Zdarzenie lotnicze nr 418/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.88

Akt indywidualny
Wersja od: 3 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 85
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 418/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 marca 2016 r. na samolocie Embraer - 500 Phenom 100, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T12 - Inne"

oraz

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej: "O10 - Obsługa techniczna".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Użytkownik samolotu zamówił tankowanie paliwa JET A1, które miało odbywać się w trybie automatycznym. W trakcie tankowania zauważono wyciek paliwa z lewego skrzydła samolotu. Tankowanie zostało natychmiast przerwane, a o zdarzeniu został powiadomiony dyżurny operacyjny lotniska. Wezwany oddział lotniskowej straży pożarnej zneutralizował środkami chemicznymi rozlewisko paliwa o powierzchni ok. 20m2. Po zakończeniu działań neutralizujących stanowisko postojowe zostało oczyszczone. Z informacji przekazanych przez użytkownika wynika, że w samolocie wystąpiła usterka w instalacji paliwowej lewego skrzydła. Podczas przeglądu samolotu wymieniono uszkodzony pływakowy czujnik poziomu paliwa.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Usterka pływakowego czujnika poziomu paliwa w zbiorniku znajdującym się w lewym skrzydle samolotu.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.