Zdarzenie lotnicze nr 444/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.90

Akt indywidualny
Wersja od: 3 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 87
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 444/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 16marca 2016 r. na samolocie Piaggio P.180 Avanti II, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T3 - Podwozie i ogumienie",

"T9 - Błędy produkcyjne".

2.
Opis okoliczności incydent lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W trakcie wykonywania obsługi hangarowej samolotu po 200 godzinach lotu (według zadania 12-20-00-200-802) podczas wzrokowego przeglądu zespołu hamulcowego stwierdzono odłączenie się (ścięcie) ośmiu nitów na jego zewnętrznej tarczy (ROTOR DISC). Zespół ten (P/N 2-1504-4) został po naprawie zainstalowany na samolocie w dn. 15.08.2015 r., a do chwili wykrycia jego niesprawności samolot wykonał 592 lądowania.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Prawdopodobną przyczyną zdarzenia było nieprawidłowe zakucie nitów podczas montażu lub nadmierny luz montażowy powstały w trakcie produkcji zespołu hamulcowego.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.