Zebranie jednorazowo danych statystycznych o wysokości stawek marż i wysokości obrotów oraz liczbie zatrudnionych u wylosowanych podmiotów prowadzących działalność handlową i gastronomiczną.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1990.16.92

Akt utracił moc
Wersja od: 7 września 1990 r.

ZARZĄDZENIE Nr 47
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 5 września 1990 r.
w sprawie zebrania jednorazowo danych statystycznych o wysokości stawek marż i wysokości obrotów oraz liczbie zatrudnionych u wylosowanych podmiotów prowadzących działalność handlową i gastronomiczną

(znak: H-4-1411-7)

W celu obliczenia marży globalnej i czystej w warunkach porównywalnych, opracowania systemu stałych średnich stawek marż dla rachunków prowadzonych w cenach stałych oraz dla potrzeb analiz wpływu zmian stawek marż na poziom, relacje i dynamikę cen detalicznych na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) zarządza się, co następuje:

§  1.
W dniach od 15 do 25 listopada 1990 r. ankieterzy Głównego Urzędu Statystycznego przeprowadzą w wylosowanych sklepach, hurtowniach, kawiarniach i restauracjach oraz bezpośrednio w zarządach jednostek handlowych na terenie województw: białostockiego, chełmskiego, gdańskiego, gorzowskiego, krakowskiego, lubelskiego, olsztyńskiego, piotrkowskiego, płockiego, poznańskiego, radomskiego, rzeszowskiego, skierniewickiego, słupskiego, toruńskiego, zamojskiego notowania wysokości stosowanych stawek marż detalicznych, gastronomicznych i hurtowych dla towarów-reprezentantów, wybranych do badania cen.
§  2.
O wylosowaniu do badania wysokości stawek marż wojewódzki urząd statystyczny powiadamia bezpośrednio przed notowaniem prowadzących sklepy, hurtownie, kawiarnie i restauracje oraz jednostki handlowe doręczając informację określoną w załączniku nr 1 do zarządzenia przez ankieterów.
§  3.
Osoby prowadzące wylosowane do badania sklepy, hurtownie, kawiarnie i restauracje oraz kierujący zarządami jednostek handlowych obowiązani są do udzielania pełnych, zgodnych ze stanem faktycznym odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszach spisowych, których wzory stanowią odpowiednio załączniki od nr 2 do nr 8.
§  4.
Kwestionariusz po wypełnieniu i sprawdzeniu kompletności przez ankietera zostanie zasymbolizowany przed przekazaniem do opracowań w sposób uniemożliwiający identyfikację zawartych w nim danych, z podmiotem którego dotyczy; uzyskane dane posłużą wyłącznie do zestawień i analiz statystycznych.
§  5.
1.
Udzielający odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszach nie podają imienia i nazwiska.
2.
Udzielający odpowiedzi może żądać od ankietera udzielenia informacji dotyczącej celu i metody badania i jest upoważniony do sprawdzenia poprawności dokonanych przez ankietera zapisów i ich skorygowania w razie potrzeby.
3.
Podmiot zobowiązany do udzielenia informacji przekazuje je bezpośrednio ankieterowi oraz na życzenie może wypełnić sam kwestionariusz i przekazać go ankieterowi lub wojewódzkiemu urzędowi statystycznemu właściwemu dla siedziby podmiotu.
§  6.
Postanowienia zarządzenia stanowią uszczegółowienie na rok 1990 obowiązku sprawozdawczego udzielania informacji, o którym mowa w § 5 zarządzenia nr 65 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 12 października 1989 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie handlu wewnętrznego (Dz. Urz. GUS Nr 26, poz. 64).
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Główny Urząd Statystyczny

Warszawa, al. Niepodległości 208

tel. 25-34-52 fax. 251525

Uprzejmie informuję, iż prowadzona przez Panią/Pana firma została wylosowana do badania reprezentacyjnego wysokości stawek marż.

W związku z tym w dniach między 15 i 25 listopada 1990 r. zgłosi się do Pani/Pana ankieter Głównego Urzędu Statystycznego w celu zebrania informacji o stosowanych stawkach dla artykułów zamieszczonych w kwestionariuszu, na który będą nanoszone udzielone odpowiedzi.

Statystyka jest pomocna tylko wówczas, gdy odzwierciedla rzeczywisty stan i umożliwia wnioskowanie. Stąd tak ważne jest uzyskiwanie danych zgodnych ze stanem faktycznym.

Dlatego też formularz do przeprowadzenia ankietyzacji i po sprawdzeniu przez ankietera kompletności zbioru będzie pozbawiony nadruku kogo dotyczy i do dalszych opracowań będzie przekazany w formie uniemożliwiającej zidentyfikowanie go z konkretną firmą.

W ten sposób statystyka zamierza chronić dane jednostkowe przed ujawnieniem.

Pozwolę sobie też zwrócić uwagę, że obowiązek uczestniczenia w badaniu i udzielenia rzetelnych, zgodnych ze stanem faktycznym odpowiedzi wynika z art. 16 ust. 1 ustawy o statystyce państwowej.

Główny Urząd Statystyczny liczy na życzliwe podejście do badań i rzeczowe odpowiedzi.

Jednocześnie Główny Urząd Statystyczny informuje, iż ankieter, który odwiedzi Pani/Pana firmę przedłoży wniosek o nadanie statystycznego numeru identyfikacyjnego w prowadzonym systemie kodowania REGON i liczy na zainteresowanie uzyskaniem tego numeru dla prowadzonej firmy. Statystyczny numer identyfikacyjny jest pomocny i wykorzystywany również w systemie celnym, bankowym i ubezpieczeniowym.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

H-08

Notowania stawek marż detalicznych artykułów żywnościowych i papierosów w okresie 15-25 listopada 1990 r.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

H-09

Notowania stawek marż gastronomicznych artykułów żywnościowych i papierosów w okresie 15-25 listopada 1990 r.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

H-10

Notowania stawek marż detalicznych artykułów nieżywnościowych konsumpcyjnych w okresie 15-25 listopada 1990 r.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

H-11

Notowania stawek marż detalicznych artykułów niekonsumpcyjnych w okresie 15-25 listopada 1990 r.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

H-12

Notowania stawek marż hurtowych artykułów żywnościowych i papierosów w okresie 15-25 listopada 1990 r.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 7

H-13

Notowania stawek marż hurtowych artykułów nieżywnościowych konsumpcyjnych w okresie 15-25 listopada 1990 r.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 8

H-14

Notowania stawek marż hurtowych artykułów niekonsumpcyjnych w okresie 15-25 listopada 1990 r.

grafika