Zdarzenie lotnicze Nr 499/08.
Dz.Urz.ULC.2008.11.170
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 84
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 5 września 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 499/08
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H4".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot wykonywał przelot po trasie trójkąta. Stopniowy zanik warunków termicznych spowodował, że pilot, znajdując się na wysokości 500m, rozpoczął poszukiwanie pola do lądowania. Wybrał pole o długości około 250m, lezące w łożu wiatru, świeżo skoszone po uprawie zbożowej. Ponieważ od strony podejścia pod wiatr, blisko granicy pola, znajdowała się poprzecznie linia energetyczna, pilot podjął decyzję o lądowaniu z kierunkiem przeciwnym. Szybowiec przyziemił w połowie długości pola. Pilot widząc, że prawdopodobnie nie zakończy dobiegu na wybranym polu, zmienił kierunek lekko w lewo. W tym momencie nastąpiło zaczepienie lewym skrzydłem o ziemię, w wyniku czego, szybowiec wykonał tzw. "cyrkiel", co doprowadziło do ukręcenia końcowej części kadłuba z usterzeniem. Pilot nie odniósł żadnych obrażeń.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku był błąd w technice lądowania, polegający na lądowaniu z przelotem w warunkach lądowania z tylnym wiatrem i przyziemieniu w połowie długości pola, co nie zapewniło bezpiecznego zakończenia dobiegu w granicach wybranego pola.
Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:
- małe doświadczenie pilota w lądowaniu w terenie przygodnym;
- zbyt późno podjęta decyzja o szukaniu pola do lądowania w zastanych warunkach terenowych.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
Po zakończeniu badania PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.