Zdarzenie lotnicze Nr 740/12.
Dz.Urz.ULC.2012.81
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 54
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 10 września 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 740/12
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej: "Błędy proceduralne - H4" .
Na lotnisku aeroklubu odbywały się loty szkolne szybowcowe wg Zadania AI - Szkolenie za wyciągarką ćw. 1 - Zapoznanie z wrażeniami z lotu. Loty z uczniami wykonywał instruktor-pilot szybowcowy 1 kl. Do godziny 8.30 wykonano bez zakłóceń 6 lotów. Podczas wznoszenia w kolejnym locie, na wysokości ok. 230 m AGL instruktor-pilot, chcąc uniknąć wlotu w odizolowaną ławicę chmur ok. 3/8 Sc, oddał gwałtownie drążek od siebie z jednoczesnym wyczepieniem liny wyciągarkowej. Manewr ten spowodował wpadnięcie prawym skrzydłem szybowca w opadającą na pilociku linę wyciągarkową, która zaczepiła o wewnętrzną prawą lotkę w pobliżu zawiasu mocującego ze skrzydłem. Wyciągarkowy odciął linę, która pozostała przy szybowcu. Pilot zachowując sterowność nad szybowcem, po wytraceniu w prawym zakręcie wysokości, wylądował bezpiecznie na pasie trawiastym. Nikt nie doznał obrażeń ciała. Lekkiemu uszkodzeniu w postaci przetarcia na długości ok. 6 cm uległ keson prawej wewnętrznej lotki szybowca. Po zdarzeniu przeprowadzono odprawę omawiając zaistniałą sytuację.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną zdarzenia było wykonanie niewłaściwego manewru w celu wyczepienia liny wyciągarkowej.
Okolicznością sprzyjającą zdarzeniu było wykonywanie lotów przy niskiej podstawie chmur.
PKBWL nie zaproponowała zaleceń, jednocześnie w uchwale zamieściła następujący komentarz:
"Trudno jest nie zwrócić uwagi, że przy prawidłowej organizacji lotów, zostałyby one przerwane w momencie obniżenia podstawy chmur do wysokości utrudniającej (uniemożliwiającej) wykonanie prawidłowego startu za wyciągarką. Jednak nawet w takim przypadku, prawidłowym działaniem ze strony instruktora powinno być przekazanie przez radio komendy do wyciągarkowego "PRZERWIJ CIĄG" i po ustaniu ciągu wyczepienie liny. Przerwanie ciągu przez wyciągarkowego mogłoby nastąpić również po utracie możliwości obserwacji szybowca, np. po wleceniu w chmurę. Działanie instruktora polegające na gwałtownym oddaniu drążka w celu uniknięcia wlecenia w chmurę stratus było nieracjonalne, gdyż szybowiec nie może zderzyć się z chmurą.
Komisja przypomina, że do podobnego zdarzenia doszło 1 sierpnia 2009 r. podczas lotów szkolnych na lotnisku Lublin Radawiec w wyniku czego dwie osoby odniosły bardzo poważne obrażenia, a szybowiec został doszczętnie zniszczony."
Dyrektor aeroklubu regionalnego