Zestaw dopuszczonych do użytku szkolnego podręczników oraz zalecanych środków dydaktycznych w publicznych szkołach medycznych.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MZiOS.1993.11.30
Akt utracił moc Wersja od: 10 listopada 1993 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 9 października 1993 r.
w sprawie zestawu dopuszczonych do użytku szkolnego podręczników oraz zalecanych środków dydaktycznych w publicznych szkołach medycznych
Na podstawie art. 26 ust. 2 w związku z art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113 oraz Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1.
Przez podręcznik szkolny należy rozumieć książkę dla ucznia wraz z materiałami towarzyszącymi (np. kasetą) zawierającą treści kształcenia dostosowane do nauki określonego przedmiotu zawodowego (przedmiotów) w szkołach medycznych. 2.
Przez środek dydaktyczny należy rozumieć: 1)
książkę pomocniczą, wspomagającą nauczanie, przydatną do ćwiczenia określonych umiejętności albo poszerzającą wiedzę z wybranego działu programu, 2)
inne przedmioty, aparaty i urządzenia przydatne nauczycielowi lub uczniowi w procesie dydaktycznym: tablice demonstracyjne, portrety, teki tematyczne, przezrocza, foliogramy i fazogramy, fotogramy, programy komputerowe, modele, mapy, płyty gramofonowe, nagrania magnetofonowe, filmy i nagrania video, środki manipulacyjne, przyrządy pomiarowe, okazy, gry dydaktyczne. 3.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o książce bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć podręcznik szkolny lub książkę pomocniczą. § 2.
Tworzy się: 1)
zestaw dopuszczonych do użytku szkolnego podręczników szkolnych w publicznych szkołach medycznych, 2)
zestaw zalecanych książek pomocniczych w publicznych szkołach medycznych, 3)
zestaw innych zalecanych środków dydaktycznych w publicznych szkołach medycznych. § 3.
Zestawy, o których mowa w § 2, lub wyodrębnione ich części, są ogłaszane odrębnie. § 4.
1.
Nauczyciel wskazuje uczniom obowiązujący ich podręcznik szkolny spośród podręczników zamieszczonych w zestawie, o którym mowa w § 2 pkt 1. 2.
W procesie dydaktycznym mogą być wykorzystywane środki dydaktyczne, umieszczone w zestawach, o których mowa w § 2 pkt 2 i 3 lub nie umieszczone w tych zestawach. Środki dydaktyczne nie umieszczone w tych zestawach mogą być wykorzystywane, jeśli treści w nich zawarte nie są sprzeczne z wartościami i zasadami przyjętymi za podstawę kształcenia i wychowania, a stosowanie tych środków dydaktycznych nie zagraża bezpieczeństwu uczniów. § 5.
1.
Warunkiem wpisania książki lub innego środka dydaktycznego do odpowiedniego zestawu jest uzyskanie pozytywnych opinii - recenzji kwalifikacyjnych rzeczoznawców. 2.
Listę rzeczoznawców, o których mowa w ust. 1, ustala Minister Zdrowia i Opieki Społecznej. 3.
Wyboru rzeczoznawców z listy, o której mowa w ust. 2, dokonuje autor, wydawca lub inna osoba ubiegająca się o wpisanie książki lub innego środka dydaktycznego do odpowiedniego zestawu. Osoba ta ponosi koszty recenzji kwalifikacyjnych. § 6.
1.
Książkę lub inny środek dydaktyczny wpisuje się do odpowiedniego zestawu na wniosek osoby zainteresowanej. Wniosek ten musi określać, dla jakiego przedmiotu nauczania i kierunku kształcenia przeznaczona jest książka lub inny środek dydaktyczny oraz rok wydania. 2.
Do wniosku załącza się opinie - recenzje kwalifikacyjne rzeczoznawców, o których mowa w § 5 ust. 1. 3.
W przypadku podręcznika wymagane są: - trzy recenzje zawierające ocenę merytorycznej zawartości książki, dwie z nich muszą także zawierać ocenę jej przydatności dydaktycznej dla danego kierunku kształcenia,
- recenzja zawierająca ocenę poprawności językowej książki.
4.
W przypadku książki pomocniczej wymagane są dwie recenzje merytoryczne wymienione w ust. 3 oraz recenzja językowa. 5.
W przypadku środka dydaktycznego nie będącego książką wymagane są dwie recenzje oceniające: - przydatność dydaktyczną dla wskazanego kierunku kształcenia,
- poprawność merytoryczną,
- stopień bezpieczeństwa, jakość techniczną oraz estetykę wykonania.
§ 7.
1.
Wpisanie książki do odpowiedniego zestawu może nastąpić przed ukończeniem cyklu wydawniczego, na etapie przygotowania redakcyjnego i dotyczy danego wydania oraz kolejnych nie zmienionych edycji. 2.
Wpisanie do zestawu środka dydaktycznego nie będącego książką pomocniczą, o którym mowa w § 2 pkt 3, może nastąpić po przedstawieniu gotowego wyrobu, który ma być zalecanym środkiem dydaktycznym. Wzorzec zalecanego środka dydaktycznego przechowuje producent. 3.
W wypadku wprowadzenia zmian do kolejnego wydania książki (kolejnej serii produkcyjnej środka dydaktycznego) wpisanie do odpowiedniego zestawu może nastąpić po spełnieniu wymagań określonych w § 5 i 6. Jeżeli zmiany są nieznaczne Minister Zdrowia i Opieki Społecznej może ograniczyć liczbę wymaganych opinii rzeczoznawców. § 8.
1.
Wydawca podręcznika wpisanego do zestawu, o którym mowa w § 2 pkt 1, zamieszcza w książce adnotację: "Książka dopuszczona do użytku szkolnego przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej i wpisana do zestawu podręczników do nauczania ................. kierunek kształcenia .................... numer w zestawie ...................". 2.
Wydawca książki pomocniczej wpisanej do zestawu, o którym mowa w § 2 pkt 2, zamieszcza w książce adnotację: "Książka zalecana przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej i wpisana do zestawu książek pomocniczych do nauki ....................... kierunek kształcenia .................... numer w zestawie ...........................". 3.
Producent innych środków dydaktycznych wpisanych do zestawu, o którym mowa w § 2 pkt 3, zamieszcza w sposób zwyczajowo przyjęty dla danej grupy wyrobów informację: "Środek dydaktyczny zalecany przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej do nauczania ...................... kierunek kształcenia ........................ numer w zestawie ....................". § 9.
W publicznej szkole medycznej mogą być stosowane eksperymentalnie podręczniki nie zamieszczone w zestawie podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, jeżeli ich wprowadzenie odbywa się zgodnie z przepisami określającymi zasady i warunki prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej. § 10.
Książki i inne środki dydaktyczne dopuszczone do użytku szkolnego przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia mogą być umieszczone w zestawach, o których mowa w § 2, z pominięciem trybu postępowania określonego w § 5 i 6. § 11.
1.
Książka lub inny środek dydaktyczny, który utraci aktualność lub przydatność dydaktyczną, podlega skreśleniu z odpowiedniego zestawu. 2.
Skreślenia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się na podstawie dwóch opinii rzeczoznawców (recenzji dyskwalifikujących). Wyboru rzeczoznawców z listy, o której mowa w § 5 ust. 2, dokonuje i koszty recenzji dyskwalifikujących ponosi Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej. 3.
Skreślenie podręcznika z zestawu, o którym mowa w § 2 pkt 1, oznacza wycofanie podręcznika z użytku szkolnego i utratę prawa zamieszczania adnotacji, o której mowa w § 8 ust. 1. 4.
Skreślenie środka dydaktycznego z zestawu, o którym mowa w § 2 pkt 2 i 3, oznacza utratę prawa zamieszczania adnotacji, o której mowa w § 8 ust. 2 i 3. § 12.
Na wniosek autora (właściciela praw autorskich) lub innej osoby, na której wniosek książka lub inny środek dydaktyczny został wpisany do odpowiedniego zestawu, Minister Zdrowia i Opieki Społecznej może skreślić z zestawu książkę lub inny środek dydaktyczny. W takim wypadku skreślenie może nastąpić z pominięciem procedury opisanej w § 11. § 13.
Zarządzenie nie dotyczy książek pomocniczych dla nauczycieli oraz czasopism. § 14.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.