Zdarzenie lotnicze Nr 731/08.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.4.112

Akt indywidualny
Wersja od: 18 maja 2009 r.

KOMUNIKAT Nr 42
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 18 marca 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 731/08

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 września 2008 r. na szybowcu SZD-41A Jantar Std, pilotowanym przez pilota szybowcowego z uprawnieniami instruktora, lat 21, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej "Brak kwalifikacji- H2".

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot szybowcowy wykonywał lot treningowy na termice w rejonie lotniska. Warunki termiczne były słabe. Po kilku godzinach lotu oddalił się od lotniska o około 30 km. Następnie, podczas powrotu do lotniska z wysokości około 1.200 m, nie zapewnił sobie bezpiecznego dolotu, dlatego też podjął decyzję o lądowaniu w trudnym górskim terenie przygodnym, około 2 km od lotniska. W końcowej fazie podejścia, znad wysokich drzew wypuścił podwozie i hamulce aerodynamiczne oraz wykonał dowrót/zakręt na kierunek najdłuższej linii lądowania, co doprowadziło do aerodynamicznego przeciągnięcia szybowca, wejście w korkociąg i zderzenia z ziemią. Pilot nie odniósł obrażeń, szybowiec uległ całkowitemu zniszczeniu.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", podczas badania zdarzenia ustaliła, że przyczyną wypadku było:

- kontynuowanie dolotu do lotniska w trudnym podgórskim terenie, mimo narastającego deficytu wysokości,

- brak decyzji o lądowaniu przygodnym na wysokości, która pozwalałaby na wybór właściwego pola przygodnego lądowania,

- otwarcie podwozia i hamulców aerodynamicznych na małej wysokości i przy krytycznie małej prędkości szybowca, co przyczyniło się do autorotacyjnego zderzenia z ziemią.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

Szef wyszkolenia aeroklubu regionalnego - uwzględni zdarzenie podczas weryfikacji pilota w trakcie prowadzenia w aeroklubie lotów metodycznych z instruktorami, przed rozpoczęciem sezonu w 2009 r.