Zdarzenie lotnicze nr 607/2009.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.174

Akt indywidualny
Wersja od: 13 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 170
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 13 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 607/2009

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 1 sierpnia 2009 r. na szybowcu SZD-30 Pirat, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H2 - Brak kwalifikacji".

2.
Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 01.08.2009 r., o godzinie 13:03 LMT, pilot szybowcowy wystartował na holu za samolotem na kierunku "10" na szybowcu SZD-30 Pirat o znakach rozpoznawczych SP-2680 do lotu na zadanie BYIII/1 "Treningowe loty termiczne i żaglowe" według Programu Szkolenia Szybowcowego AP. Hol przebiegał bez problemów. Wyczepienie odbyło się na wysokości ok. 700 m, tuż po przekroczeniu rzeki Wisły, przy prędkości wznoszenia +3 m/s według wskazań wariometru. Po utracie noszeń termicznych i stwierdzeniu braku możliwości dolotu do lotniska startu (ciągłe opadanie - 3 m/s), pilot podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Po wybraniu pola i zatoczeniu nad nim kręgu rozpoczął podejście do lądowania. Wyjście na prostą do lądowania nastąpiło na wysokości ok. 150 m. Na prostej pilot wysunął hamulce aerodynamiczne, a gdy zauważył wysoką roślinność wyrównał nad nią lot i schował hamulce. Jednak prędkość była zbyt duża (zdaniem pilota schował hamulce za wcześnie) i w oddali widząc zbliżające się zarośla pilot ponownie wysunął hamulce celem wytracenia prędkości. Pilot spóźnił ich schowanie przed kontaktem z wysoką roślinnością, o którą szybowiec zaczepił dolną płytą prawego hamulca aerodynamicznego. Według pilota "dobieg był stosunkowo krótki". Zdarzenie miało miejsce około 6 km na północny-wschód od lotniska Warszawa-Babice (EPBC).Wypadek zaistniał o godz. 13:20 LMT. Lot trwał 17 minut. Pilot nie odniósł obrażeń ciała. W wyniku zdarzenia szybowiec został uszkodzony. Trasa lotu szybowca została zarejestrowana na urządzeniu mobilnym Garmin GPSmap 76CS.

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:
*
Lądowanie w terenie przygodnym w miejscu niezapewniającym bezpiecznego dobiegu z powodu wysokiej i nierównomiernie porastającej roślinności.
*
Niewłaściwe wykonanie fazy wytrzymania polegające na zbyt wczesnym schowaniu hamulców aerodynamicznych, ponownym wysunięciu i spóźnionym ich schowaniu, co doprowadziło do kontaktu dolnej płyty hamulca z roślinnością.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:

Niewłaściwa decyzja taktyczna lotu termicznego polegająca na zbyt wczesnym wyczepieniu się i braku powrotu do lotniska w sytuacji utraty noszeń termicznych.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badań Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.