Zespół Zarządzania Kryzysowego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEd.2024.22

Akt obowiązujący
Wersja od: 7 marca 2024 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI 1
z dnia 5 marca 2024 r.
w sprawie Zespołu Zarządzania Kryzysowego

Na podstawie art. 12 ust. 2b i 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W Ministerstwie Edukacji Narodowej, zwanym dalej "Ministerstwem", tworzy się Zespół Zarządzania Kryzysowego, zwany dalej "Zespołem".
§  2. 
1. 
Zespół realizuje zadania, o których mowa w art. 12 ust. 2c ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, zwanej dalej "ustawą".
2. 
W zakresie realizacji zadań Zespół współdziała z:
1)
Rządowym Zespołem Zarządzania Kryzysowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy;
2)
zespołami zarządzania kryzysowego utworzonymi przez innych ministrów i kierowników urzędów centralnych oraz ich rzecznikami prasowymi;
3)
innymi organami wymienionymi w ustawie.
§  3. 
1. 
W skład Zespołu wchodzą:
1)
przewodniczący - Minister Edukacji, zwany dalej "Ministrem";
2)
zastępcy przewodniczącego - sekretarze stanu w Ministerstwie;
3)
członkowie:
a)
podsekretarze stanu w Ministerstwie, rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji (Dz. U. poz. 2717).
b)
Dyrektor Generalny Ministerstwa,
c)
Szef Gabinetu Politycznego Ministra,
d)
Rzecznik Prasowy Ministra,
e)
dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa.
2. 
Funkcję sekretarza Zespołu pełni pracownik Ministerstwa kierujący pracami wydziału właściwego w sprawach obronnych i zarządzania kryzysowego.
§  4. 
1. 
Pracami Zespołu kieruje przewodniczący.
2. 
Przewodniczący może wyznaczyć do kierowania pracami Zespołu jednego z zastępców przewodniczącego.
3. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego albo zastępcy przewodniczącego, o którym mowa w ust. 2, pracami Zespołu kieruje zastępca przewodniczącego wskazany przez przewodniczącego albo zastępcę przewodniczącego, o którym mowa w ust. 2.
4. 
W posiedzeniach Zespołu mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, osoby zaproszone przez przewodniczącego, których kwalifikacje, wiedza lub doświadczenie mogą być przydatne w pracach Zespołu.
5. 
W pracach Zespołu związanych z przetwarzaniem informacji niejawnych mogą brać udział wyłącznie osoby posiadające odpowiedni dostęp do informacji niejawnych, ustalony na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych.
§  5. 
Miejscem pracy Zespołu jest siedziba Ministerstwa lub inne miejsce wyznaczone przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa w porozumieniu z przewodniczącym.
§  6. 
1. 
Zespół działa na posiedzeniach.
2. 
Posiedzenie Zespołu można zwołać w szczególności:
1)
w celu wykonania zadań Zespołu oraz zadań określonych w zatwierdzonych przez uprawnione organy dokumentach z zakresu zarządzania kryzysowego;
2)
w przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego wynikającego z wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy, wprowadzenia stanu nadzwyczajnego lub wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
3)
w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej w obszarze właściwości Ministra lub w obszarze, który przez powiązania finansowe, systemowe, informatyczne, organizacyjne lub inne może mieć wpływ na obszar właściwości Ministra;
4)
w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej w funkcjonowaniu Ministerstwa;
5)
w przypadku zorganizowania przez uprawniony organ ćwiczeń, treningów lub szkoleń z zakresu zarządzania kryzysowego.
§  7. 
1. 
Zespół podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uzgodnienia stanowisk.
2. 
W przypadku gdy uzgodnienie stanowiska nie jest możliwe przewodniczący albo prowadzący posiedzenie zastępca przewodniczącego może zarządzić głosowanie. Rozstrzygnięcie jest podejmowane zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego albo prowadzącego posiedzenie zastępcy przewodniczącego.
3. 
Członek Zespołu może zgłosić zdanie odrębne z uzasadnieniem.
§  8. 
1. 
Z posiedzenia Zespołu sporządza się protokół zawierający zestawienie rozstrzygnięć podjętych na posiedzeniu, z uwzględnieniem wyników głosowania i zgłoszonych zdań odrębnych oraz z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych. Protokół podpisuje przewodniczący albo prowadzący posiedzenie zastępca przewodniczącego.
2. 
Do protokołu dołącza się w szczególności listę uczestników posiedzenia.
3. 
Sekretarz Zespołu niezwłocznie doręcza protokół członkom Zespołu biorącym udział w posiedzeniu.
4. 
Członek Zespołu może zgłosić przewodniczącemu albo prowadzącemu posiedzenie zastępcy przewodniczącego, za pośrednictwem sekretarza Zespołu, zastrzeżenia do treści protokołu, w terminie 7 dni od dnia doręczenia protokołu.
5. 
Sprostowanie oczywistych omyłek pisarskich w protokole może nastąpić w każdym czasie.
§  9. 
1. 
Do zadań przewodniczącego należy:
1)
nadzór nad pracami Zespołu oraz reprezentowanie Zespołu na zewnątrz;
2)
zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Zespołu;
3)
wyznaczanie zadań członkom Zespołu i osobom zaproszonym na posiedzenie Zespołu oraz określanie trybu ich wykonywania;
4)
przedstawianie Ministrowi do akceptacji dokumentów opracowanych i uzgodnionych przez Zespół, w tym propozycji działań prowadzących do ograniczenia lub likwidacji skutków sytuacji kryzysowej;
5)
informowanie Ministra o aktualnej sytuacji kryzysowej.
2. 
Przewodniczący, w porozumieniu z Dyrektorem Generalnym Ministerstwa, może zarządzić wprowadzenie dyżurów całodobowych pełnionych przez poszczególnych członków Zespołu, w przypadku:
1)
zaistnienia sytuacji kryzysowej;
2)
wprowadzenia stopnia alarmowego wynikającego z wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy;
3)
wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa.
3. 
Przewodniczący może wezwać na posiedzenie Zespołu członka Zespołu niebiorącego udziału w posiedzeniu.
§  10. 
Do zadań członka Zespołu będącego Rzecznikiem Prasowym Ministra należy:
1)
wyjaśnianie działań i inicjatyw podejmowanych przez Ministra i Zespół w sprawach związanych z zarządzaniem kryzysowym, w szczególności wydawanie oświadczeń i publiczne prezentowanie działań Ministra oraz Zespołu;
2)
udzielanie odpowiedzi na publikacje prasowe oraz audycje radiowe i telewizyjne, a także materiały rozpowszechniane w innych środkach masowego przekazu, dotyczące działalności Ministra i Zespołu w sprawach związanych z zarządzaniem kryzysowym, w szczególności udzielanie odpowiedzi na krytykę i interwencję prasową;
3)
przekazywanie komunikatów dotyczących sytuacji kryzysowej do opublikowania w środkach masowego przekazu zgodnie z art. 34 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 1914);
4)
przygotowanie głównych założeń dotyczących komunikowania w sytuacji kryzysowej, w tym określenie głównych przekazów, ich częstotliwości, narzędzi i osób komunikujących;
5)
współpraca z Rzecznikiem Prasowym Rządu, Rzecznikiem Prasowym Rządowego Centrum Bezpieczeństwa oraz rzecznikami prasowymi innych jednostek zaangażowanych w rozwiązanie sytuacji kryzysowej.
§  11. 
Do zadań sekretarza Zespołu należy:
1)
prowadzenie i gromadzenie dokumentacji prac Zespołu;
2)
sporządzanie protokołów z posiedzeń Zespołu;
3)
wykonywanie innych zadań zleconych przez przewodniczącego.
§  12. 
W przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej Departament Komunikacji w Ministerstwie może realizować zadania z zakresu komunikacji społecznej, polegające na:
1)
prowadzeniu monitoringu mediów;
2)
opracowywaniu projektów komunikatów dotyczących sytuacji kryzysowej;
3)
publikowaniu w mediach zatwierdzonych przez Rzecznika Prasowego Ministra komunikatów dotyczących sytuacji kryzysowych zgodnych ze strategią działania przyjętą w tym zakresie przez Ministra lub Zespół.
§  13. 
1. 
Przewodniczący, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, może zarządzić rozpatrzenie sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy).
2. 
W przypadku rozpatrywania sprawy w trybie obiegowym termin zgłaszania przez członków Zespołu uwag do dokumentów nie powinien być dłuższy niż 5 dni, a termin akceptacji dokumentów uwzględniających zgłoszone uwagi nie powinien być dłuższy niż 3 dni.
3. 
W sytuacji kryzysowej lub w innych uzasadnionych przypadkach przewodniczący może skrócić terminy, o których mowa w ust. 2.
4. 
Niezgłoszenie przez członka Zespołu uwag do dokumentu w wyznaczonym terminie traktuje się jako akceptację tego dokumentu.
5. 
W przypadku nieuzgodnienia dokumentu w trybie obiegowym, sprawa jest rozpatrywana na posiedzeniu Zespołu.
6. 
Sekretarz Zespołu na najbliższym posiedzeniu Zespołu przedstawia wykaz dokumentów uzgodnionych w trybie obiegowym.
§  14. 
Przewodniczący, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, może zlecić rzeczoznawcy, ekspertowi lub innemu podmiotowi wykonanie opracowania, analizy, prognozy, ekspertyzy, opinii, koncepcji rozwiązań programowych, systemowych i organizacyjnych lub innych czynności, w celu zapewnienia skutecznej realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego.
§  15. 
Obsługę Zespołu w zakresie:
1)
merytorycznym - zapewnia komórka organizacyjna Ministerstwa, w której właściwości pozostaje rodzaj zaistniałej sytuacji kryzysowej, we współpracy z komórką organizacyjną Ministerstwa koordynującą sprawy z zakresu zarządzania kryzysowego;
2)
kontaktów ze środkami masowego przekazu - zapewnia Rzecznik Prasowy Ministra;
3)
organizacyjnym i logistycznym - zapewnia Biuro Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
4)
obiegu dokumentów i materiałów niejawnych - zapewnia Kancelaria Tajna Ministerstwa;
5)
obsługi informatycznej - zapewnia komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa do spraw budowy, rozwoju, utrzymania i zapewnienia bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych.
§  16. 
Traci moc zarządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 marca 2021 r. w sprawie utworzenia Zespołu Zarządzania Kryzysowego (Dz. Urz. MEiN poz. 26 i 138).
§  17. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Edukacji kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2