Zdarzenie lotnicze Nr 501/08.
Dz.Urz.ULC.2009.4.100
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 30
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 lutego 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 501/08
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H4".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot szybowcowy wykonywał lot podczas Krajowych Zawodów Szybowcowych. W drugiej godzinie lotu, na wysokości pierwszego punktu zwrotnego, nastąpiło pogorszenie warunków meteorologicznych. Pilot, znajdując się na wysokości około 500 m, rozpoczął krążenie w celu wyboru miejsca lądowania. Podczas podejścia do wybranego pola (ścierniska), na którym znajdowały się balony słomy oraz przemieszczały się maszyny rolnicze, pilot stwierdził, że nie będzie możliwe bezpieczne wykonanie lądowania. W związku z tym wybrał inne pole przyziemienia. Pilot wykonał lądowanie na polu ziemniaków, jednak nie zdołał zakończyć dobiegu na nim i przetoczył się przez miedzę na sąsiednią uprawę. Spowodowało to dynamiczne uderzenie tyłu kadłuba w uskok terenu na miedzy, które spowodowało uszkodzenie belki kadłuba oraz statecznika pionowego. Pilot nie odniósł żadnych obrażeń.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był wybór niewłaściwego miejsca lądowania przygodnego oraz zmiana decyzji, co do miejsca lądowania w trakcie wykonywania podejścia.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.