Zdarzenie lotnicze Nr 756/08.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.4.110

Akt indywidualny
Wersja od: 18 maja 2009 r.

KOMUNIKAT Nr 40
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 12 marca 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 756/08

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 października 2008 r., na spadochronie Crossfire 119, na którym 972 skok wykonywał skoczek spadochronowy, lat 58, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H4".

2. Opis okoliczności wypadku:

Skoczek spadochronowy wykonywał skok, z samodzielnym otwarciem czaszy głównej. Oddzielenie się od samolotu, wolne spadanie, otwarcie spadochronu, a następnie szybowanie i manewrowanie odbyło się prawidłowo. Podczas podejścia do lądowania, wykonując zakręt o 180°, w ostatniej jego fazie, skoczek zderzył się z ziemią, doznając poważnych obrażeń ciała.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku był błąd skoczka w ocenie wysokości oraz wykonanie zakrętu do lądowania na wysokości niegwarantującej wyrównanie lotu przed zderzeniem z ziemią.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

Z okolicznościami i przyczynami wypadku zapoznać instruktorów oraz wszystkich skoczków, wykonujących skoki organizowane przez Pyrlandia Boogi.