Zdarzenie lotnicze nr 808/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.58

Akt indywidualny
Wersja od: 19 stycznia 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 57
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 808/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 maja 2016 r. na spadochronie Navigator 220, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H1 - Postępowanie umyślne", "H2 - Brak kwalifikacji", "H4 - Błędy proceduralne"

oraz

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej: "O2 - System szkolenia",

"O3 - Standardy, kontrole i audyty".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 20 czerwca 2016 r.

Chrcynno - lądowisko EPNC. Uczeń-skoczek (67 skoków) wykonywał skok egzaminacyjny do wydania świadectwa kwalifikacji z klasą wyszkolenia PJ(B). Po zakończeniu wykonywania zadania w czasie swobodnego spadania otworzył czaszę główną spadochronu na wysokości około 1100 m.

W trakcie otwarcia nastąpiło przerzucenie linek przez skrajne komory czaszy. Uczeń próbował zlikwidować nieprawidłowość przez dynamiczne ściąganie linek sterowniczych, ale powodowało to jedynie pogłębiające się obroty czaszy. Następnie wykonał procedurę awaryjną - wyczepił czaszę główną i otworzył czaszę zapasową. Prawidłowo wylądował na lądowisku. Ustalono, że podczas układania spadochronu popełniono błąd polegający najprawdopodobniej na pozostawieniu zbyt dużego luzu linek przed włożeniem czaszy głównej w osłonie do komory pokrowca, a następnie niestarannie włożono czasze w osłonie do komory pokrowca, bez sprawdzenia ułożenia taśm nośnych i nadmiaru linek.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Błąd popełniony podczas układania spadochronu do skoku.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.