Zdarzenie lotnicze nr 967/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.127

Akt indywidualny
Wersja od: 28 października 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 71
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 28 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 967/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 17 maja 2016 r. na samolocie Cessna 152, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T4 - Układy sterowania"

oraz

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej: "O10 - Obsługa techniczna".

2.
Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 8 września 2016 r.

Lotnisko Depułtycze Królewskie EPCD. Załoga wykonywała loty po kręgu w ramach szkolenia do uzyskania uprawnień YFR/Noc. Podczas wykonywania podejścia z klapami wychylonymi do 20°, po przyziemieniu uczeń-pilot wykonał czynności do ponownego startu, ustawiając klapy na kąt 10°, włączając podgrzew gaźnika i ustawiając moc na startową. Rozbieg przebiegał normalnie, Po oderwaniu i utrzymaniu prędkości Vx samolot nie uzyskał właściwej pionowej składowej prędkości wznoszenia, co pozwoliło przypuszczać, że klapy pozostały zablokowane - nadal wychylone na kąt 20°. Załoga wykonała krąg i bezpiecznie wylądowała. Niesprawność klap została potwierdzona i wpisana do PDT.

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:

Poluzowanie przewodu elektrycznego, powodujące brak napięcia na mikrowyłączniku sterowania klapami w kabinie.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.