Zdarzenie lotnicze nr 947/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.450

Akt indywidualny
Wersja od: 21 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 432
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 947/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 czerwca 2015 r. na śmigłowcu Airbus Helicopters/Eurocopter EC-135P2+, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T12 - Inne".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas przeglądu okresowego śmigłowca EC-135P2+ nr fabr. 0984, dokonywanego w Certyfikowanej Organizacji Obsługowej (PL. 145.031) w układzie transmisji napędu stwierdzono pęknięty kołek sprężysty (Spring Pin P/N L651M1008217) w zamocowaniu końcówki długiego wału napędowego fenestronu. O zdarzeniu powiadomiono użytkownika i posiadacza certyfikatu typu, prosząc go równocześnie o konsultacje i pomoc w identyfikacji przyczyny pęknięcia. Posiadacz certyfikatu typu do dnia zakończenia badania niniejszego zdarzenia nie udzielił odpowiedzi. Do chwili stwierdzenia zdarzenia śmigłowiec wylatał 356 godzin. Powierzchnie pęknięcia nie wykazują cech zmęczenia materiału.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyny zdarzenia nie ustalono.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.