w Siłach Zbrojnych RP;

2) Szefa Generalnego Zarządu Dowodzenia i Łączności -

P6, dotyczące projektów wynalazczych przyjętych do

zastosowania w Siłach Zbrojnych RP na podstawie

postanowień Szefa Sztabu Generalnego WP;

3) Szefa Generalnego Zarządu Logistyki - P4, dotyczące

zadań logistycznych określonych w Celach Sił

Zbrojnych NATO i Wymaganiach Długoterminowych dla

RP, koordynowanych przez ten zarząd oraz

realizowanych w obszarze obowiązków państwa-

gospodarza, z wyjątkiem planowanych przez dowódców

rodzajów Sił Zbrojnych oraz Dowódcę Garnizonu

Warszawa.

3. Planuje ponadto wydatki w rozdziale "Pozostałe

Jednostki", w oparciu o propozycje przedstawione przez:

1) Dyrektora Departamentu Polityki Obronnej - wydatki

dotyczące:

a) ćwiczeń wojskowych organizowanych przy udziale

wojewodów i innych przedstawicieli władz

cywilnych,

b) szkolenia kadr kierowniczych administracji

rządowej spoza resortu oraz zakup literatury

fachowej w związku z tym szkoleniem,

c) upowszechniania problemów zewnętrznego

bezpieczeństwa państwa i polskiej polityki

obronnej;

2) Dyrektora Biura Prasy i Informacji - wydatki

dotyczące działalności promocyjno-informacyjnej

i wydawniczej komórek organizacyjnych Ministerstwa

Obrony Narodowej;

3) Dyrektora Departamentu Kadr i Szkolnictwa

Wojskowego - wydatki dotyczące:

a) odbywania studiów (szkoleń) przez żołnierzy

i pracowników poza granicami kraju,

b) zakupu medali, legitymacji służbowych itp.,
c) funkcjonowania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

Języków Obcych Ministerstwa Obrony Narodowej,

d) obsługi sekretariatu Rady Wyższego Szkolnictwa

Wojskowego i Nauki,

e) organizacji sympozjów, seminariów oraz kursów

instruktorsko-metodycznych w zakresie

problematyki naukowej i edukacyjnej,

f) prenumeraty aktów prawnych i wydawnictw

Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakresie

problematyki szkolnictwa,

g) intensyfikacji szkolenia językowego w kraju

żołnierzy zawodowych z jednostek organizacyjnych

podporządkowanych lub nadzorowanych przez

Ministra Obrony Narodowej będących wojskowymi

jednostkami budżetowymi, w zakresie nieujętym

w budżetach innych dysponentów;

4) kierowników (dyrektorów, szefów) pozostałych

komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony

Narodowej, dotyczące działalności naukowo-badawczej

- uprzednio zaopiniowane przez właściwe

merytorycznie instytucje;

5) Dyrektora Departamentu Infrastruktury - wydatki

dotyczące:

a) prowadzenia prac studialnych i typizacyjnych

w zakresie infrastruktury,

b) organizacji zamierzeń centralnych w zakresie

problematyki ochrony środowiska i wojskowych

nieruchomości zabytkowych;

6) Dyrektora Departamentu Wychowania i Promocji

Obronności - wydatki dotyczące:

a) zakupu dla bibliotek oświatowych wojska

literatury kwalifikowanej przez Centralną

Komisję do spraw Zakupu Materiałów

Bibliotecznych,

b) zakupu filmów i licencji filmowych,
c) zakupu dla wojsk dzieł sztuki i wydawnictw

z zakresu problematyki społeczno-wychowawczej,

d) wyróżnień przyznawanych na podstawie

rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia

20 września 2002 r. w sprawie wyróżniania

pododdziałów i oddziałów wojskowych (Dz. U. Nr

162, poz. 1340) i rozporządzenia Ministra Obrony

Narodowej z dnia 23 września 2002 r. w sprawie

wyróżniania żołnierzy (Dz. U. Nr 162, poz.

1341).

Zaplanowane wydatki realizuje jako dysponent trzeciego

stopnia, z wyjątkiem wydatków, o których mowa w pkt 1,

przekazanych w podziale układu wykonawczego właściwym

dysponentom w terminie, o którym mowa w § 12 ust. 3,

z uwzględnieniem wydatków na modernizację techniczną

realizowaną centralnie.

6.Dowódca Jednostki Wojskowej 2305Opracowuje projekt budżetu uwzględniający dochody

i wydatki objęte klasyfikacją dochodów i wydatków,

dotyczące Jednostki Wojskowej 2305, w tym również

dotyczące wydatków ujętych w planach, o których mowa

w § 3 ust. 15, oraz w oparciu o propozycje

przedstawione przez właściwe Generalne Zarządy Sztabu

Generalnego WP, dotyczące Zobowiązań w sprawie

Zdolności Obronnych.

Otrzymane środki od dysponenta części 29 budżetu państwa,

wykorzystuje (wydatkuje) na zaplanowane wydatki oraz

przekazuje wydatki w podziale układu wykonawczego

właściwym dysponentom w terminie, o którym mowa w § 12

ust. 3, z uwzględnieniem wydatków na modernizację

techniczną realizowaną centralnie. Jako dysponent

drugiego stopnia przekazuje wydatki na modernizację

techniczną i zakupy środków materiałowych w części

dotyczącej realizacji centralnej.

7.Szef Wojskowych Służb Informacyjnych1. Opracowuje projekt budżetu uwzględniający dochody

i wydatki objęte klasyfikacją dochodów i wydatków,

dotyczące:

1) funduszu operacyjnego;
2) podległych jednostek Wojskowych Służb

Informacyjnych;

3) uczestnictwa w strukturach organizacji i agencji

międzynarodowych, w tym opłacenia składek z tytułu

uczestnictwa w tych strukturach;

4) udziału WSI w realizacji Celów Sił Zbrojnych NATO

i Wymagań Długoterminowych dla RP;

5) wydatków, o których mowa w § 30 ust. 6 pkt 1-3 i 5.
2. Ponadto planuje wydatki, w oparciu o propozycje lub

wytyczne przedstawione przez:

1) Dyrektora Departamentu Wychowania i Promocji

Obronności, dotyczące organizacji centralnych

przedsięwzięć kulturalno-oświatowych,

patriotycznych i sportowo-rekreacyjnych;

2) Podsekretarza Stanu do spraw Polityki Obronnej, na

przedsięwzięcia wynikające z planu udziału resortu

obrony narodowej w realizacji przedsięwzięć

integracyjnych z NATO i UE, współpracy zagranicznej

oraz implementacji międzynarodowych porozumień

rozbrojeniowych, Dyrektora Departamentu Kadr

i Szkolnictwa Wojskowego, dotyczące planu

kształcenia i doskonalenia zawodowego;

3) właściwe Generalne Zarządy Sztabu Generalnego WP,

dotyczące Zobowiązań w sprawie Zdolności Obronnych.

Otrzymane środki od dysponenta części 29 budżetu państwa,

na zaplanowane wydatki oraz wydatki zaplanowane przez

innych dowódców (szefów, dyrektorów, komendantów)

wyszczególnionych w niniejszym załączniku:

1) jako dysponent drugiego stopnia, przekazuje

dysponentom trzeciego stopnia, dla których dochody

i wydatki zostały określone w planie finansowym tego

dysponenta;

2) jako dysponent drugiego stopnia, może wykorzystywać

(wydatkować) na pokrycie określonych wydatków

dotyczących wszystkich lub części jednostek podległych

Wojskowym Służbom Informacyjnym;

3) jako dysponent drugiego stopnia, może wykorzystywać

(wydatkować) na pokrycie wydatków dotyczących wsparcia

wojsk obcych (HNS), a następnie je rozlicza o ile

odrębne przepisy nie stanowią inaczej;

4) jako dysponent drugiego stopnia, przekazuje wydatki na

modernizację techniczną i zakupy środków materiałowych

w części dotyczącej realizacji centralnej.

8.Dyrektorzy Wojskowych Biur EmerytalnychOtrzymane środki od dysponenta części 29 budżetu państwa,

wykorzystują (wydatkują) na wydatki zaplanowane przez

Dyrektora Departamentu Budżetowego w części dotyczącej

Wojskowych Biur Emerytalnych.

9.Dyrektor Departamentu Budżetowego1. Opracowuje projekt budżetu uwzględniający dochody

i wydatki objęte klasyfikacją dochodów i wydatków,

dotyczące udziału resortu w strukturach organizacji

i agencji międzynarodowych w zakresie określonym

w odrębnych decyzjach Ministra Obrony Narodowej,

oraz opłacenia składek z tytułu ubezpieczeń

obserwatorów.

2. Planuje dochody i wydatki, w oparciu o propozycje lub

wytyczne przedstawione przez:

1) Szefa Generalnego Zarządu Rozpoznania Wojskowego -

P2, dotyczące:

a) zakupu uzbrojenia i sprzętu specjalistycznego

WRE,

b) prac B+R+W dla systemu WRE i zabezpieczenia

topograficznego,

c) wydatków w zakresie zakupu sprzętu trwałego,

remontów i części zamiennych służby

topograficznej;

2) Szefa Generalnego Zarządu Operacyjnego - P3,

dotyczące treningów i ćwiczeń, gier wojennych

organizowanych przez Szefa Sztabu Generalnego WP;

3) Szefa Generalnego Zarządu Dowodzenia i Łączności -

P6, dotyczące:

a) zakupów sprzętu dowodzenia, łączności,

informatyki i oprogramowania,

b) prac B+R+W dla systemów dowodzenia, łączności

i informatyki

- z tym, że w obszarze zadań dotyczących

modernizacji technicznej oraz Celów Sił Zbrojnych

NATO i Wymagań Długoterminowych dla RP zbiorczo za

wyżej wymienione instytucje Sztabu Generalnego WP,

przedstawia Szef Generalnego Zarządu Planowania

Strategicznego - P5;

4) Dyrektora Departamentu Infrastruktury, w zakresie

dotacji dla Wojskowej Agencji Mieszkaniowej;

5) Dyrektora Departamentu Wychowania i Promocji

Obronności, w zakresie zadań zlecanych jednostkom

niezaliczonym do sektora finansów publicznych,

w tym fundacjom i stowarzyszeniom, oraz zakupu

prasy według norm należności i produkcji

formularzy wojskowych;

6) Szefa Zarządu Wojskowej Służby Zdrowia - wydatki

dotyczące:

a) staży podyplomowych lekarzy i lekarzy-

stomatologów, powołanych do pełnienia zawodowej

służby wojskowej, odbywanych w SP ZOZ, których

organem założycielskim jest Minister Obrony

Narodowej na podstawie stosownych umów

zawartych przez Szefa Zarządu,

b) dotacji dla Wojskowej Izby Lekarskiej - na

podstawie stosownych umów zawartych przez Szefa

Zarządu,

c) dotacji, o której mowa w art. 55 ust. 1 ustawy

z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki

zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 48 z poźń. zm.),

dla SP ZOZ, których organem założycielskim jest

Minister Obrony Narodowej,

d) składki do Międzynarodowego Komitetu Medycyny

Wojskowej - na podstawie stosownej umowy

zawartej przez Szefa Zarządu,

e) bezspornych zobowiązań Skarbu Państwa

wynikających z likwidacji SP ZOZ, których

organem założycielskim jest Minister Obrony

Narodowej - na podstawie prowadzonych w trybie

ciągłym przez Szefa Zarządu: monitoringu

kondycji finansowej SP ZOZ oraz oceny ich

przydatności dla potrzeb Sił Zbrojnych RP,

f) opłat dla SP ZOZ z tytułu realizowanych przez

nie zadań mobilizacyjnych oraz utylizacji

trucizn medycznych pochodzących z rotacji

środków materiałowych zapasu wojennego;

7) Dyrektora Departamentu Kadr i Szkolnictwa

Wojskowego, w zakresie dotacji dla Akademii Obrony

Narodowej, Wojskowej Akademii Technicznej

i Uniwersytetu Medycznego w Łodzi;

8) Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych

i Rekonwersji, w zakresie dochodów i wydatków WBE

(z wyjątkiem wydatków związanych z indywidualnymi

należnościami rzeczowymi żołnierzy

i równoważnikami w zamian tych należności), w tym

w zakresie:

a) utrzymania Wojskowych Biur Emerytalnych wraz

z wydatkami związanymi z utrzymaniem

i eksploatacją zajmowanych nieruchomości,

b) 12-miesięcznego uposażenia przysługującego

żołnierzom zwalnianym z zawodowej służby

wojskowej oraz wydatków na świadczenia

społeczne,

c) usług zlecanych SP ZOZ przez wojskowe komisje

lekarskie w zakresie orzekania o:

- inwalidztwie emerytów i rencistów wojskowych,
- uprawnieniach członków rodzin emerytów

i rencistów wojskowych do korzystania

z dodatkowej powierzchni mieszkalnej

ze względu na stan zdrowia,

d) dotacji celowej na finansowanie lub

dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji

przez Wojskowe Zespoły (Domy) Wypoczynkowe

funkcjonujące jako zakłady budżetowe;

9) Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej,

w zakresie dochodów i wydatków na utrzymywanie

w przedsiębiorstwach, dla których organem

założycielskim jest Minister Obrony Narodowej,

mocy produkcyjnych i remontowych niezbędnych do

wytwarzania rzeczy ruchomych na okres zagrożenia

wojennego oraz na potrzeby obrony państwa - w

podziale na poszczególne przedsiębiorstwa;

10) Szefa Generalnego Zarządu Zasobów Osobowych - P1,

w zakresie stanów średniorocznych i wydatków na

ćwiczenia wojskowe żołnierzy rezerwy oraz

świadczenia osobiste i rzeczowe planowane do

przeprowadzenia w ramach sprawdzenia gotowości

mobilizacyjnej i bojowej potrzeb Sił Zbrojnych RP,

wykorzystywanych głównie w zwalczaniu klęsk

żywiołowych i nadzwyczajnych zagrożeń środowiska

oraz likwidacji ich skutków.

Określone przez dysponenta części 29 budżetu państwa

środki, wykorzystuje (wydatkuje) na zaplanowane

wydatki oraz wydatki planowane przez innych dowódców

(szefów, dyrektorów, komendantów) wyszczególnionych

w niniejszym załączniku, w tym również w obszarze

zadań ujętych w planie rzeczowym, o którym mowa w § 11

ust. 4 pkt 2 i 3. Ponadto realizuje centralnie

wydatki: na zakup prasy według norm należności oraz

produkcję formularzy wojskowych dla komórek

organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej,

dowództw rodzajów Sił Zbrojnych i Dowództwa Garnizonu

Warszawa oraz Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej,

a także podległych im jednostek organizacyjnych,

Jednostki Wojskowej 2305, Zakładu Budżetowego

"Centrala Wojskowe Misje Pokojowe", jak również innych

jednostek organizacyjnych resortu będących jednostkami

budżetowymi.

10.KomendantPlanuje w oparciu o propozycje zgłoszone przez:
Zakładu Budżetowego "Centrala Wojskowe Misje1) przedstawicielstwa i zespoły łącznikowe oraz jednostki

organizacyjne funkcjonujące przy strukturach

dowodzenia NATO, zweryfikowane stosownie do

kompetencji i możliwości budżetowych przez:

Pokojowe" a) Szefa Generalnego Zarządu Zasobów Osobowych - P1,

wydatki dotyczące finansowania żołnierzy pełniących

służbę w tych przedstawicielstwach i zespołach,

b) Sekretarza Stanu - I Zastępcę Ministra Obrony

Narodowej, wydatki dotyczące żołnierzy pełniących

służbę w jednostkach organizacyjnych przy

strukturach dowodzenia NATO;

2) właściwe Generalne Zarządy Sztabu Generalnego WP,

wydatki dotyczące Zobowiązań w sprawie Zdolności

Obronnych.

Otrzymane środki od dysponenta części 29 budżetu państwa

wykorzystuje (wydatkuje) na zaplanowane wydatki.

Jako dysponent drugiego stopnia przekazuje wydatki na

modernizację techniczną i zakupy środków materiałowych

w części dotyczącej realizacji centralnej.

11.Dyrektor Zakładu Budżetowego "Zakład Opracowuje projekt budżetu uwzględniający dochody i wydatki objęte klasyfikacją dochodów i wydatków, dotyczące:
Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego"1) udziału resortu w inwestycyjnym programie NATO

w dziedzinie bezpieczeństwa (transfery zagraniczne -

między innymi wydatki administracyjne NAE, wydatki

narodowe, prefinansowanie zdań inwestycyjnych);

2) utrzymania i obsługi obiektów i urządzeń powstałych

w wyniku zakończenia inwestycji zrealizowanych ze

środków NSIP nieprzekazanych do dyspozycji dowódców

rodzajów Sił Zbrojnych i Dowódcy Garnizonu Warszawa.

Otrzymane środki od dysponenta części 29 budżetu państwa

wykorzystuje (wydatkuje) na zaplanowane wydatki.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

Załącznik Nr 3

Ramowy podział zadań ujętych w planach rzeczowych na centralne i decentralne

I.

Zadania realizowane w sposób centralny:

1.
Zamówienia wynikające z programów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, ujęte w przyjętych planach 6-letnich, na które można zawierać umowy wieloletnie w myśl art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2001-2006, jak również na zadania wynikające z innych wieloletnich programów rządowych, w tym programu wyposażenia Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe.
2.
Zamówienia wynikające z rocznych planów dostaw i usług dla Sił Zbrojnych RP:
1)
realizowane w całości bez względu na wartość pozycji ujętej w planie poszczególnego dysponenta, w zakresie:
a)
prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych,
b)
importu uzbrojenia i sprzętu wojskowego (UiSW), części zamiennych oraz remontów UiSW,
c)
uzbrojenia, rakiet i amunicji wszystkich rodzajów, w tym ćwiczebnej, oraz środków bojowych minersko-saperskich i środków opchem,
d)
przedmiotów zaopatrzenia mundurowego (w przypadku zakupu asortymentu o wartości, w skali Sił Zbrojnych RP, do 30 tys. EUR, decyzję o zakupie decentralnym - na wniosek dysponenta środków budżetowych - podejmuje Szef Generalnego Zarządu Logistyki - P4),
e)
żywności na zapasy wojenne, w tym produktów, które są kupowane jednocześnie na zapasy wojenne i bieżące żywienie wojsk;
2)
realizowane w ramach pozycji ujętej w planie poszczególnego dysponenta o wartości przekraczającej 30 tys. EUR netto lub, gdy dotyczy to zakupów na rzecz więcej niż jednego dysponenta, w zakresie:
a)
sprzętu wojskowego, w tym trenażerów oraz sprzętu powszechnego użytku, w tym informatycznego i oprogramowania,
b)
zespołów, podzespołów, w tym agregatów lotniczych,
c)
części zamiennych (bez normaliów i akcesoriów) do UiSW posiadającego zatwierdzoną dokumentację do produkcji seryjnej,
d)
ogumienia i akumulatorów,
e)
remontów UiSW,
f)
materiałów pędnych i smarów, z wyjątkiem zakupów za granicą (tankowanie), obsług serwisowych i gwarancyjnych, tankowania w drodze (asortyment produktów o łącznej wartości do 30 tys. EUR może być kupowany w sposób centralny lub decentralny, stosownie do decyzji Szefa Generalnego Zarządu Logistyki - P4, na wniosek dysponenta środków budżetowych),
g)
etatowego sprzętu technicznego infrastruktury i jego remontu,
h)
urządzeń technicznego wyposażenia obiektów (lotnisk, strzelnic, składów itp.),
i)
sprzętu pożarniczego i środków gaśniczych,
j)
środków medycznych na zapasy.

II.

Zadania realizowane w sposób decentralny:

1.
Zamówienia wynikające z rocznych planów dostaw i usług w całości bez względu na wartość, w zakresie:
1)
materiałów eksploatacyjnych i części zamiennych do sprzętu powszechnego użytku oraz UiSW, które nie są realizowane w sposób centralny;
2)
wyrobów jednorazowego użytku;
3)
amunicji treningowej i szkolnej, sprzętu szkolnego, w tym przekrojów;
4)
wszelkich usług, tj.: weryfikacji i badań stanu technicznego UiSW, serwisowania, obsługiwania remontów zespołów i podzespołów UiSW, biuletynów, przeglądów urządzeń treningowych i pomocy szkoleniowych oraz wyposażenia technicznego obiektów.
2.
Zamówienia do wartości 30 tys. EUR netto ujęte w planach poszczególnych dysponentów, wymienione w części I pkt 2 ppkt 2.