Zdarzenie lotnicze Nr 835/11.
Dz.Urz.ULC.2013.33
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 24
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 lutego 2013 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 835/11
"Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej: " Służby lotniskowe. Obsługa naziemna - E4" .
Załoga samolotu ATR 72 po zakończonym dobiegu na drodze startowej, kołowała drogami kołowania (DK) "S", "O1", "O2" i "M2" do wyznaczonego miejsca parkowania. W tym czasie operator ciągnika "Mulag" po zakończeniu swoich czynności na płycie postojowej poruszał się wzdłuż linii bezpieczeństwa DK "A4" od stanowiska postojowego nr 39 w kierunku stanowiska nr 38. Pomiędzy stanowiskami 38 i 37R zakręcił w kierunku drogi serwisowej przecinającej DK "M2", którą miał zamiar przejechać do biura w celu wymiany akumulatora radiostacji. Zbliżając się do linii bezpieczeństwa operator ciągnika zwolnił do prędkości minimalnej a następnie ruszył po drodze serwisowej przecinającej DK "M2" w kierunku portu lotniczego. Na wysokości stanowisk postojowych 37 i 16, na przecięciu drogi serwisowej z DK "M2" ciągnik "Mulag" uderzył w samolot ATR 72, który kołował DK "M2". W wyniku kolizji operator ciągnika "Mulag" doznał obrażeń głowy. Samolot ATR w wyniku uszkodzeń został wycofany na stałe z dalszej eksploatacji.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego była niewłaściwa obserwacja Pola Ruchu Naziemnego przez operatora ciągnika "Mulag".
Okolicznościami sprzyjającymi były:
LS Airport Services:
Eurolot S.A.
PKBWL zatwierdziła wnioski i zalecenia profilaktyczne zawarte w protokole z badania zdarzenia lotniczego przeprowadzonego przez Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" polegające na: