Zdarzenie lotnicze Nr 499/07.
Dz.Urz.ULC.2008.13.201
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 107
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 października 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 499/07
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H4".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot wykonywał przelot nawigacyjny. Po lądowaniu o godzinie 13.00, nie mając żadnych dyspozycji ze strony obsługi lotniska, pilot zaparkował samolot 11m przed barierkami, oddzielającymi część operacyjną lotniska od parkingu samochodowego. Trawiasta część pola wzlotów, a także miejsce postoju samolotu, było podmokłe po roztopach śniegu. Pilot około godziny 15.30 rozpoczął przygotowania do odlotu. Po podgrzaniu i próbie silnika, chciał rozpocząć kołowanie. Pilot zwiększył obroty silnika, ale samolot nie ruszył z miejsca. Dopiero po zwiększeniu obrotów silnika do maksymalnych, samolot gwałtownie ruszył do przodu. Pilot chcąc uniknąć zderzenia z barierkami, wykonał zakręt w lewo, w trakcie którego samolot zaczepił końcówką statecznika poziomego o słupek barierki, poważnie uszkadzając usterzenie oraz tylną część kadłuba.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było:
- ustawienie samolotu w niebezpiecznie małej odległości przed przeszkodami, a następnie rozpoczęcie kołowania;
- podmokła nawierzchnia podłoża w miejscu parkowania.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.