Zdarzenie lotnicze nr 448/2011.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.163

Akt indywidualny
Wersja od: 9 listopada 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 107
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 448/2011

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 maja 2011 r. szybowcu SZD-51-1 Junior, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H4 - Błędy proceduralne".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej "PKBWL", do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 4 września 2016 r.

W dniu 11.05.2011 r. o godz. 17:31 pilot wystartował za samolotem na szybowcu SZD-51-1 Junior celem wykonania treningowego lotu termicznego na zadanie B/VIII ćw. 1 według programu szkolenia szybowcowego Aeroklubu Polskiego 2004. Lądowanie szybowca nastąpiło o godz. 19:30. Według oceny pilota lądowanie nastąpiło z przepadnięciem, zaś według oceny szefa wyszkolenia Aeroklubu Gliwickiego (na podstawie śladów na ziemi o długości 2,5 m) przyziemienie szybowca nastąpiło bez fazy wyrównania lub wyrównanie było zbyt późne. W efekcie nastąpiło wybicie szybowca i po 13 m ponowne przyziemienie. Po 56 m dobiegu nastąpiło zaczepienie prawym skrzydłem o nawierzchnię lotniska, szybowiec wykonał "cyrkiel" w prawo o kąt ok. 140° i zatrzymał się. Lądowanie szybowca nastąpiło na części użytkowej pola wzlotów (trawa 15-20 cm). Szybowiec został uszkodzony, nastąpiło też uszkodzenie struktury poszycia przedniej części kabiny pilota (okolice pedałów sterowania sterem kierunku) oraz zabielenie żeberka zamykającego lewe skrzydło w okolicy okucia pomocniczego.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:
1)
błąd w technice lądowania polegający na twardym przyziemieniu, co doprowadziło do wybicia szybowca i powtórnego przyziemienia;
2)
zaczepienie skrzydłem szybowca o nawierzchnię lotniska, co doprowadziło do wykonania "cyrkla" w fazie dobiegu.
4.
Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Komentarz PKBWL:

PKBWL nie otrzymała od Aeroklubu Gliwickiego raportu końcowego z badania incydentu lotniczego ani żadnej dodatkowej informacji uzupełniającej. Z uwagi na fakt nienadesłania przez użytkownika SP informacji świadczących o zakończeniu badania okoliczności tego zdarzenia, pomimo monitów wysyłanych w tej sprawie, PKBWL podjęła decyzję o jego zakończeniu na podstawie zgłoszenia, ponieważ ze względów profilaktycznych brak jest uzasadnienia prowadzenia dalszego nadzoru, wobec faktu braku formalnych możliwości wyegzekwowania od użytkownika przeprowadzenia badania.