Zdarzenie lotnicze nr 654/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.80

Akt indywidualny
Wersja od: 3 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 77
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 654/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się wdniu 16kwietnia 2016r. na samolocie Cessna 150, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H2 - Brak kwalifikacji"

oraz

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej: "O2 - System szkolenia".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Uczeń-pilot zajął miejsce w kabinie samolotu na stanowisku tankowania. Około godziny 14:45 LMT otrzymał od instruktora nadzorującego lot instrukcję i zgodę na kołowanie (po prostej) do betonowej DS23. Zadanie lotu przewidywało wykonanie lotu samodzielnego po trasie EPKM-Ogrodzieniec-EPRU- Ogrodzieniec-EPKM. Instruktor nadzorujący znajdował się w kwadracie, w okolicach progu pasa trawiastego 25. Po ruszeniu z miejsca uczeń-pilot, niezgodnie z otrzymaną instrukcją, skręcił w lewo i potrącił końcówką lewego skrzydła ster kierunku samolotu Cessna 150, SP-GCC, stojącego obok stacji paliw. Uczeń-pilot natychmiast zatrzymał samolot. Mechanik na miejscu zdarzenia stwierdził nieznaczne wgniecenie pokrycia steru kierunku samolotu SP-GCC i zarysowanie lakieru na końcówce skrzydła samolotu SP-KIR. Zakres uszkodzeń samolotów nie miał wpływu na ich zdatność do lotu. Po zdarzeniu instruktor nadzorujący loty omówił zdarzenie z uczniem-pilotem i zgłosił je do SMS Aeroklubu Śląskiego.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Niewłaściwy podział uwagi ucznia-pilota w chwili rozpoczęcia kołowania.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.