Zdarzenie lotnicze nr 90/2005.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.397

Akt indywidualny
Wersja od: 20 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 379
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 90/2005

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 6 czerwca 2005 r., na szybowcu SZD-56-2 "Diana 2", klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H4 - Błędy proceduralne".

2.
Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Pilot zaplanował wykonanie przelotu treningowego w ramach przygotowania do Szybowcowych Mistrzostw Europy. Warunki pogodowe były dobre, wiatr z kierunku 250°-280° o prędkości 20-30 km/h. Pilot ustawił szybowiec dokładnie w osi wiatru na skraju wykoszonego pasa przed miejscem postoju szybowców. Szybowiec miał w skrzydłach 150 l balastu wodnego, a w ogonie 5.5 l. Samolotem holującym był Jak-12M. Do startu użyto 60-metrowej liny w celu zminimalizowania wpływu strumienia zaśmigłowego na równowagę poprzeczną szybowca podczas rozbiegu. Start rozpoczął się na kierunku 26. Po naprężeniu liny samolot przeciągnął holowany szybowiec ok. 20 m tak, aby oddalić go od stojących obok innych szybowców, co spowodowało, że przed szybowcem pozostało ok. 40 m powierzchni z krótko przystrzyżoną trawą. Pilot szybowca wychylił do startu klapy w położenie 5° i lekko wysunął hamulce aerodynamiczne. W momencie osiągnięcia prędkości ok. 40 km/h i uzyskania większej sterowności poprzecznej, pilot zamknął hamulce aerodynamiczne i zaczął przestawiać klapy w pozycję 21°. W tym momencie doszło do opuszczenia lewego skrzydła szybowca i jego zaczepienia o wyższą w tym miejscu trawę. Pilot początkowo próbował przeciwdziałać temu wychyleniem lotek, ale szybowiec zaczął tracić kierunek (według świadków o ponad 20°), co doprowadziło do trawersowania na głównym podwoziu z uniesionym kołem ogonowym. W tym momencie pilot wyczepił linę holowniczą, a szybowiec wykonał gwałtowny cyrkiel przez lewe skrzydło i łamiąc ogon zatrzymał się w pozycji odwróconej o 180° do kierunku startu.

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:

Przyczyną wypadku było spóźnione wyczepienie liny holowniczej po zaczepieniu skrzydłem o trawę.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.