Zdarzenie lotnicze nr 861/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.192

Akt indywidualny
Wersja od: 14 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 188
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 861/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 maja 2016 r. na szybowcu SZD- SZD-50-3 Puchacz, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H2 - Brak kwalifikacji".

2.
Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 18 czerwca 2016 r.

W dniu 09.05.2016 roku z lotniska Przylep (EPZP) na szybowcu PUCHACZ do lotu termicznego nadlotniskowego wystartował uczeń-pilot. Po około 50 min lotu podjął decyzję o lądowaniu na lotnisku startu. Na wysokości około 400 m wszedł w krąg nadlotniskowy. Po wyprowadzeniu szybowca na prostą do lądowania na wysokości około 300 m otworzył hamulce aerodynamiczne, aby wytracić wysokość. W tym momencie szybowiec wleciał w obszar bardzo silnych prądów zstępujących (według ucznia-pilota 6 m/s). Uczeń-pilot zamknął hamulce aerodynamiczne i zwiększył prędkość lotu do 120-130 km/h. Ponieważ tracił szybko wysokość stwierdził, że może nie przelecieć nad lasem znajdującym się przed lotniskiem na kierunku podejścia do lądowania, podjął decyzję o lądowaniu na łące przed lasem. Wykonał zakręt w lewo o około 130°-140°, na zwiększonej prędkości. Nastąpiło twarde przyziemienie szybowca, w wyniku którego odbił się on od powierzchni łąki. Po ponownym przyziemieniu uczeń-pilot wykonał cyrkiel, aby nie zderzyć się z zaparkowanymi w osi dobiegu samochodami. W wyniku lądowania szybowiec uległ poważnemu uszkodzeniu. Uczeń-pilot nie odniósł żadnych obrażeń.

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:

Wlot szybowca będącego na prostej do lądowania w obszar bardzo silnych prądów zstępujących.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.