Zdarzenie lotnicze Nr 95/06.
Dz.Urz.ULC.2009.4.122
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 52
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 23 kwietnia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 95/06
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej "Brak kwalifikacji - H2".
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-skoczek wykonywał skok z wysokości 1.200m, wg Zadania I-1, z samoczynnym otwarciem. Oddzielenie się od samolotu wykonał z tendencją "pod horyzont", czyli z mocnym pochyleniem ciała w kierunku głowy. W trakcie dynamicznego otwarcia spadochronu głównego, ciało ucznia-skoczka zostało energicznie przestawione do pozycji pionowej (głowa w górze). Uczeń-skoczek przyziemił pod wiatr, na użytkowej części lotniska. Podczas otwarcia spadochronu, uczeń-skoczek doznał poważnych obrażeń ciała.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku były błędy techniki skoku, polegające na:
- oddzieleniu się od samolotu z mocnym pochyleniem do przodu tzw. "pod horyzont",
- utrzymaniu układu bardzo luźnych rąk - dynamiczne otwarcie spadochronu głównego spowodowało mocny wymach obu rąk wokół osi barku, a uderzenie prawą ręką w zamontowany automat KAP-3P1 spowodowało złamanie kości ramieniowej.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
Przeprowadzić dodatkowy instruktaż teoretyczny dla uczniów-skoczków, dotyczący przyjmowania prawidłowej sylwetki podczas oddzielenia od samolotu, ze zwróceniem szczególnej uwagi na odpowiednie ułożenie oraz napięcie rąk i nóg podczas procesu otwarcia spadochronu.