Zdarzenie lotnicze Nr 450/12.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2012.56

Akt indywidualny
Wersja od: 27 czerwca 2012 r.

KOMUNIKAT Nr 35
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 26 czerwca 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 450/12

Na podstawie § 31 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 maja 2012 r., na samolocie Cessna 172N, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "Błędy proceduralne - H4".

2.
Opis okoliczności wypadku:

Pilot wykonywał lot turystyczny w przestrzeni MATZ. Po wykonaniu lotu trasowego pilot skierował się do lądowania na lądowisku. Po uzyskaniu warunków meteorologicznych pilot wykonał podejście do lądowania. Podczas lądownia, faza wyrównania nastąpiła na zbyt dużej wysokości, co spowodowało przepadnięcie i uderzenie przednim kołem w ziemię, po odbiciu (kangur) i oddaniu steru wysokości przez pilota, samolot uderzył przednim kółkiem oraz śmigłem powtórnie o ziemię. Konsekwencją tego było pęknięcie opony i uszkodzenie śmigła. Samolot został poważnie uszkodzony. Pilot nie odniósł obrażeń ciała.

Pilot, lat 32, posiadał ważną licencję turystyczną pilota. Uzyskał nalot ogólny 55 godzin 53 minuty.

Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na przebieg zdarzenia.

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", przyjęła ustalenia podmiotu badającego wypadek. Według tych ustaleń przyczyną wypadku było wykonanie na zbyt dużej wysokości wyrównania podczas lądowania, co spowodowało przepadnięcie i uderzenie przednim kołem w ziemię.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia była mała praktyka lotnicza oraz długie okresy między wykonywanymi lotami.

4.
Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń, jednocześnie zaakceptowała zastosowany przez właściciela samolotu środek profilaktyczny polegający na:

4.1.
Zaproponowano pilotowi uczestniczącemu w wypadku, loty doskonalące z instruktorem.
4.2.
Wynajem samolotów w firmie, właściciela samolotu, na którym zaistniał wypadek, będzie następował po dokładniejszym sprawdzeniu umiejętności pilota przez instruktora.