Zdarzenie lotnicze nr 6/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.393

Akt indywidualny
Wersja od: 20 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 375
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 6/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 stycznia 2016 r. na szybowcu SZD-9 Bocian D, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T5 - Uszkodzenie konstrukcji",

"T7 - Nieuprawnione modyfikacje" oraz

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej: "O10 - Obsługa techniczna".

2.
Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej "PKBWL", do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 2 kwietnia 2016 r.

Turbia k. Stalowej Woli EPST. PKBWL stwierdziła, że szybowiec posiadał niezbędną dokumentację lotno-eksploatacyjną a lista potwierdzeń wykonania przeglądów przedlotowych została podpisana przez pilota - właściciela szybowca. W dniu 3 stycznia 2016 r. pilot szybowca przybył na lotnisko w Turbi z zamiarem wykonania lotów za wyciągarką na szybowcu SZD-9 Bocian D. Po wykonaniu przeglądu przedlotowego szybowiec został przetransportowany na miejsce startu i ustawiony jako drugi w kolejce do lotu. Po zajęciu przez pilota miejsca w kabinie i podczepieniu liny wyciagarkowej, nastąpił start szybowa. Po prawidłowym rozbiegu szybowiec oderwał się od ziemi i przeszedł na wznoszenie. W końcowej fazie wznoszenia na wysokości około 450 m pilot usłyszał trzask, nastąpiło wyczepienie szybowca. Pilot wykonał krąg nadlotniskowy i wylądował na lotnisku. Okazało się, że nastąpiło pęknięcie deski kilowej, do której mocowany jest dolny zaczep, a następnie jej oderwanie się od konstrukcji i samowyczepienie liny wyciągarkowej. Na miejscu zdarzenia wykonano wstępne oględziny oraz zdjęcia uszkodzeń, następnie przetransportowano szybowiec do hangaru, gdzie uzupełniono dokumentację fotograficzną. Po zakończeniu tych czynności szybowiec zdemontowano i zabezpieczono.

3.
Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:
-
niewłaściwe rozwiązanie konstrukcyjne mocowania dolnego zaczepu
-
niestaranie wykonanie spoin klejowych deski kilowej z kadłubem,
-
osłabienie konstrukcji drewnianej ze względu na wiek szybowca.
4.
Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.