Zdarzenie lotnicze nr 988/2010.
Dz.Urz.ULC.2017.10
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 10
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 3 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 988/2010
"Czynnik techniczny"
w grupie przyczynowej: "T3 - Podwozie i ogumienie"
"T11 - Uszkodzenie systemów hydraulicznych".
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej "PKBWL", do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Załoga wykonała sprawdzenie samolotu przed lotem SGX426 o godz. 03:15 LMT, nie stwierdzając żadnych nieprawidłowości. Po uzyskaniu zezwolenia na start załoga samolotu pokołowała na DS29. Start rozpoczęto w godz. 03:45 LMT. W trakcie rozbiegu, do prędkości wynoszącej około V1 nie występowały żadne nienormalne zjawiska, natomiast podczas dochodzenia do prędkości V1 i powyżej dały się odczuć niewielkie drgania. Po starcie zapaliła się lampa, sygnalizując LOW PRESSURE systemu hydraulicznego. Schowanie podwozia okazało się niemożliwe, próby schowania powtórzono kilkakrotnie bez skutku. Załoga o godz. 03:47 LMT, znajdując się 4NM na południe od lotniska, zgłosiła sytuację do TWR EPPO i poprosiła o zgodę na powrót, nie deklarując konieczności asysty straży pożarnej. Samolot osiągnął wysokość ok. 5000ft AGL. Po lądowaniu o godz. 03:55 LMT załoga wykonała kołowanie na stanowisko ze zmniejszoną prędkością, używając ALTERNATE STEERING dla przedniego podwozia. Podczas inspekcji samolotu po lądowaniu stwierdzono zniszczenie ogumienia prawego wewnętrznego koła głównego podwozia oraz wyciek płynu hydraulicznego z luku prawego podwozia głównego i niesprawność prawego systemu hydraulicznego. Podczas inspekcji drogi startowej odnaleziono i zebrano liczne odłamki zniszczonego ogumienia oraz fragmenty metalowych przewodów hydraulicznych i odłamek pokrycia skrzydła. Droga startowa, droga kołowania Bravo i obszar stanowiska postojowego zostały oczyszczone przez lotniskową straż pożarną i sprawdzone. Sporządzono dokumentację fotograficzną zdarzenia i zgłoszono zdarzenie do PKBWL.
Badanie i analiza zdarzenia:
Zespół badawczy PKBWL przybył na miejsce zdarzenia w dniu 3 września 2010 r. przed południem oraz pozyskał na miejscu zdarzenia i w wyniku późniejszych działań:
Zużycie eksploatacyjne opony wewnętrznego koła prawego podwozia głównego.
PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.