Zdarzenie lotnicze nr 806/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.57

Akt indywidualny
Wersja od: 19 stycznia 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 56
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 806/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 maja 2016 r. na spadochronie Conquest 170, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H4 - Błędy proceduralne".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 20 czerwca 2016 r.

Skoczek (117 skoków) uczestniczyła w skoku na zadanie RW-8. Po zakończeniu zadania wykonywanego podczas swobodnego spadania, na wysokości około 1000 m otworzyła czaszę główną spadochronu. Po napełnieniu się czaszy nastąpiło mocne skręcenie linek wraz z pogłębiającymi się obrotami. Skoczek wyczepiła czaszę główną i otworzyła czaszę zapasową spadochronu. Prawidłowo wylądowała na użytkowej części lądowiska. Przeprowadzono oględziny czaszy głównej. Stwierdzono, że przyczyną zakłócenia procesu otwarcia mogło być odhamowanie lewej linki sterowniczej, wynikające prawdopodobnie z niestarannego zahamowania tej linki podczas układania spadochronu do skoku.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Błąd popełniony podczas układania spadochronu do skoku na etapie hamowania lewej linki sterowniczej.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.