Zdarzenie lotnicze Nr 97/03.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.1.12

Akt indywidualny
Wersja od: 29 stycznia 2009 r.

KOMUNIKAT Nr 52
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 sierpnia 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 97/03

Wypadek lotniczy na motoszybowcu SZD-45A Ogar, pilotowanym przez mężczyznę, lat 20, który wydarzył się w dniu 12 lipca 2003 r., klasyfikuję do kategorii:
Czynnik ludzki

w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H5"

oraz do kategorii:

Czynnik techniczny

w grupie przyczynowej "Uszkodzenie konstrukcji - T5"

1. Opis okoliczności wypadku:

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8222/097-03/221/06)

Przed startem pilot sprawdził ręcznie prawidłowość zamknięcia owiewki z lewej strony, a z prawej strony sprawdził tylko wzrokowo. Po dokołowaniu motoszybowcem do początku pasa startowego zamek po prawej stronie kadłuba prawdopodobnie odblokował się. Podczas startu motoszybowcem Ogar, na wysokości ok. 1 m nastąpiło samoczynne otwarcie się owiewki kabiny, a następnie w wyniku naporu powietrza zerwanie jej mocowań. Przemieszczająca się owiewka uderzyła w śmigło, uszkadzając je. Następnie rama owiewki kabiny z częścią pozostałego oszklenia, wbiła się w statecznik poziomy motoszybowca. Pilot nie słyszał kilkakrotnego polecenia kierownika lotów nakazującego lądowanie na wprost. Po nabraniu ok. 30 m wysokości pilot wykonał odchylenie w prawo, a następnie zakręt w kierunku odwrotnym do kierunku startu i bezpiecznie wylądował z wiatrem. Po zatrzymaniu motoszybowca wyłączył silnik. W motoszybowcu uległy uszkodzeniu następujące elementy konstrukcji: osłona kabiny motoszybowca, jedna końcówka śmigła oraz statecznik poziomy (lewa i prawa strona). Pilot nie odniósł obrażeń.

2. Przyczyną wypadku było:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

- niewystarczające sprawdzenie zablokowania zamka owiewki kabiny przed startem.

3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

4.1. Omówić okoliczności wypadku w analizie stanu bezpieczeństwa lotów.

4.2. Właściciele, użytkownicy, mechanicy, piloci motoszybowca SZD-45A Ogar - wykonać przegląd zamków blokujących zamknięcie owiewki kabiny pod kątem występowania luzów i samoczynnego odblokowywania się.

4.3. Piloci motoszybowca SZD-45A Ogar - przed każdorazowym startem dokonywać ręcznego sprawdzenia prawidłowego zamknięcia obydwu zamków owiewki kabiny.