Zdarzenie lotnicze Nr 542/09.
Dz.Urz.ULC.2010.26.110
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 52
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 25 sierpnia 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 542/09
"Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej: "Inne - E8".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot wystartował z lotniska Michałków na szybowcu do konkurencji obszarowej w ramach Szybowcowych Mistrzostw Juniorów. Dolatując do pierwszej strefy Koźmin, pilot ocenił, że ma zbyt małą wysokość, więc z wysokości 700 m, "cofnął" się nad lotnisko. Tam nabrał wysokości i dokonał drugiego nalotu na taśmę startową. Ponownie zaliczył strefę Koźmin i wykonał lot w kierunku drugiej strefy Grabów, którą również zaliczył. Na skutek zaniku noszeń, pilot podjął decyzję o przerwaniu lotu i lądowaniu w terenie przygodnym. Będąc na wysokości 498 m AMSL, pilot wybrał pole lądowania i krążąc nad nim, w słabym noszeniu, dokonał jego przeglądu. Wykonał odpowiedni manewr i podszedł do lądowania znad lasu, na otwartych hamulcach. Lądowanie przebiegło normalnie, ale pod koniec dobiegu, szybowiec wpadł do głębokiego, zarośniętego rowu melioracyjnego niewidocznego z powietrza, który wcześniej pilot ocenił, jako polną drogę. Koło podwozia uderzyło w przeciwległą ścianę, co spowodowało wybicie szybowca w górę, przeskoczenie rowu i zatrzymanie się na polu za rowem. Po wyjściu z szybowca i ocenie uszkodzeń pilot telefonicznie powiadomił dyrektora zawodów.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było wtoczenie się szybowca w słabo widoczny z powietrza rów melioracyjny, biegnący w poprzek drogi pola wybranego do lądowania szybowca.
Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia były:
- lądowanie pod słońce,
- niewidoczny z powietrza rów melioracyjny biegnący w poprzek drogi lądowania szybowca.
Komentarz:
PKBWL doszła do wniosku, że można rozpatrywać dwa scenariusze do zdarzenia: