Zdarzenie lotnicze nr 925/09.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2010.8.50

Akt indywidualny
Wersja od: 20 maja 2010 r.

KOMUNIKAT Nr 24
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 2 kwietnia 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 925/09

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 września 2009 r., na paralotni Niviuk Icepeak 3, na której lot wykonywał pilot paralotniowy, lat 54, klasyfikuję do kategorii:

"czynnik środowiskowy"

w grupie przyczynowej: "Meteorologiczne - E1".

2. Opis okoliczności wypadku:

Na terenie przystosowanym do startów i lądowań statków powietrznych wykonywano loty na paralotniach, startując z wykorzystaniem holu za wyciągarką stacjonarną. Pilot po kontroli paralotni i podczepieniu się do liny wyciągarki, prawidłowo "postawił" skrzydło paralotni do startu. Pilot ponownie przeprowadził kontrolę wzrokową - linki nie były splątane, paralotnia w pełni wypełniona nad głową, bez podwinięć i zniekształceń. Następnie na komendę pilota podaną przez radio wyciągarkowy rozpoczął holowanie. Po oderwaniu, gdy pilot był na wysokości 3-4 m, prawdopodobnie po wyjściu z odrywającego się "bąbla" powietrza (mocnego komina termicznego) w opadające powietrze, nastąpiło podwinięcie krawędzi natarcia skrzydła i utrata siły nośnej. Pilot ze zwiększoną prędkością opadania przyziemił na nogi. Po przewiezieniu do szpitala stwierdzono, że pilot doznał poważnych obrażeń ciała, polegających na złamaniu kości pięty, złamaniu kręgu L4, złamaniu miednicy.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, przyczyną wypadku było wejście na małej wysokości, w początkowej fazie startu, w obszar turbulencji co uniemożliwiło podjęcie działań zapobiegawczych, w celu uniknięcia przyziemienia ze zwiększoną prędkością opadania.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego było pełnienie jednocześnie przez pilota funkcji kierownika startu.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.