Zdarzenie lotnicze nr 89/2012.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.119

Akt indywidualny
Wersja od: 27 października 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 63
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 89/2012

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 1 lutego 2012 r. na samolocie EMBRAER El 70-200, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T3 - Podwozie i ogumienie".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Podczas startu samolotu, po oderwaniu od pasa okazało się, że niemożliwe jest przestawienie dźwigni podwozia w pozycję "Schowane". Na EICAS załoga nie znalazła informacji o usterce. Zawrócono na lotnisko startu i wykonano lądowanie bez problemów. Samolot został przekazany służbom technicznym, które wykonały testy podwozia i w wyniku procedury naprawczej stwierdzono, że należy wymienić sensory WOW prawego podwozia głównego. Usterka została naprawiona i samolot powrócił do eksploatacji.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną zdarzenia lotniczego była usterka sensorów WOW prawego podwozia głównego.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

Służby techniczne użytkownika wykonały testy podwozia i zgodnie z AMM 32-62-03-400-801A przeprowadziły wymianę uszkodzonych sensorów WOW.