Zdarzenie lotnicze Nr 793/09.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.17.199

Akt indywidualny
Wersja od: 21 grudnia 2009 r.

KOMUNIKAT Nr 103
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 10 grudnia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 793/09

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 20 września 2009 r., na spadochronie Para Foil 282, na którym skok wykonywał skoczek spadochronowy, lat 74, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "Błędy proceduralne - H4".

2. Opis okoliczności wypadku:

Skoczek podczas skoku na celność lądowania niewłaściwie rozplanował podejście do celu, w wyniku czego znalazł się zbyt blisko materaca. Będąc na wysokości około 15 m rozpoczął hamowanie spadochronu, doprowadzając do jego przeciągnięcia. Przyziemienie odbyło się tuż przed materacem z dużą prędkością pionową i przechyleniem na prawą stronę. Podczas lądowania skoczek doznał poważnych obrażeń ciała (złamania kości udowej i urazu stawu biodrowego nogi prawej). Wezwane pogotowie ratunkowe udzieliło pierwszej pomocy i zabrało skoczka do szpitala, gdzie udzielono mu dalszej specjalistycznej pomocy.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku było niewłaściwe rozplanowanie podejścia do lądowania i doprowadzenie do przeciągnięcia spadochronu na małej wysokości.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL zaakceptowała następujący, zastosowany, środek profilaktyczny:

Po zaistnieniu wypadku organizator skoków przeprowadził odprawę, na której omówiono prawidłową budowę rundy przy skoku na celność lądowania.