Zdarzenie lotnicze Nr 746/09.
Dz.Urz.ULC.2010.12.69
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 37
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 11 czerwca 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 746/09
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej: "Postępowanie umyślne - H1".
2. Opis okoliczności wypadku:
W dniu 10 września 2009 r., według relacji świadka około godziny 06.20, na lotnisko Szczecin Dąbie (EPSD) przybył właściciel motolotni. Po upływie około jednej godziny, inny świadek, widział z odległości około 300 m, startującą motolotnię w kierunku wschodnim. Przed godziną ósmą, motolotnia była widziana przez następnego świadka, kierowcę, który jechał samochodem ulicą Hangarową w kierunku Szczecina. Według jego relacji, motolotnia leciała poziomo od lotniska w kierunku południowym (w stronę ulicy Hangarowej). Po chwili zaczęła wykonywać zakręt w lewo z dużym przechyleniem i ślizgiem na lewe skrzydło. Kierując się w stronę lotniska, motolotnia zderzyła się prawą stroną skrzydła i wózkiem z gałęziami drzewa, a następnie po przeleceniu około 70 m, upadła na ziemię. Pilotujący motolotnię poniósł śmierć na miejscu zdarzenia.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", podczas badania zdarzenia stwierdziła, że:
- pilotujący motolotnię mężczyzna nie posiadał świadectwa kwalifikacji pilota motolotniowego; według ustaleń PKBWL posiadał nieaktualną kartę wyszkolenia pilot-uczeń wydaną przez Aeroklub Polski w 1999 r.;
- pilotujący motolotnię nie posiadał orzeczenia lotniczo-lekarskiego, uprawniającego do pilotowania motolotni;
- warunki meteorologiczne nie miały wpływu na zaistnienie wypadku;
- nie odnaleziono dokumentacji motolotni.
- oszacowane obciążenie motolotni nie przekraczało ciężaru dopuszczalnego, określonego dla podobnej konstrukcji;
- w zbiornikach paliwa motolotni znajdowało się paliwo wystarczające do wykonania podejścia do lądowania i lądowania na lotnisku;
- silnik motolotni, aż do zderzenia z ziemią pracował prawidłowo;
- nie stwierdzono niesprawności motolotni w czasie lotu.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
PKBWL ustaliła, że najbardziej prawdopodobną przyczyną wypadku lotniczego było wykonanie na małej wysokości głębokiego zakrętu bez zabezpieczenia odpowiedniej prędkości, co doprowadziło do przeciągnięcia motolotni z jednoczesnym ześlizgiem na skrzydło i zderzenia z drzewem, a następnie z ziemią.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku lotniczego było prawdopodobnie niewielkie doświadczenie pilotującego motolotnię i długa przerwa w wykonywaniu lotów.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL po zakończeniu badania zdarzenia nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.