Zlecenie Ośrodkowi Rozwojowo-Wdrożeniowemu Lasów Państwowych w Bedoniu (dalej ORWLP) doprowadzenia do upowszechnienia w LP na terenach poklęskowych systemów pomiaru drewna na podstawie analizy obrazu.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2017.10.145

Akt utracił moc
Wersja od: 28 sierpnia 2017 r.

DECYZJA Nr 220
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 28 sierpnia 2017 r.
w sprawie zlecenia Ośrodkowi Rozwojowo-Wdrożeniowemu Lasów Państwowych w Bedoniu (dalej ORWLP) doprowadzenia do upowszechnienia w LP na terenach poklęskowych systemów pomiaru drewna na podstawie analizy obrazu

OR.0302.8.2017

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 1 , zwanej dalej ustawą, w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 2 , zwanego dalej Statutem - w wykonaniu zadania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, wynikającego z obowiązku określonego w § 135 ust. 1 pkt 3 w związku z § 133 ust. 1 pkt 2 Zarządzenia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych nr 46 z dnia 24 października 2016 r. w sprawie sprzedaży drewna prowadzonej przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe 3 , zwanego dalej także zarządzeniem - mając na względzie:

1) obowiązek ustawowy Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych ustalania systemu informacyjnego Lasów Państwowych (zob. § 8 ust. 1 pkt 6 Statutu);

2) okoliczność, iż przed laty ORWLP wykonał prace rozwojowe zwieńczone oceną dokładności i przydatności różnych systemów odbiórki surowca drzewnego metodą analizy obrazu;

3) na terenie klęskowiska, będącego przedmiotem decyzji 211/2017 4 , dochodzić będzie do kumulowania się niespotykanie dotąd dużych ilości drewna kłodowanego i średniowymiarowego odbieranego w stosach;

4) postanowienie art. 56 ust. 2 5  ustawy -

- postanawia się, co następuje:

§  1. 
1. 
Na Dyrektora ORWLP nakłada się obowiązek doprowadzenia w terminie nieprzekraczającym daty 1 października 2017 r. do upowszechnienia w nadleśnictwach, objętych stanem siły wyższej, o którym mowa w decyzji 211/2017 (nadleśnictwa klęskowe), systemu odbiórki drewna stosowego (kłody oraz stosy drewna średniowymiarowego) z zastosowaniem techniki analizy obrazu.
2. 
Wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 1, powinno następować z uwzględnieniem następujących założeń:
1)
mając na względzie, że Lasy Państwowe zleciły Uniwersytetowi Przyrodniczemu w Poznaniu prace badawcze, które powinny zakończyć się wprowadzeniem do praktyki gospodarczej w LP oryginalnie polskiej metody zdalnej odbiórki drewna stosowego - system, o którym mowa w ust. 1, ma funkcjonować w nadleśnictwach klęskowych co najwyżej do końca września 2018 r. (po czym powinien zostać zastąpiony ww. metodą opracowywaną aktualnie przez Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu);
2)
odbiórka drewna stosowego na terenie klęskowiska powinna być adresowana do oddziału leśnego (oddział leśny jako jedno wydzielenie leśne), a także powinna obejmować świadczenie usług przez specjalistyczny podmiot, który utworzy szereg własnych zespołów wykonawczych, przemieszczających się rotacyjnie z nadleśnictwa do nadleśnictwa klęskowego, a w ramach danego nadleśnictwa z oddziału leśnego na oddział leśny;
3)
dopuszcza się, że wyniki zdalnej odbiórki poszczególnych stosów drewna będą najpierw ewidencjonowane na serwerach ww. podmiotu usługodawczego, z których będą transmitowane do rejestratorów leśniczych (choć zdecydowanie bardziej racjonalnym rozwiązaniem byłoby zapewnienie "odkładania" się tych wyników na serwerach stanowiących część składową Systemu Informatycznego Lasów Państwowych /SILP/);
4)
zapis na rejestratorze leśniczego ma odpowiadać powstaniu tzw. rejestru odebranego drewna.
§  2. 
Wypełnienie obowiązku, o którym mowa w § 1, powinno nastąpić w wykonaniu przez ORWLP następujących zadań:
1)
przeprowadzenie z uwzględnieniem przepisów dotyczących procedury zamówień z wolnej ręki (lub innej podobnej procedury określonej w Prawie zamówień publicznych) wyboru podmiotu (podmiotów) do świadczenia wyżej wymienionej usługi;
2)
doprowadzenie poprzez zamówienie usługi wewnątrzinstytucjonalnej Zakładu Informatyki Lasów Państwowych (ZILP) do stworzenia możliwości transmisji wyników odbiórki drewna z serwera (serwerów) usługodawcy (usługodawców) lub z serwera stanowiącego część składową SILP do rejestratorów leśniczego;
3)
przeprowadzenie wraz z ww. podmiotem (podmiotami) oraz Zakładem Informatyki Lasów Państwowych testów na ostateczne potwierdzenie funkcjonalności, w tym bezpieczeństwa i niezawodności, ww. systemu (systemów) - przede wszystkim w zakresie transmisji danych do rejestratorów leśniczego;
4)
doprowadzenie we współpracy z ww. podmiotem (podmiotami), Zakładem Informatyki Lasów Państwowych, właściwymi regionalnymi dyrekcjami Lasów Państwowych oraz nadleśnictwami klęskowymi do zapewnienia transmisji wyników zdalnej odbiórki drewna stosowego do rejestratorów leśniczego;
5)
opracowanie szczegółowej instrukcji technologicznej odbiórki drewna metodą analizy obrazu;
6)
opracowanie programu i przeprowadzenie scentralizowanego szkolenia nadleśniczych, leśniczych i podleśniczych, będących pracownikami nadleśnictw klęskowych, na okoliczność praktycznej strony zdalnej odbiórki drewna w tych nadleśnictwach;
7)
opracowanie wzoru umowy między nadleśnictwem klęskowym a podmiotem (podmiotami), o którym (o których) mowa w pkt 1;
8)
doprowadzenie do wykreowania w ramach ZILP i zapewnienie sprawnego działania grupy szybkiego reagowania na wypadek awarii i innych zakłóceń systemu, nie wymagających angażowania podmiotu, o którym mowa w pkt 1.
§  3. 
1. 
Zadania, o których mowa w § 2, należy traktować jako części składowe wchodzące w skład wspólnego przedsięwzięcia następujących jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych poza gospodarką leśną (doskonalenie funkcjonalne Lasów Państwowych):
1)
Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych;
2)
ORWLP;
3)
ZILP;
4)
regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu, Toruniu, Gdańsku i Szczecinku;
5)
Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Pile (stanowiska pracy biorące udział w minionych latach w pracach rozwojowych zwieńczonych oceną dokładności i przydatności różnych systemów odbiórki surowca drzewnego metodą analizy obrazu);
6)
nadleśnictw, ujętych w decyzji 211/2017.
2. 
Ustala się, że:
1)
funkcjonowanie ORWLP oraz ZILP w realizacji przedsięwzięcia będzie następować w ciężar funduszu leśnego;
2)
działania ww. regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych będą finansowane z wpłat, o których mowa w art. 53 ust. 1 ustawy o lasach;
3)
działania nadleśnictw klęskowych w ramach pomocy dla ORWLP i ZILP będą prowadzone w ramach kosztów własnych (koszty miękkiej działalności rozwojowej).
§  4. 
1. 
Podstawą funkcjonowania ORWLP powinna być umowa pomiędzy tym zakładem a Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych.
2. 
Komórkę organizacyjną Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwą ds. użytkowania lasu zobowiązuje się do zaprojektowania we współpracy z komórkami organizacyjnymi Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwymi ds. marketingu, informatyki oraz zamówień publicznych projektu umowy, o której mowa w ust. 1.
3. 
Pomoc dla ORWLP i ZILP ze strony wyżej wymienionych regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz wyżej wymienionych nadleśnictw powinna wynikać z ustaleń operacyjnych, dokonywanych przez te zakłady z tymi dyrekcjami oraz nadleśnictwami.
§  5. 
Komórkę organizacyjną Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwą ds. zamówień publicznych zobowiązuje się do konsultacji (doradztwa) oraz szczególnie wnikliwego kontrolingu procesu zamówieniowego, związanego z wykonywaniem postanowień niniejszej decyzji.
§  6. 
Postęp prac składających się na realizację postanowień niniejszej decyzji, a także jej konkretyzacje, aktualizacje oraz ewentualne modyfikacje powinny być przedmiotem cotygodniowych wideokonferencji, o których mowa w decyzji 211/2017.
§  7. 
Podstawą korzystania przez dane nadleśnictwo klęskowe z usługi odbiórki drewna na podstawie analizy obrazu powinna być umowa, o której mowa § 2 pkt 7.
§  8. 
Na poziomie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych za terminowe oraz skuteczne wprowadzenie do praktyki gospodarczej w ww. nadleśnictwach klęskowych systemu zdalnej odbiórki drewna na podstawie analizy obrazu czyni się bezpośrednio odpowiedzialnym naczelnika kierującego komórką organizacyjną DGLP właściwą ds. użytkowania lasu.
§  9. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
1 Art. 33. 1. ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz. U. 2017 poz. 788) stanowi, że "Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych".
2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r.; w § 6 Statut Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
3 Powołane zarządzenie zostało opublikowane w grudniu 2016 r. w wydaniu specjalnym Biuletynu Informacyjnego Lasów Państwowych. Paragraf 135 ust. 1 pkt 3 tego zarządzenia stanowi, że postępowanie nadzwyczajne w stanach siły wyższej wymaga podjęcia decyzji (...) przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, jeżeli stan siły wyższej ma charakter ponadlokalny, lecz zagospodarowanie drewna "klęskowego" dotyczy więcej niż jednej RDLP (stan siły wyższej o znaczeniu ponadregionalnym). Paragraf 133 ust. 1 pkt 2 cytowanego zarządzenia stanowi, iż mając na względzie, że planowane pozyskanie drewna może wymagać istotnej korekty w następstwie wystąpienia zdarzeń przyrodniczych (...) o niebagatelnym charakterze - (...) wprowadza się możliwość ustalania nadzwyczajnych postępowań mających na celu oznaczanie surowca pod względem przyszłych nabywców lub/oraz nadzwyczajnych zmian w zawartych umowach kupna-sprzedaży surowca drzewnego.
4 Chodzi o decyzję Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 16 sierpnia 2017 r. w sprawie konkretyzacji i uszczegółowienia postępowania nadzwyczajnego w związku z wystąpieniem w dniu 11 i 12 sierpnia 2017 r. w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (dalej Lasy Państwowe lub LP) stanu siły wyższej o zasięgu ponadlokalnym (znak: ZM.800.19.2017).
5 Przepis art. 56 ust. 2 ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych dysponuje środkami funduszu leśnego.