Zdarzenie lotnicze Nr 48/04.
Dz.Urz.ULC.2009.17.203
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 107
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 grudnia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 48/04
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej: "Błędy proceduralne - H4".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot samolotowy wystartował do lotu treningowego po kręgu nadlotniskowym na celność lądowania wg zadania A.3.1. Regulaminu Samolotowych Zawodów Nawigacyjnych. Jednocześnie po kręgu wykonywały lot trzy samoloty biorące udział w treningu. Pilot po starcie i wykonaniu pierwszego oraz drugiego zakrętu nabrał 300 m wysokości. Na trawersie litery "T", zgodnie z zadaniem, pilot zmniejszył obroty silnika do minimalnych i rozpoczął podejście do lądowania "bez użycia mocy silnika" z prędkością 135 km/godz. Pilot zakończył czwarty zakręt na wysokości około 120 m i z tej wysokości, na minimalnych obrotach, szybował do punktu wyrównania na klapach wypuszczonych w położenie "małe". Przyziemienie samolotu nastąpiło w odległości 53 m przed linią "zerową" pasa lądowań na prawe koło. W chwilę po przyziemieniu nastąpiło urwanie wahacza prawej goleni podwozia głównego a samolot zaczął tracić kierunek dobiegu w prawo, w wyniku czego wytoczył się z pasa. Pilot przeciwdziałał zmianie kierunku poprzez wychylenie lotki i steru kierunku w lewo oraz hamowanie lewego koła, a stwierdziwszy opadanie maski, wyłączył iskrowniki. W trakcie dobiegu nastąpiło zaczepienie śmigłem o nawierzchnię trawiastego pasa lądowań. Samolot zatrzymał się w odległości 11 metrów od krawędzi wyznaczonego pasa lądowań pod kątem 80º do zamierzonego kierunku lądowania.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczynami wypadku były:
- niezachowanie przez pilota bezpiecznej separacji na kręgu nadlotniskowym za poprzednikiem, co spowodowało wpadnięcie w strugi wcześniej lądującego samolotu podczas wyrównania;
- wykonanie przez pilota przyziemienia na prawe koło z dużym trawersem, na zwiększonej prędkości szybowania, co spowodowało duże odchylenie osi samolotu od toru lotu, zwiększenie opadania i twarde boczne uderzenie prawego koła samolotu w płaszczyznę lotniska, w wyniku czego nastąpiło przekroczenie dopuszczalnych obciążeń na prawej goleni podwozia i urwanie wahacza, a po obniżeniu nosa samolotu - uszkodzenie śmigła.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.