Zdarzenie lotnicze Nr 97/03.
Dz.Urz.ULC.2009.1.12
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 52
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 sierpnia 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 97/03
w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H5"
oraz do kategorii:
Czynnik techniczny
w grupie przyczynowej "Uszkodzenie konstrukcji - T5"
1. Opis okoliczności wypadku:
(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8222/097-03/221/06)
Przed startem pilot sprawdził ręcznie prawidłowość zamknięcia owiewki z lewej strony, a z prawej strony sprawdził tylko wzrokowo. Po dokołowaniu motoszybowcem do początku pasa startowego zamek po prawej stronie kadłuba prawdopodobnie odblokował się. Podczas startu motoszybowcem Ogar, na wysokości ok. 1 m nastąpiło samoczynne otwarcie się owiewki kabiny, a następnie w wyniku naporu powietrza zerwanie jej mocowań. Przemieszczająca się owiewka uderzyła w śmigło, uszkadzając je. Następnie rama owiewki kabiny z częścią pozostałego oszklenia, wbiła się w statecznik poziomy motoszybowca. Pilot nie słyszał kilkakrotnego polecenia kierownika lotów nakazującego lądowanie na wprost. Po nabraniu ok. 30 m wysokości pilot wykonał odchylenie w prawo, a następnie zakręt w kierunku odwrotnym do kierunku startu i bezpiecznie wylądował z wiatrem. Po zatrzymaniu motoszybowca wyłączył silnik. W motoszybowcu uległy uszkodzeniu następujące elementy konstrukcji: osłona kabiny motoszybowca, jedna końcówka śmigła oraz statecznik poziomy (lewa i prawa strona). Pilot nie odniósł obrażeń.
2. Przyczyną wypadku było:
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
- niewystarczające sprawdzenie zablokowania zamka owiewki kabiny przed startem.
3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.
(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)
4. Zalecenia profilaktyczne:
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
4.1. Omówić okoliczności wypadku w analizie stanu bezpieczeństwa lotów.
4.2. Właściciele, użytkownicy, mechanicy, piloci motoszybowca SZD-45A Ogar - wykonać przegląd zamków blokujących zamknięcie owiewki kabiny pod kątem występowania luzów i samoczynnego odblokowywania się.
4.3. Piloci motoszybowca SZD-45A Ogar - przed każdorazowym startem dokonywać ręcznego sprawdzenia prawidłowego zamknięcia obydwu zamków owiewki kabiny.