Zdarzenie lotnicze Nr 925/10.
Dz.Urz.ULC.2010.26.132
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 74
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 28 grudnia 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 925/10
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej: "Brak kwalifikacji - H2".
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Uczeń-skoczek wykonywał skok na zadanie A/U1 - skok z samoczynnym otwarciem spadochronu. Na wysokości ok. 1200 m skoczek prawidłowo oddzielił się od samolotu. Czasza główna otworzyła się prawidłowo i uczeń-skoczek manewrując samodzielnie, kierował się w kierunku miejsca wyznaczonego do lądowania. Prawidłowo zbudował rundę i ustawił się do lądowania pod wiatr. Będąc na wysokości około 10-12 m ściągnął maksymalnie w dół oba uchwyty sterownicze. Przez radio natychmiast został poinformowany o zbyt wczesnym ściągnięciu uchwytów i w reakcji na uwagę instruktora gwałtownie podniósł ręce do góry. Czasza zanurkowała w kierunku ziemi i uczeń-skoczek ponownie ściągnął uchwyty sterownicze w dół. Przyziemienie miało miejsce na trawiastym pasie startowym w odległości ok. 100 m od wyznaczonego miejsca lądowania ze zwiększoną prędkością pionową, na lekko rozstawionych nogach. Podczas przyziemienia uczeń-skoczek doznał ciężkiego urazu ciała.
Prędkość wiatr przy ziemi podczas skoku, wynosiła 1-2 m/s.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były błędy w technice lądowania polegające na:
- ściągnięciu uchwytów sterowniczych na zbyt dużej wysokości;
- zbyt gwałtowne i zbyt wysokie podniesienie rąk z uchwytami sterowniczymi, co doprowadziło do wahnięcia czaszy do przodu. Spowodowało to przyziemienie ucznia-skoczka ze zwiększoną prędkością opadania;
- przyziemienie na rozstawionych nogach.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego było nieuwzględnienie przez instruktora prowadzącego szkolenie faktu trzyletniej przerwy po wykonaniu przez ucznia-skoczka pierwszego skoku i nieudzielanie w trakcie końcowej fazy lądowania informacji, co jest stosowane przez tego instruktora wobec uczniów wykonujących pierwszy skok wżyciu.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
4.1. PKBWL zaakceptowała zastosowany przez aeroklub środek profilaktyczny polegający na:
Bezpośrednio po zaistnieniu zdarzenia, wypadek omówiono ze wszystkimi skoczkami uczestniczącymi w skokach.
4.2. W przypadku uczniów-skoczków, którzy mają wykonane mniej niż 4 skoki i przerwę w skokach dłuższą niż 12 miesięcy, w zakresie szkolenia praktycznego będą dla nich stosowane takie same metody szkolenia, jak w przypadku uczniów, wykonujących pierwszy skok w życiu.