Zdarzenie lotnicze nr 799/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.56

Akt indywidualny
Wersja od: 19 stycznia 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 55
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 799/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się wdniu 1maja 2016r. na samolocie Piper PA-28R-201, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grypie przyczynowej: "H4 - Błędy w komunikowaniu".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas przelotu IFR na trasie EPBC-EDDS w trakcie podejścia ILS w EDDS w warunkach VMC, po przestawieniu dźwigni położenia podwozia w pozycję WYPUSZCZONE pilot stwierdził brak sygnalizacji położenia podwozia - żadna z lampek sygnalizacyjnych nie świeciła. Po kilkukrotnym powtórzeniu czynności wypuszczania podwozia pilot przestawił dźwignię przepustnicy w pozycje IDLE dla upewnienia się, o braku sygnalizacji dźwiękowej, informującej o położeniu podwozia w pozycji SCHOWANE. Sygnalizacja dźwiękowa nie wystąpiła. Pilot zgłosił do ATC brak pewności co do położenia podwozia i po chwili uzyskał informację z wieży, że podwozie wygląda na wypuszczone. W tej sytuacji pilot podjął decyzję o lądowaniu, które przebiegło normalnie. Po dokołowaniu na stanowisko postojowe pilot zauważył, że włącznik trybu przyciemnienia prezentacji awioniki DAY/NIGHT jest ustawiony w pozycji NIGHT.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną zdarzenia było ustawienie włącznika trybu przyciemnienia prezentacji awioniki DAY/NIGHT w pozycję NIGHT, co powodowało brak widoczności wskazań lampek kontrolnych położenia podwozia w warunkach oświetlenia dziennego.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.