Zdarzenie lotnicze Nr 561/09.
Dz.Urz.ULC.2010.26.114
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 56
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 września 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 561/09
"Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej: "Meteorologiczny - E1"
oraz do kategorii "Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej: "Błędy proceduralne - H4".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot wykonując lot w ramach Szybowcowych Mistrzostw Polski Juniorów, po drugim punkcie zwrotnym, w odległości około 50 km od lotniska Michałków, natknął się na niesprzyjające warunki meteorologiczne (brak noszeń i opad deszczu). Oceniając, że w tych warunkach nie doleci do lotniska, podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Z wysokości około 1100 m, wybrał pole do lądowania, leżące w łożu wiatru. By sprawdzić płaszczyznę, wypuścił hamulce i wykonał nad miejscem lądowania krąg zniżając się do wysokości 200 m. Po wykonaniu kręgu stwierdził, że silny wiatr odniósł go daleko od planowanego pola lądowania, więc podjął decyzję o lądowaniu na wprost na innym polu, mając wiatr z lewej strony. Lądowanie odbyło się na polu pszenicy. Według słów pilota, starał się on przyziemić bez przechyleń, wyrównując szybowiec, ale tuż przed przyziemieniem, dostał podmuch wiatru, który wymusił przechylenie szybowca i zanurzenie prawego skrzydła w mokrych kłosach pszenicy. To spowodowało gwałtowne zahamowanie ruchu skrzydła i wykonanie przez szybowiec "cyrkla" w powietrzu, urywając ogon i odrywając końcówkę skrzydła. Szybowiec przemieścił się bokiem i zatrzymał się. Pilot nie odniósł obrażeń. Szybowiec został znacznie uszkodzony.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:
- błędnie wykonany manewr do lądowania w terenie przygodnym, który wymusił lądowanie w nieodpowiednim do tego terenie;
- wymuszona zmiana miejsca lądownia w terenie przygodnym, co spowodowało, że lądowanie odbyło się bez odpowiedniego rozpoznania;
- prawdopodobnie gwałtowny podmuch wiatru podczas lądowania spowodował przechylenie szybowca, co doprowadziło do zaczepienia skrzydłem o kłosy pszenicy, wykonanie "cyrkla" i poważne uszkodzenie szybowca.
Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia:
- opad deszczu, utrudniał obserwację terenu podczas lądowania;
- deszcz moczący wysokie kłosy pszenicy, mógł je uelastycznić i spowodować, że mocno łapały przemieszczające się w nich części płatowca;
- zbieg tych czynników spowodował powstanie warunków, do których pilot, przy swoim jeszcze małym doświadczeniu, nie był przygotowany.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
Organizatorzy takiego rodzaju przedsięwzięć, w których nie są znane możliwości i doświadczenia wszystkich zawodników, powinni bardziej szczegółowo analizować warunki meteorologiczne i możliwości ich zmian podczas trwania zawodów pod kątem zróżnicowanych doświadczeń i możliwości pilotów.