Zdarzenie lotnicze nr 949/2015 oraz 950/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.451

Akt indywidualny
Wersja od: 21 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 433
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 949/2015 oraz 950/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 9 czerwca 2015 r. na samolocie Czech Sport Aircraft PS-28 Sport Cruiser, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T3 - Podwozie i ogumieni",

"T5 - Uszkodzenie konstrukcji".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwanej dalej "PKBWL", do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas planowej obsługi okresowej samolotu PS-28 Sport Cruiser nr fabr. CO507 w certyfikowanej organizacji obsługowej CAMO stwierdzono uszkodzenia i odkształcenia struktury w rejonie przegrody ogniowej, zamocowania podwozia przedniego do przegrody ogniowej oraz uszkodzenie podłużnie przegrody ogniowej. Na okoliczność tych uszkodzeń sporządzono i wysłano do PKBWL dwa kolejne dokumenty Technical Occurrence Report (Ref#l/GBC/2015 i 2/GBC/2015, przyjęte jako zgłoszenia zdarzeń 949/15 i 950/15), uszkodzenia zinwentaryzowano i udokumentowano oraz powiadomiono o sytuacji użytkownika i wytwórcę samolotu. Samolot był od początku eksploatacji używany do lotów szkolnych i użytkowany dość intensywnie z lotniska bazowego EPBC, przy czym starty i lądowania odbywały się głównie z betonowej drogi startowej, a kołowania - po nawierzchniach nieutwardzonych, trawiastych. W chwili stwierdzenia opisanej sytuacji całkowity nalot samolotu od początku eksploatacji wynosił 598,3 godz./1161 cykli lotu, nalot od ostatniej obsługi technicznej - 50,6 godz./92 cykli lotu, nalot od wymiany goleni podwozia przedniego - 172,5 godz./260 cykli lotu. Miejsca powstawania i charakter uszkodzeń oraz odkształceń konstrukcji świadczyły o ich zainicjowaniu i rozwoju wskutek zjawisk zmęczeniowych, wynikających ze sposobu eksploatacji i samolotu oraz jego cech konstrukcyjno-projektowych (polegających na niedostosowaniu struktury do wysokiej intensywności eksploatacji w lotach szkolnych z nierównych nawierzchni). Organizacja obsługowa CAMO po przeanalizowaniu konstrukcji zaproponowała wytwórcy samolotu sposób dokonania naprawy opracowany wcześniej dla samolotu PS-28 Sport Cruiser nr fabr. C0510 zn.rozp. SP-GBD (p. zdarzenia 770/15, 771/17 i 772/15), który wytwórca zaakceptował i który posłużył mu do opracowania wydanego w dniu 23 października 2015 r. kompleksowego Biuletynu Serwisowego No. SB-CR-032, obejmującego wszystkie samoloty PS-28 Cruiser / Sport Cruiser / Piper Sport.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:
1)
Intensywna eksploatacja samolotu w lotach szkolnych, powodująca przyspieszone zmęczeniowe zużycie struktury płatowca.
2)
Znaczny udział kołowania po nawierzchniach nieutwardzonych.
3)
Cechy konstrukcyjno-projektowe struktury płatowca.
4.
Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.