Zdarzenie lotnicze Nr 659/2011.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.22

Akt indywidualny
Wersja od: 4 kwietnia 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 4
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 kwietnia 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 659/2011

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. U. z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy, który miał miejsce w dniu 17 czerwca 2011 r. na samolocie ultralekkim P-96 Golf na lądowisku Kawęczyn, klasyfikacja do kategorii:

"Czynnik środowiskowy"

w grupie przyczynowej: "E3 - Ptaki, zwierzęta, inne obce obiekty (FOD)".

2.
Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej "PKBWL", do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 2 stycznia 2015 r.

W dniu 17 czerwca 2011 r. o godzinie 19:30 pilot samolotu wykonywał start. Podczas rozbiegu pilot zauważył sarnę wybiegającą na pas startowy z prawej strony. W celu uniknięcia zderzenia pilot zmienił kierunek o 30° w lewo. Po zmianie kierunku pilot podniósł przód samolotu, lecz nie zdołał oderwać się od ziemi. Samolot lewym głównym podwoziem najechał na wystającą granicę pomiędzy pasem startowym a sąsiednim polem, które było porośnięte zbożem. Nastąpiło wyrwanie goleni głównego podwozia po lewej stronie, obrót samolotu w lewo następnie urwanie goleni po prawej stronie oraz zgięcie przedniej stójki. PKBWL przypomina, że wykonywanie startów i lądowań na nieogrodzonych i niestrzeżonych lądowiskach wymaga wzmożonej uwagi ze względu na niczym nieograniczoną możliwość pojawienia się na nich zwierząt lub wtargnięcia na drogę startową pojazdów i ludzi.

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:

Wykonanie przez pilota manewru w celu uniknięcia zderzenia z sarną, co spowodowało wypadnięcie samolotu poza drogę startową.

4.
Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych dotyczących bezpieczeństwa.