Zdarzenie lotnicze nr 910/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.448

Akt indywidualny
Wersja od: 21 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 430
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 910/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 czerwca 2015 r. na samolocie EMBRAER 170-100, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T4 - Układy sterowania".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas podejścia do lądowania w WAW pojawiła się sygnalizacją "FLAP FAIL". Lądowanie odbyło się w konfiguracji bez klap i slotów przy prędkości, Vref 115+60=175 kts (zgodnie z QRH). Załoga złożyła raport ASR. Samolot przekazano do techniki. Weryfikacja nie wykazała nieprawidłowości.

Zdarzenie zostało zarejestrowanie w bazie danych SMS. Dokonano klasyfikacji zgodnie z przyjętymi przez operatora kryteriami. W związku z tym zdarzenie zostanie ujęte we wskaźnikach bezpieczeństwa lotniczego (SPI), które są monitorowane zgodnie z zasadami opisanymi w "Podręczniku zarządzania bezpieczeństwem lotniczym".

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną lądowania bez klap i slotów była sygnalizacja FLAP FAIL. Nie zlokalizowano powodu wystąpienia sygnalizacji FLAP FAIL.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.