Zdarzenie lotnicze nr 782/2011.
Dz.Urz.ULC.2016.224
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 156
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 9 grudnia 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 782/2011
"Czynnik techniczny"
w grupie przyczynowej: "T3 - Podwozie i ogumienie".
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
O godz. 09:30 LMT DOPL EPWA otrzymał informacje o znalezieniu części samolotu przez załogę pojazdu FOLLOW ME na TWY M2. Po konsultacji z mechanikami LOT Maintenance stwierdzono, że są to elementy zespołu podwozia samolotu ERJ-175 - informację tę przekazano niezwłocznie służbom ATC. O godz. 10:50 LT KZ FOLLOW ME poinformował, że po przylocie samolotu SP-LIL L03851 z EPWR mechanicy stwierdzili braki w zespole hamulcowym (z 16 elementów odnaleziono 11). DOP EPWA przekazał tę informację do DOP EPWR z prośbą o sprawdzenie PML, co uczyniono również w EPWA. Więcej elementów nie znaleziono.
Kapitan samolotu poinformował, że w dniu 8.07.2011 r. wykonywał rejs nr 3851 na samolocie El 75 do WRO. Przed rejsem dokonał przeglądu do startu i nie stwierdził żadnych nieprawidłowości. Temperatury zespołów hamulcowych były na zielonych polach, różnica temperatur między goleniami była około 100 C. Takie różnice w temperaturach się zdarzają (np. lądowanie przy bocznym wietrze). Podczas kołowania nie stwierdził żadnych anomalii. W czasie rozbiegu i dobiegu również nic nie wzbudziło podejrzeń kapitana. We WRO kapitan przeprowadził przegląd do startu, nie stwierdzając żadnych usterek. Temperatury zespołów hamulcowych również były na zielonych polach. Podczas kołowania, rozbiegu i dobiegu a następnie kołowania w WAW kapitan nie stwierdził żadnych odchyłek od normy. Po opuszczeniu samolotu został poinformowany przez mechanika o zgubieniu kilku elementów zespołów hamulcowych z lewej goleni.
Podczas obsługi technicznej mechanik stwierdził uszkodzony zespół hamulcowy nr 1 i nr 2 oraz odpowiadające im koła. Wymieniono uszkodzone zespoły hamulcowe i koła. Producentem zespołów hamulcowych eksploatowanych na samolotach ERJ 170/190 jest firma MEGGITT (dawne AB SC). Producent do tej pory nie opracował żadnej modyfikacji zespołów mającej na celu usunięcie przedmiotowych problemów. Jedynie zostały wydane odpowiednie biuletyny zawierające rekomendacje dodatkowych sprawdzeń. Rekomendacje te zostały wprowadzone dla floty PLL LOT SA:
W/w incydent miał miejsce w okresie obowiązywania procedury IGAP (Improved Go/Around Procedure), która skutkowała zwiększonymi prędkościami podejścia i przyziemienia oraz obowiązywała w okresie 15.04.2011 - 06.03.2012 r. (została wycofana Biuletynem Operacyjnym nr 02/2012). Wraz z wycofaniem procedury IGAP skończyły się problemy z żywotnością zespołów hamulcowych. Po 03.2012 r. uszkodzenia zespołów hamulcowych mają charakter incydentalny.
Przyczyny zdarzenia nie ustalono.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.