Zdarzenie lotnicze Nr 486/09.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.17.192

Akt indywidualny
Wersja od: 21 grudnia 2009 r.

KOMUNIKAT Nr 96
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 25 listopada 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 486/09

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 5 lipca 2009 r., na spadochronie Pilot 132, na którym 790 skok wykonywał skoczek spadochronowy, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H4".

2. Opis okoliczności wypadku:

Skoczek wykonywał skok z wysokości 4.000 m, z opóźnieniem 60 s, na zadanie RW 9. Po wykonaniu nakazanego opóźnienia otworzył spadochron główny. Lot na spadochronie, do momentu lądowania, przebiegał prawidłowo. Skoczek na wysokości około 80 m wykonał zakręt do lądowania w lewo (o około 90°) na przedniej taśmie. Za późno wykonał ściągnięcie linek sterowniczych w celu wyrównania lotu i wyhamowania spadochronu do lądowania. Spowodowało to przyziemienie z dużą prędkością postępową. Skoczek przyziemił lewą nogą, co spowodowało skręcenie stawu skokowego i złamanie kości strzałkowej nogi lewej.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku było wykonanie zakrętu do lądowania na wysokości niegwarantującej bezpiecznego przyziemienia.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego było niewielkie doświadczenie w pilotażu używanej przez skoczka czaszy.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL akceptowała następujący, zastosowany, środek profilaktyczny:

Okoliczności zdarzenia omówiono ze skoczkami i przypomniano o wykonywaniu ostatniego zakrętu na wysokości gwarantującej bezpieczne lądowanie.