Zdarzenie lotnicze Nr 720/11.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2011.13.90

Akt indywidualny
Wersja od: 30 września 2011 r.

KOMUNIKAT Nr 64
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 23 września 2011 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 720/11

Na podstawie § 31 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się 28 czerwca 2011 r., na samolocie ultralekkim CH-701 Zenair, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "Postępowanie umyślnie - H1".

2. Opis okoliczności wypadku:

Na lądowisko przybył właściciel samolotu w celu wykonania lotów rekreacyjnych. W późnych godzinach popołudniowych wykonał przelot w rejon miejscowości Trzcianka, gdzie postanowił wylądować na łące, położonej na prywatnym terenie swojego znajomego. Pilotujący podjął próbę wykonania lądowania, lecz prawdopodobnie ze względu na nierówności terenu, poderwał samolot i po kilku minutach wykonał kolejne podejście do lądowania. Po lądowaniu i zakończeniu dobiegu wyłączył silnik. Po krótkiej rozmowie ze znajomymi zajął miejsce w kabinie i uruchomił silnik w celu wykonania lotu powrotnego na lądowisko bazowania, gdzie samolot był przechowywany. Start nastąpił około godziny 21:00. Po około siedemdziesięciometrowym rozbiegu, samolot oderwał się od podłoża i przeszedł na wznoszenie. Start był w kierunku zadrzewionego, wznoszącego się terenu, oddalonego o około 300 metrów od miejsca, z którego nastąpił początek rozbiegu. Po dolocie do przeszkody samolot z lewym przechyleniem wleciał w przecinkę pomiędzy drzewami, o szerokości około 5 metrów, przez którą przebiegała droga gruntowa. W tym momencie zniknął z pola widzenia osób obserwujących start. W odległości około 30 metrów od ściany drzew samolot zderzył się z ziemią na drodze gruntowej, przebiegającej w bliskiej odległości od zabudowań gospodarczych. Osoby obserwujące start samolotu usłyszały charakterystyczny odgłos uderzenia w przeszkodę i zdając sobie sprawę z powagi sytuacji zadzwoniły na numer alarmowy 112. Niezwłocznie podbiegli w kierunku samolotu w celu udzielenia pomocy pilotowi. Jeden ze świadków pomógł pilotowi wydostać się z kabiny samolotu i po przybyciu karetki przekazał poszkodowanego ratownikom medycznym. W wyniku wypadku pilot nie odniósł poważnych obrażeń, a samolot został całkowicie zniszczony.

W trakcie badania, zespół badawczy Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, zwanej dalej "PKBWL" ustalił, że pilotujący samolot nie posiadał uprawnień do pilotowania ultralekkiego samolotu, a podczas lotu na pokładzie samolotu nie było książki ultralekkiego statku powietrznego oraz dowodu ubezpieczenia OC. Ponadto stwierdzono, że jako właściciel statku powietrznego, po jego zakupie nie dopełnił obowiązku wpisu o zmianie właściciela statku powietrznego w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

3. Przyczyna wypadku:

PKBWL ustaliła, że przyczyną wypadku było wykonanie startu z tylnym wiatrem, w kierunku zadrzewionego, wznoszącego się terenu, przy niewielkich umiejętnościach pilotowania samolotu przez osobę nieuprawnioną.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku lotniczego był brak reakcji ze strony osób środowiska lotniczego Aeroklubu, gdzie samolot był przechowywany, na fakt wykonywania lotów samodzielnych na samolocie przez osobę, która szkoliła się, a nie ukończyła szkolenia w tym Ośrodku i wykonywała loty bez uprawnień.

Jednocześnie, ze względu na stwierdzone uchybienia formalne PKBWL postanowiła odstąpić od badania zdarzenia lotniczego, w oparciu o art. 135 ust. 6 punkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.), który stanowi:

"6. W przypadku stwierdzenia, że: [...]

1) statek powietrzny w chwili zdarzenia był używany przez osobę nieuprawnioną, [...].

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie sformułowała zaleceń.